Kirskålstjuv!
För ett par veckor sedan lämnade jag mitt mest använda kirskålsland som ligger en liten bit härifrån, i skogen, eftersom det var så nerklippt och behövde växa till sig lite. Sedan har det ösregnat mest hela tiden så jag har hållt mig i trädgården när jag plockat åt marsvinen. Idag tog jag mig dock tillbaka till mitt kirskålsland och vad märker jag? Det är nästan ännu mer utplockat än tidigare…
Genast började jag då fundera över vem denne kirskålstjuv må vara. Jag har aldrig stött på någon när jag gått mina rundor och det har jag ändå gjort i ett par år nu. Lite ensamt är det ju där i skogen men jag får ju chansen att ta hur mycket som helst andra sidan så för mig gör det inget att de enda jag stöter på är dom som cyklar förbi på cykelbanan utanför och stirrar in i skogen efter mig. Kanske är det någon från andra änden av området som dragit sig hitåt i jakt på grönt men jag tycker allt att jag har koll på de fåtal som har marsvin i området och inte en enda av dom skulle ge sig ut i skogen för att plocka Kirskål, det vågar jag satsa en tia på. Kan det vara någon nyinflyttad månne…
Hanna
Kirskål ges ju inte bara till marsvin, kaniner gillar det också, kanske hästar? Dessutom så är Kirskål även användbar som sallad - rätt gott faktiskt. Så det måste ju inte vara någon marsvinsägare :)
Men visst blir man fundersam och nästan lite småbutter när man märker att någon annan går där man själv gått sedan urminnes tider… vem är inkräktaren liksom. :')
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#1 - Jo, det är klart. Frågan är väl om det är jag själv som röjt stället. Jag får vara med diskret när jag går dit i fortsättningen, ta omvägar för att skaka av mig förföljare och kanske använda kamoflage så att jag inte syns när jag går där och plockar…
Hanna
#2 Höhö, allt för kirskålen 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#3 - Oh, ja ;) Jag blev av med mitt andra ställe i slutet av förra året eftersom det invaderades av äckelmyror. Och myrskräck som jag har övergav jag det direkt *s* Snart får jag börja leta efter fler ställen.. Ska nog gå en sväng imorgon och titta i de närliggande skogspartierna.
Hanna

Nämen är ingenting heligt längre?
Nåväl är det en kanin eller marsvinsägare får du väl ha lite överseende. Men är det någon annan tjuv som enbart plockar för eget frossandes nöje får du minsann förklara krig!
Marsvin 4-ever
.
Haha ^^
Känner faktiskt en bekant som brukar laga mat med Kirskål, så det finns säkert vissa människor som plockar ;) Du får sätta upp en skylt där det står "odling av marsvinsmat" :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag ska sätta in en efterlysning i lokaltidningen tror jag ;) Det blir väl det vettigaste som skrivits i den på år och dar.
Hanna

#8 Ja detta är minsann viktiga saker. Tror du inte dom även via Väst-nytt kan gå ut med en efterlysning?
Marsvin 4-ever
.
#9 - Mycket möjligt, jag ska kolla upp det!
Hanna

Haha! Idag var jag först ute och plockade Kirskål i en stor skål fyllde den, och sedan gick jag till min hästs hage för att plocka brännnässlor att torka. Han åt upp dom, Lämnade dom ca 5 minuter. Men han äter dom inte från marken dock!:P När jag såg att den var tom sa jag men Rasmus och jag kollade på den immiga genomskinkliga plastskålen..
Hmm.. Jag har ett privatland. eller min granne Mormor har det typ 10m2 ganska bra, och hon vill bli av med den ändå så!:)
Har sakt det förut och säger det igen sätt upp e skylt "dont pill the marsvins mat"