Yta till marsvin
*Hittar ingen aktuell tråd om boyta för marsvin*
Jag tycker det är lite intressant att se vilka minsta tillåtna mått är enligt JBV för olika djur, t.ex. kanin under 3kg (dvärg) är 0.5kvm och då är kortaste sidan 50cm.
Ex. på bur är 100x50x50cm (breddxdjupxhöjd)
Marsvin då? Jag sökte runt lite och hittade att minsta tillåtna mått är 0.3kvm och kortaste sidan 40cm - Stämmer det? Och höjden då, sökte runt och fann att det bara var 25cm?
**Och vad tycker ni om det?
**Ett ex. på en bur är då 40x75x25cm.Själv tycker jag det verkar på tok för litet… mätte på mitt skrivbord ungefär hur stort det var, och det var ungefär på den lilla yta mitt tangentbord ligger på. Nästan som en katt-transport… Jag tycker att minsta tillåtna yta för marsvin ska vara ungefär som en kanin under 3kg, 0.5kvm.
Även om minsta tillåtna mått för kaniner också är lite litet.

80cm x 30cm e det minsta, men man vill ju att ens djur ska ha det b'sta! *sorry,mitt tagentbord funkar inte s[ bra just nu!*
#1 Jaså, bara 30cm som kortaste sida? Som en linjal 
Ot, man kan trycka på två tangenter på tangentbordet så blir det normalt, minns bara inte vilka tangter - elr starta om datorn ^^

#2 Nej, Mitt Firefox lekte dum.. Det funkade i anteckningar, Startade bara om det nu så funkade det.. Haha, Man måste trycka FN + NumLock om man ska ändra :P
#3 Moa, Det är den minsta tillåtna ytan enligt lagen, Men man vill ju ha det bästa till sina grisar,Right? Och då har man större bur!

Lite ot kanske men jag har en 120 bur och 50 på bredden :P
De minsta tillåtna måtten är absolut ett minimum för vad djuret anses "klara sig i". Men som tidigare nämnt, självklarty försöker man ha så stort som möjligt. Här kan du läsa den liknande tråden;
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Minsta tillåtna yta - **0,3 m²
**Minsta yta per djur vid grupphållning - 0,15 m²
Minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning - 0,25 m²
Minsta mått på kortaste sidan - 0,4 m
Minsta höjd - **0,25 m
**Dvs. en bur på *40x75x25 cm* är absolut minimått för ett/två marsvin.
#1 30 cm som kortaste sida är inte godkänt utan det är 40 cm som gäller, precis som TS säger.

#10 Oj, my bad! Tack för påminnelsen båda två!:)
Jag har en 85x50x50 till mitt marsvin. Mest eftersom det var akut (dåvarande ägaren, som räddat honom från att bli ormmat, kunde inte ha kvar honom pga allergi) och den enda buren jag fick tag på, har lånat ut min 100x50x50 bur men så fort jag får tillbaka den (vilket förhoppningsvis blir mycket snart) så ska han få byta :)
Värd på Choklad iFokus