Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 2135 ggr
Wiizy
0

Ot - Rider ni?

någon av er som rider hästar här? ;)  isf. vilken ridklubb/ridskola? egen (foder/)häst kanske? ;P

//Wizy

Creation
0

Jag rider. :) Har en sköthäst som heter Hubbe. xD Han är skitsöt!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har eget stall ca 5meter utanför dörren, här hemma bor 3 vuxna hästar och ett föl just nu men vi har ett sto som ska få änu ett föl närsom hälst nu. Jag har ridit i 13år och fick min första egna häst när jag fyllde 2 år.

Det fölet vi har nu ser ut såhär :) Lite dålig bild men ja..

Abico
0

Jo, jag rider ^^ Ridit i fyra år till hösten. Bytte ridskola i höstas, red tidigare på Östadkulle Ridklubb och nu rider jag på Jutagården/ Burhult i Lerum.
Sen har jag även ridit ett par gånger hos min mammas arbetskamrat på deras islandshästar <3
Nu var det dock ett tag sedan vi kom iväg till ridskolan :/ Har varit så mycket annat. Jag vet inte om jag rider kvar där till hösten - dom är jätteduktiga och har fina hästar men jag vet inte riktigt.

Hanna 

Wiizy
0

#1 - haha Hubbe :). då rider du på ridskola visst? ^^
#3 - oh. ;) nära till mig ju, nästan… ^^'
#2- Söt ;)

Jag rider hoss min moster, hon har 2 hästar på landet :). dock rider jag bara när jag är där på loven. men ska ev. börja på ridskola i göteborg också nu :).  för övrigt kallas min mosters ena häst (min älskling <3) för Min häst… ;P

//Wizy

elinpelin96
0

Jag har ridit i 5 år men nu har jag slutat.

Creation
0

#4 Jupps :) Det har jag gjort i… tre år nu, tror jag det blir. ^^

CamillaS
0

Red på Rimbo ridskola förut. men nu har jag slutat, för jag trivdes inte med dom eller deras hästar.
Har ridit i c:a 8 år tror jag det är. Sen har jag haft en arab som jag skötte om och red, sen slutade jag med honom. Sen brukade jag rida hos en kopis också, men det var innan hon flyttade till sthlm.
Min syster har egen häst och är just nu i Tyskland och tränar och rider in hästar. :)

Hatasallad
0

Har ridit…

Cavia
0

Japp! Har ridit så gott som hela mitt liv, men de senaste 20 år har jag bara sysslat med islandshästar. Min islänning blev 36 år. Sista gången vi tävlade var han 26 år och vi placerade oss i både tölt och fyrgång =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Emelie-E
0

Jag är uppväxt med hästar.. Mina systrar hade en massa hästar som dem red in när jag var yngre och så hade vi en egen shettis..
Men eftersom jag var liten och inte hade intresset för hästar då, sålde vi honom när mina systrar flyttade hemmifrån.

Sen började jag rida på lyckans islandshästar när jag var 14-15, men red kanske bara där ett år då jag började få väldigt ont i ryggen..
Efter det har jag bara ridit på mina systrars hästar någongång ibland bara för skojs skull=)

FeliciaS
0

Absolut, har ridit sedan jag började 2:an, vilket blir 7,5 år nu. Började på ridskola och har haft ett antal sköthästar m.m. sedan dess. Rider nu (eller ja, terminen slutade i fredags) på Raudhetta islandshästar vilket är den bästa ridskolan hittills, helt klart :) Sedan så älskar jag ju islandshästar mer än någonting annat i hästväg <3 Islandshästar och shettisar är det som gäller.

#10 Nähä? Lyckans! <3 Jag har varit på ridläger där 4 år i rad, 2003, 2004, 2005 och 2006 :) Rispa är (var) min favorithäst, saknar henne sååå otroligt mycket. De senaste 2 åren hade jag Musan och Hlynsbrá <3 Underbara dem med.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emelie-E
0

#11 Åh, Rispa var min favorit med=) Även Freyja och Einir^^,

Bella-R
0

Jag rider inte, men skulle vilja.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#12 Naww <3 Älskade Rispan… Blev jätteledsen när jag fick ett personligt mejl från dem, de visste verkligen hur mycket jag älskade den underbara hästen! <3 Saknar henne så mycket..

Mvh Felicia

Tindrar
0

Ja, jag rider… Har en sköthäst som heter Sonny, men nu när syrrans kompis ska skaffa häst så vet jag inte om jag får rida på den någon gång(aa) *hoppas* Har ridit i ca 3-4år nu:)

MikaTela
0

Njae jag äger en häst. Men pga min skada lånade jag ut henne i början av juni och framöver.

Men nu när jag flyttat till hemorten igen så har ridsuget tagit över och jag ska nån dag låna en gammal kompis häst och rida ut en runda på.

Jag har ridit i över 10 år och haft foderhäst och egen häst i ca 9 år. :p

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

Jag vill köpa en shettis och börja köra ;P

Mvh Felicia

Creation
0

De närmaste veckorna ska jag praoa på ett stall faktiskt Skrattande
Ska bli skitkul!

MikaTela
0

Bered dig på MYCKET slit! Jag har praktiserat i 3 olika stall och konstaterat att jag hellre bara har det som hobby även om det var rolig erfarenhet. :)

paronskrutten
0

Jag rider på ridskola :)

Helena

Creation
0

#19 Ajdå =/ Vad fick du göra på stallet då?

FeliciaS
0

Jag praoade 2 veckor på Stall Olle Goop (travstall) i 8:an. Det var mycket slit…

Mvh Felicia

MikaTela
0

#21 Säg mocka efter ett ex antal hästar minst 1 gång om dagen, stiga upp tidigt i säng relativt sent. Morgonfodra, lunchfodra, middagsfodra. Ta ut dom i olika hagar, in sen igen.

Min erfarenhet av praktikstall är att det är mer slit än nöje. Bästa stallet jag var i hade jag tur så jag red kanske varannan dag iaf.

Emelie-E
0

Jag har både praktiserat och sommarjobbat på stall. Tycker inte det var vidare mycket slit? Visst, mockning och in och utsläpp mm är väl sånt man får räkna med?
Men det var aldrig att det var en massa konstiga uppgifter man behövde göra.
Jag fick till och med ta hand om en häst som behövde ridas in lite smått efter en sjukdom.
Även på sommarjobbet fick jag rida.
Och den ridskolan är inte någon bra ridskola..

MikaTela
0

#24 Ja mockning osv är sånt som man får räkna med. Men många räknar inte med att det är så mycket och så hårt. Jag själv insåg det mina 2 sista praktikplatser av 3 i stall. Så sista var eget val.

På ett ställe fick jag hjälpa till i utbildningen av en ungponny som skulle ridas in och dessutom fick jag hjälpa till att rida en häst med sadeltvång eller vad det heter som var väldigt rädd om sin rygg, då känner man sig uppskattad och dom litar på en.

På ett ställe fick jag visserligen rida nästan varje dag, men var mer slit och ingen bonus där, anledningen till att man red var för att hästarna skulle motioneras. Vi fick skäll om ingenting och blev nerklankade på och aldrig en uppskattning.

Ett ställe fick jag mocka i skumme och ingen ridning alls dessutom väldigt ohygieniskt inne i huset där lunchen åts!

aliciia
0

#24 var praoade du :P?

Emelie-E
0

#26 Jordhammar:P

aliciia
0

okejs ^^"

"Och den ridskolan är inte någon bra ridskola.." varför är nte jorhammar bra ;)?

Emelie-E
0

#28 tycker mest synd om hästarna:P Sen gillar jag inte personalen där heller.. Men det är ju vad jag tycker^^

aliciia
0

#29 okej, kan hålla med dej lite om personalen *å vissa folk som riderdär*hatahata** (A)

Filosofia
0

Självklart rids det här! Började rida på ridskola när jag var sex år, dvs. för ca sjutton år sedan. Sedan fick jag min första egna häst, en D-ponny, när jag var tolv. Har efter det haft två till D-ponnies och en stor häst. Tävlade i hoppning upp till Lätt A. Jättekul var det! Men nu rider jag tyvärr inte så mycket, eftersom mina studier tar en hel del tid. Har kvar en av mina gamla D-ponies som är pensionär nu och rids i skogen. Planerar att köra in henne i sommar också. :P Vi har också kvar min storasysters shettis som är trettio år. Mamma köpte honom på en livdjursauktion för tjugoåtta år sedan. :)

Abico
0

Uppdatering: Rider inte längre, slutade för ungefär ett år sedan (prick ett år sedan jag skrev i tråden här :P). Det kändes aldrig "rätt" på nya ridskolan fastän ridundervisningen var toppen och hästarna fina, det var svårt att komma in i ridgruppen då dom ridit ihop så länge osv. Så när syrran inte ville rida kvar så la jag ner också.

Saknar hästarna lite då och då, det är så härligt att få gosa med en mysponny efter en lång skoldag. Var inne ett tag på att skaffa sköthäst/ medryttarhäst men känner att jag inte riktigt haft tiden till det eller ork att leta. Ridskoleridning känns inte jätteviktigt, jag föredrog faktiskt att lulla runt i skogen med hästen - inte göra skänkelvikningar ;) Men till hösten kanske det blir något igen.

Hanna 

agnes_S
0

Nja, rider gör jag väl inte riktigt längre. Red i åtta år innan jag gick över helt till att köra ponnytrav, hade inte tid med båda. Men jag rider mitt russ då och då, räknas det? Tungan ute

deluxe
0

#32 Jag känner ungefär likadant, var aldrig mycket för lektionsridning. Fast jag red ändå länge på ridskola och bodde mer eller mindre i stallet under rätt många år. Sedan hade vi fyra foderhästar ute på landet och efter det var det svårt att gå tillbaka till ridskolan Tungan ute

Nån gång vill jag bo på landet, med eget stall på gården och två nordsvenskar.Det sättet att ha häst passar mig så otroligt mycket bättre. Det som är kul är ju att sköta om hästarna och att rida ut, inte att rida runt runt i en manege.

emelie92
0

Har ridit i ca sex år, men tröttnade pga. att favorithästen försvann, efter att hästen försvann blev det väldigt, väldigt tomt och det fanns ett tomrum som ingen annan häst har lyckats fylla.

[Liinda]
0

Jag red på ridskola när jag var liten sen red jag på skolan 1 år. och nu rider jag bara på kompisars hästar då och då. Är typ rädd för hästar så :P

Creation
0

Har ridit i ca 4 år nu, men ska sluta till hösten. Känner att jag inte har tid till stallet längre och har tröttnat lite. Älskar hästarna, men jag orkar inte riktigt med stallet mer.

Filosofia
0

#34 Håller helt med! Det allra roligaste vad gäller hästar är att "lufsa runt" i skogen med ett härligt kallblod! :)

Abico
0

#38 - *s* Jag har haft en skräck upplevelse på ett kallblod i skogen ;) Vi var ute och hälsade på ett par kompisar vid kusten, hamnade på en gård där dom hade uteritt på ardenners. Blev satt på den största, och harigaste, ardennern och sedan ut i skogen. Han var som död i munnen och reagerade inte för fem öre på varken skänkeln eller tygel, Däremot trippade han på tårna hela tiden och studsade till för minsta lilla, där satt jag som en fluga och bara åkte med. Till sist kom det en bil på grusvägen som vi just svängt ut på och han flög halvvägs upp i skogen igen >.<' Då vi stannade till för paus fick jag byta ner mig, Till en "liten" polle på tre år, väldigt pigg men hon reagerade bra mycket bättre när jag tog i henne och avslutet på ritten blev riktigt trevligt :)

Nä, ska jag ut och lufsa i skogen så ska jag sitta på islandshäst. Mitt absolut bästa hästminne genom tiderna är från en uteritt på favoritisisen, vi lullade runt inne i skogen en bra stund - allt man hörde var hästarnas trampande och fåglarnas kvitter, sedan flög vi fram på en grusväg innan vi vände hem till stallet :)

Ni får se en bild på mig då jag red ardenner, året var 2007 och ja.. Hans huvud var minst lika stort som hela min överkropp.

Hanna 

Filosofia
0

#39 Hahaha, ardennern kände väl knappt att det satt någon däruppe på ryggen. ;) Men visst kan det vara läskigt om hästen både är stor, stark och busig. Inte det lättaste att påverka en så stor lufs. :) Ponnystorlek är ju optimalt. Inte så hög fallhöjd då heller. ^^ Islandshästar är ju jätteskoj det med! :D Och de är lagom stora också, hehe. Finns inget roligare än att tölta fram i skogen. Det är verkligen höjden av lycka!

Abico
0

#40 - Näpp, han märkte mig inte ens >.<
Tur att jag hade hästar framför mig, han ökade när dom ökade och när han blev rädd gasade han tills han druttade in i den framför ;)

Men jag trivs bäst på ponny, det känns mycket behändigare :P Å andra sidan är jag inte så van vid stor häst, har bara ridigt det ett par gånger så det kan ju hänga ihop med det. Men islandshäst är precis lagom :)

Hanna 

FeliciaS
0

Japp, jag rider :) Har ridit i 9 år nu. Började på en ridskola där jag red ett par år, bytte sedan till en annan och red där några år samtidigt som jag hade ett flertal olika sköt- och medryttarhästar. Sedan slutade jag på ridskola med uppehåll för en termin när jag skötte en underbar C-ponnyhingst som sedan såldes. Efter en termins uppehåll på ridskola började jag på Raudhetta Islandshästar och har ridit där ett par år. Den här terminen var sista terminen där för mig, igår var sista dagen. Nu har jag min underbara medryttarhäst Gyllir - en vacker islandshästvalack.

Mvh Felicia

deluxe
0

Jag älskar kallblod! Nån gång vill jag verkligen ha en nordsvensk, eller möjligtvis en ardenner Flört

Islandshästar är också underbara, två av hästarna som vi hade var islandshästar och jag har aldrig haft så kul med häst som jag hade med dom. Skulle gärna haft en islandshäst eller en fjording men det känns som att dom kanske är lite små och jag har ganska långa ben. Hade jag varit 1,56 som Abico så hade jag lätt lullat runt på en ponny livet ut! Tungan ute

Abico
0

#43 - Fördelarna med att vara kort är många och det en av dom ^^

Hanna 

deluxe
0

#44 Ja, verkligen. Det är något speciellt med ponny-sättet. Flört

En av våra islänningar var väldigt ponny-ish, ena stunden kunde man galoppera på en strand och i nästa så stog det stopp för att han fick för sig att lägga sig ner och rulla runt i sanden. En annan gång spottade han ut bettet och sprang helt sonika in i stallet, så att jag var tvungen att lägga mig platt bakåt för att inte bli klubbad av dörrkarmen. Haha!

Jag kanske är konstig men det där med att glida runt på ett väldresserat halvblod i en fyrkantig manege är verkligen inte min grej. Man måste ju leva lite (och en stor häst som beter sig sådär är ju inget alternativ, ni vet… fallhöjden) Tungan ute

Abico
0

#45 - Haha, precis ^^ Ponnyhumör är härligt ;) För det mesta..
Kan säga att jag tillbringade nästan alla mina fyra första år på ridskolan på en tjock maxad B-ponny valack. Han var helt underbar ^^ Satt man inte och drev hela tiden så stannade han ;)
Och så hade han ovanan att ställa sig på ens fötter när man pysslade med honom :P

Det var ingen i min ridgrupp som fattade varför jag prompt skulle ha honom när vi skulle hoppa, han tog alla hinder i slowmotion och det såg inte snyggt ut för fem öre - men åh vad glad han blev när han fick hoppa, hela han studsade :P

Hanna 

foderhinken
0

Rider på Säby gård samt har en sköt häst som heter Eston.

isabelle_
0

Jag har ridit sedan jag var tre år gammal utan stopp! så det blir snart 11 år nu! har egen polle