Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1113 ggr
[Liinda]
0

Hur snabbt öpnna sig? (Dräktig)

När det börjar närma sig födseln så brukar dom ju börja "öppna" sig. Och jag har lite frågor angående det, hur snabbt öppnar dom sig Eivy är öppen ca 6 mm. Hur mycket öppna ska dom vara när dom ska föda?

Jag vet tusen frågor men det är min första kull jag tar och då behöver man lite hjälp från proffsen ^^

Abico
0

Den sista biten kan gå rätt fort för vissa honor, liksom det finns dom som går öppna flera centimeter, åtminstone i bakfogen, i flera dagar innan födseln. När dom är öppna 2 fingrar både i fram och bakfogen så är det inte långt kvar iaf. :)

Hanna 

godisgrisen
0

Jag tror det är ganska olika. Jag hade en hona som jag tyckte var vidöppen i nästan två veckor men de två som fick sina kullar nu senast var bara öppna i några dagar. Jag tror även storleken på öppningen varierar eller jag tycker att det verkar vara så iallafall. Men alla har kännts mer eller mindre öppna dagarna innan ungarna föds iallafall.

[Liinda]
0

Okej då är det alltså olika :)  så då har jag fortfarande ingen aning om hur långt kvar det är ^^

Fram och Bakfog? Jag har hittat en av dom bara, den som sitter vid svanskotan.

idipidi
0

Den främre fogen som sitter framför könet, alltså under själva marsvinet, är ett säkrare tecken än den bakre där de kan vara öppna betydligt längre.  Men det enda man kan säga säkert är att ungarna inte kommer förrän de är 1-2 fingrar öppna i främre fogen. I övrigt varierar det ganska mycket. Man kan dock lära sig ganska bra hur ens egna honor/linjer funkar.

[Liinda]
0

Okej jag tyckte det var så svårt att känna den framre fogen när jag kände. Men ska känna igen lite senare om jag hittar den :)

Men i övrigt så har bakfogen öppnat sig lite mer än 1 finger nu på bara 1 dygn.

idipidi
0

#5 Det känns som ett ben när de inte är öppna och sen känns det som två när de öppnar sig. Jämför med en odräktig hona om du har någon.

[Liinda]
0

#6 Ja jag har 6 odräktiga honor så jag jämnförde med några av dom och nu kände jag skillnad :) Verkar som Eivy är öppen 1/3 av mitt pekfinger :)

[Liinda]
0

Nu är hon öppen nästan 1 finger fram och 2 fingrar bak. Men jag tror hon bara har haft fosterrörelser i ca 2 veckor, är det möjligt att hon föder ändå?

Med tanke på hur snabbt hon öppnat sig hur lång tid tror ni det är kvar?

Igår kunde man se hur en fot sparka i magen.