Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 3303 ggr
[Wera]
1

Hur många ungar brukar marsvin få?

Som rubriken lyder, **hur många ungar brukar ett marsvin få per kull ungefär?
**Kan inte mkt om marsvin (haft en hane i typ en månad för omplacering bara) kan mer om kaniner och då brukar många få 5-9 ungar (beroende på ras, men nu pratade jag om dvärgraserna).

Era honor, hur många ungar har de fått?

isabelle_
0

Jag har själv aldrig fått marsvinsbebisar men jag vet att det brukar ligga på 3-6 ungar per kull..

[Wera]
0

#1 Ungefär som kaniner då Glad Det är ju vanligt med 3 ungar också ^^
Det är ju olika… men hur många ungar kan ett marsvin få? Alltså kan de få 7-8 ungar? Har det förekommit?
Vet ju att kaniner kan få 10 ungar (dvärgras) och de större raserna kan säkert få mer än 12 ungar…

isabelle_
0

Tror det ligger på 7 som max. FeliciaS en Medarbetare här fick en ganska stor kull för några veckor sedan..

[jejjas]
0

När min hona fick ungar för ca 8 veckor sedan fick hon 6 st men endast 5 klarade sig, våran älsta hona är ur en kull på 8, så det kan ju variera väldigt hur många unger men allt från 1 till 8 skulle jag vilja säga även om 8 är väldigt ovanligt

[Wera]
0

Tack för svar! Glad
Kul att höra. Skrattande

Buffen
0

Är inte avelsaktiv men har uppfattat det som att det ändå generellt sett är vanligast (du undrade ju vad de brukar få) med ca 2-4 ungar, & att t.o.m. 5 är ganka stort som kull. Medan 6-8 hör ännu mer till ovanligheten. Där jag förr aldrig hört talas om en kull på 8, så det är mycket ovanligt. Alltså har jag uppfattat det som att kaniner i det långa loppet egentligen får fler ungar än marsvin i en kull, ni kanin aktiva marsvinsuppfödare har jag helt fel nu :P ?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet