Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1030 ggr
ozzy1
0

Marsvin som förlorat sin burkompis

Vi har en marsvinshane som är tio veckor. Han förlorade sin marsvinsbror och burkompis i helgen. Vi ska nu skaffa en ny kompis till honom och undrar om någon har tips eller erfarenhet på vad som är "bäst". Innan bråkade de två marsvin vi hade mycket med varandra, vi hade delat buren för att se om vi kunde sätta samman dem igen om några veckor, så det är troligt ett marsvin med hög rang som vi har eller om det var så att bröderna var jämna i rang. Min fråga är om vi bör skaffa ett marsvin som är jämngammal eller en äldre hane, runt året,  eller så småningom kastrera vår hane och skaffa en hona till honom. Det skulle vara så jobbigt om vår hane började bråka igen med den nya burkompisen.

Myosotis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rekommenderar en bebis-hane. Jag har en 8 veckors hane (bilden)som är väldigt undergiven till sättet. Hör av dig på mail karin.f@telia.com eller telefon 073-8047233 om du är intresserad. Bor i Västsverige, kan ordna transport till Stockholm 3/7 samt från SM 4-5/7 till många platser i Sverige.

tantnett
0

Jag har hört precis tvärtom, att man rekomenderar en äldre hane till en bebbe?

Rätt eller fel vet inte jag men du bör nog kolla upp detta.

Kan annars rekomendera dig att kolla i tråden: Omplaceringar från en andra chans.  Skrivet av Lyan.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Moa-16
0

Det blir nog bäst om du skaffar en unge skulle jag tro. Då ditt marsvin redan "äger" buren. Så kommer en ny stark hane och tar över. Så mitt tips är att du skaffar en unge;).

Myosotis
0

Förtydligande: orsaken till att jag rekommenderar en bebishane är just att det aktuella marsvinet beskrivs som dominant, med hög rang. Jag ser det som väldigt chansartat att sätta ihop honom med ett vuxet marsvin.

M v h

Moa-16
0

#4 Varför förtydla dig?. Jag läste inte ditt svar utan gav min syn på saken istället;).

Myosotis
0

Mitt förtydligande var riktat till tantnett

Moa-16
0

Jaha. Såg inte henns kommentar;). Blir nog bra med det där.

FeliciaS
0

Skaffa med fördel en så ung hanbebis som möjligt - runt 6 veckor. Då är det som minst chans att denne försöker styra och ställa över sin äldre och tuffare kompis.

Jag har faktiskt en liten pojke som söker hem, han är 4 veckor just nu.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

#4 Aha! Som jag ju skrev så förtydligade jag att jag inte var säker på mitt svar. Glad

Men säger än en gång att detta forum är fantastiskt just med att man lär sig oändligt mycket. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.