Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 1716 ggr
Abico
0

Rulla inför Klippt långhår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt ställa ut min lunkarya hona i klippt långhår till SM åtminstone och sitter nu och funderar över om det kan vara en bra idé att rulla henne inför det.
Pälsen verkligen suger åt sig hö och spån och det tar en bra stund att plocka bort allt och borsta den fin, och då har jag ändå räknat med att hon har åtminstone ett par centimeter längre päls till KL debuten då den nu är ganska precis 10 cm.

Kan det vara värt att rulla pälsen inför klippt långhår?

Hanna 

zuperzita
0

skulle vilja också få svar. Men jag har oklippt men kommer ställa ut henne i klipt långhår tror jag..

FeliciaS
0

Bilden till vänster är klart charmigast ^^

Jag skulle inte ha rullat henne, det ju inte ett måste. Men det lär bero en del på marsvinet också och hennes päls… Men är ända problemet att det fastnar spån verkar det onödigt. Jag tycker det vi kom fram till på Tjörn var bra, göra ordning henne dagen/dagarna innan och låta henne bo på på annat än spån.

Får väl se vad långhårsuppfödarna har att säga :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
0

Jag brukar aldrig rulla de jag ställer i klippt, det brukar inte behövas. Jag brukar jämna till pälsen med sax dagen innan utställning typ. Om hon inte kissar ner hela släpet så tycker i alla fall inte jag att du behöver rulla henne.

Creation
0

Jag rullade inte Cinnobers päls när jag ställde i klippt och hans päls är nog en bit över decimetern. Det gick bra. Fast i och för sig är han ingen direkt spånmagnet, han spånar nästan aldrig ner sig. Det är det som är så bra med "släta" långhår. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#2 - Men enbart charm räcker nog inte på utställning :P
Jo, det kanske är onödigt. Jag får prova någon gång här hemma innan utställning - att borsta henne och ha henne på Toalätt ett dygn innan jag borstar igenom igen..

#3 - Okej :) Nej, hon brukar inte kissa ner sig själv. Frågan är väl om hon gör det i transporten kanske..

#4 - Jo, jag tror att det är lite mindre att "plocka" på släta långhår, det borde inte fastna lika bra som i alla lockarna :)

Hanna 

Ireth
0

#5 Ta med en hårfön ifall det skulle hända ;)

Jag tycker det är lättare att hålla de lockiga långhåren med relativt lång päls utan att rulla ändå. Visst, de släta drar inte till sig lika mycket spån, men deras päls är ju alltid i marken och har inte "lyftet" som de lockiga har :)

Abico
0

#6 - Ja, jag får göra det ^^ Eller sätta upp släpet med en tofs ;)

Hanna 

Ireth
0

#7 Det är också en idé ;)

Fabiola
0

Jag brukar inte rulla marsvinen till klippt långhår. Beror ju som sagt hur lång päls de har när de ställs där. men oftast behövs det inte.

Vet av egen erfarenhet att just lunkor får både spån och hö i pälsen vilket kan vara jobbigt att ta bort men brukar ändå inte rulla de.

HumlanochJuvel
0

Jag ställer ut mitt marsvin i klippt långhår och henne rullar jag aldrig. Men det beror kanske på hur lång päls dom har.

FeliciaS
0

Jaså Hanna, minsann, du skulle ställa Irma på SM ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#11 - Om hon bara kunde ta och växa i pälsen någon gång ;) Sen har jag faktiskt inte skrivit vilket SM hon ska ställas på, kunde lika gärna vara 2012.

Hanna