Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 785 ggr
Charlie2006
0

Behöver hjälp med aktivering

Jag har två marsvin här hemma som jag behöver hjälp med att hitta på aktivering. Tar ju up dom dagligen, släper ut dom i en inhängad, men nästan hela deta året har det varit för varm/kalt, för blåsig eller regnat så har inte kunat släpa ut dom så mkt som jag viljat.

Tycker dom bara sitter i sin bur, tycker synd om dom och när jag låtter dom springa på golvet så bitter dom sönder tapeterna och möblerna. Undrar om någon vet något bra man kan göra ihop med sina marsvin?

Tack i förhand för svar :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Abico
0

Kan du inte sätta upp en hage innomhus? Jag har turen att ha en lång hall med en massa dörrar som går att stänga och då är det enkelt att med en bräda spärra av den och låta marsvinen springa, kanske kan du göra något liknande?
Träna konster och tricks med dina marsvin!
Kan vara en artikel som kan ge idéer :)

Hanna 

Charlie2006
0

Det är isåfall om jag skulle sätta filmen eller något runt då dom bitter i tapeterna och mina föräldrar blir inte så glada då :).

Tack för svaret, ska kolla i artikeln :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

FeliciaS
0

Någon form av inhägnad/hage bör du kunna få plats med - de är ju bara tillfälligt :) Finns gallerhagar som är väldigt smidiga, hopfällbara. Du kan köpa dem till bra pris här. Har själv två stycken sådana och det blir ca 1,5*1,5 m - precis lagom. Vaxduk som skyddar golvet är kanonbra och sedan lite inredning i själva hagen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Hm finns ju inte så många aktiviteter för marsvin. Men du kan ju göra vardagen lite roligare. Tex gömma grönsakerna i buren eller på golvet brukar uppskattas Då får dom något annat att tänka på än att gnaga på sånt dom inte får. Gnagar pinnar är alltig roligt;). Aktiverings bollar gillar mina marsvin. Puttar och puttar tröttnar aldrig bara det finns godis i så;).

Charlie2006
0

tack för tipsen :), #4 - testade det med bollar som man läger godis i men dom la bara den i vattenskålen så att godiset blev aldeles klipigt :P, men då jag har bytt ut vattenskål till vattenflaska så kan jag testa att läga tillbaka bollen, tycker nog mitt ena marsvin är roligt, lite skeptisk till den andra men, men :).

Min hemsida

//Frida

[Liinda]
0

Lära dom tricks? antigen med clicker eller utan :) Jag har just börjat clicka in några marsvin :)

Moa-16
0

Dom blir väl rädda för ljudet?. Om man bara ska lära dom typ snurra runt är det väl ingen större fördel med en klicker O_o. Hur gör man när man clickar in marsvin?. Ger dom en gurk bit när dom gör rätt och klickar?.

[Liinda]
0

Ja ljudet kan vara lite otäckt för dom i början, men när man clickar in dom så gör man så att man clicker och precis när man clicker ger man dom godis så tillslut kopplar dom ihop clicket med beröm. Så då är det bara att klicka ner dom gör nåt man vill träna in.

Runt har jag redan lärt in utan clicker och det är så pass lätt så det behövs nog ingen cliker till.

Moa-16
0

#8 Vad gör dina då?. Slår volter;).

[Liinda]
0

Konrad kan runt och stå på bakbenen, dom andra ingeting eftersom jag just börjar klicka in dom som jag sa ;)

Moa-16
0

Jo men vad tror du att du kan lära dom?. Mina kan snurra runt stå på bakbenen och ett av mina marsvin kan vacker tass, Mer än så blir nog lite svårt. Varför ska man då "skrämma" upp dom med klickern?. Men du gör ju som du villSkrattande

[Driva]
0

Tips är att lägga in grenar med löv på. De tyckte iaf mina var spännande.

FeliciaS
0

#11 Jag har klickertränat flera av mina marsvin. De är inte ett dugg rädda för klickern. Min klicker kan man i alla fall ställa in "volym" på - och jag har på lägsta. Alldeles lagom. Jag förstår inte hur du kan säga att de skräms upp? Det hade ju aldrig gått att lära dem någonting om de var rädda.

Mvh Felicia

Moa-16
0

Marsvin är ju ljud känsliga. Dom klickers jag har till hundarna låter så att till och med ena hunden springer iväg;).

[Liinda]
0

När dom är vana med ljudet från clickern tror jag inte att dom kommer vara rädda. Mina marsvin är ju inte ens rädda för dammsugaren occ hur högt låter ju inte den då liksom.

Ja man får väl ha lite fantasi, jag ska lära dom "pussen" och ekorre att när jag säger ekorre så sätter dom tassarna i ansiktet på samma sätt som när dom tvättar sig. Jag ska lära marsvinsungarna ställa sig på rad bredvid varann själva, jag ska lära dom kom.

Ja som sagt man får ha fantasi, jag har ju ett antal marsvin så jag har ju några att ge ett varsitt trick.

[Driva]
0

#14 när jag har försökt lära mina marsvin klicker så har jag tagit en bläckpenna. Och den låter verkligen ine högt, så alla klickers är inte som de man använder till hundar.

Jappeloup
0

#16 vad smart med bläckpenna, det kostar ju inget direkt…

Men hur lär man marsvinen tex ekorre, jag misslyckas själv totalt här hemma xP

ursäkta om jag stör tråden…

FeliciaS
0

#17 Finns lite tips här :)

Mvh Felicia