Marsvin eller Kanin?
En fråga till er som har både marsvin och kanin, eller haft båda. Vilken är er personliga favorit av dessa två? Motivera gärna varför!

Marsvin, helt klart. Främst för att jag tycker att kaniner kräver mycket mer utrymme än vad de flesta kan erbjuda, om man inte har möjlighet att ha dom lösgående eller i en riktigt stor bur utomhus dvs. 
Jag har haft kanin. Saknar mina kaniner så mycket så det finns inte. Dom var i en typ av frigebod utan golv ute. Dom gick runt i trädgården som dom ville. Dom var underbara. Kom alltig springande när man kom ut till dom. Men jag vet inte varför men jag tycker det är lite fel att ha dom inne i en så kallad kaninbur. Dom behöver utrymme Så marsvin är då ett bättre alternativ. dom är bra härliga dom också!.
Lätt marsvin, lättare att mysa med. Gillar inte kaninernas bakben, sparkas och har sig. Visst det går säkert att lära dom att mysa med. Men ändå. Sen luktar väl kaniner mer? (längesedan jag hade en kanin i hemmet) marsvin lukar nästan inget tycker jag

#2 Hur menar du? 
Mina åsikter är att kaniner kräver mer utrymme och har väldigt stort rörelsebehov. Sen tycker jag att det är en nackdel att det är ett sånt "lotteri" med temperamentet på kaniner. Marsvin är mycket, mycket mer jämna i temperamentet och blir i större utsträckning vad man gör dem till. Alltså mycket pyssel ger trevliga marsvin. När man köper en kanin så ska man ha tur. Det finns kaniner med helt fantastiskt temperament men också många kaniner som är tjuriga, asociala och agressiva. Dessutom kan de ändra temperament markant när de blir könsmogna. Mer lotteri med kaniner alltså.
Kaninernas stora fördel är att en riktigt trevlig kanin är ett helt fantastiskt djur, nästan jämförbart med en hund. De är smartare och mer lättlärda än marsvin. Men då ska man alltså hitta den där riktigt trevliga kaninen…

#6 Jag hade tur att "hitta" den där trevliga sorten eller rättare sagt hon "Flippen" hittade mig.
Jag kom in i en djuraffär av en helt annan anledning och där fick en 8 veckors gammal kaninunge span på mig.
Hon kråmade sig och hängde till slut på burgallret med desperation i blicken: -Köp mig! Tycktes hon ropa.
Det blev till att lära sig hur en kanin fungerar. Men å andra sidan var inte det så svårt då ju Flippen på sitt vis visade mig hur hon ville ha det.
Flippen har som jag förstått hela tiden varit drömkaninen. Hon har full frigång i min bostad och är helt rumsren. Hon älskar marsvinen och dom älskar henne.
Men Flippen är ju Flippen, och jag varken funderar på eller tror att jag skaffar någon ny kanin efter henne. Marsvin ligger mig varmare om hjärtat.
Jag blev ju med Flippen mot min vilja, fniss. Men jag är oerhört glad över det idag då jag finner det som en oerhörd ynnest att fått bli utvald av en sådan underbar, bestämd, härlig vän som ju Flippen är.
Hoppas att hon kommer att finnas hos mig i många år till.
Bilden visar Flippen fyra år gammal.
Marsvin 4-ever
.
Ställde samma fråga på kanin i fokus, så här svarade dom, om någon är intresserad att läsa ;P ; Klicka Här! 
Jag säger båda, för en kanin kan man ha lös inomhus som man kan få att gå på låda och bli sjukt tam och social. Men marsvin är jättemysiga och det mysigaste som finns är ju när man kan ha dom i så stora flockar.
#4 Haft marsvin - föredrar kaniner.
Jag tycker marsvin luktar mer än kaniner, sen kan man ju ha kaniner utomhus året om, vilket man inte kan med marsvin = välja om man vill ha en innekanin = tåla lite lukt, eller ha utomhus = ingen lukt.
Sen brukar många kaninägare kastrera hanarna så deras urin inte luktar lika starkt (och viss hanar skvätter) och så beror det ju också på hur ofta man städar. Jag känner iaf. ingen lukt när någon av mina kaniner är inomhus, men de är annars utekaniner.
Om man bor i lägenhet kanske marsvin är bättre än kanin (om man inte kan ha kaninen lös inomhus ibland) men en innebur på 100x50x50 (elr ngt större) räcker ju annars ganska bra till en kanin under 3kg, och då räcker det med att kaninen är utanför buren och springer antingen i sele eller i lägenheten i en timme, så det behövs ju inte allt för mkt rörelsebehov för dom. 
Nackdelar med kaniner är att det inte är så lätt att ha ihop två eller flera kaniner tsm, oftast måste man ha en kastrerad hane tsm med en hona, eller två syskon honor, men två hanar funkar i princip aldrig, och en del har flera honor (kanske 5-8 st) tsm som inte är syskon och det kan funka men oftast om det ens ska funka måste de ha ett väldigt stort utrymme (t.ex. en box i ett stall eller i en hundgård) men marsvin funkar ju tsm ganska bra, 2 hanar t.ex. - skulle vilja ha så till kaniner.
#9 - Håller med dig :) Båda är så väldigt mysiga <3
Just sjutton, glömde. Kaniner luktar definitivt mer än marsvin. Vår enda kanin är visserligen inte någon dvärgkanin utan väger 3 kg nånting, men luktar som alla marsvinen tillsammans. För att inte tala om fällningsperioden med hår över hela lägenheten…
Men personligheten hos vissa kaniner slår faktiskt alla marsvin!
#10 Oj, jag skulle aldrig hålla en kanin på det sättet. Jag tycker att det nästan inte är riktigt klokt att man får ha en kanin i en 100x50 bur och sen ge en timma motion om dagen. När man har sett hur aktiva kaniner gärna är om de får springa lösa.
Haha, lite roligt att dom på kanin föredrar kanin och tvärt om :)
Har varken haft marsvin eller kanin, har däremot hamstrar.. Var nära på att skaffa kanin för ett tag sedan, men det blev en hamster till istället. Men nu har jag fäst mig så vid marsvin så nästa gång blir det ett marsvin som införskaffas :) Om nu mamma tillåter då hon inte är specielt förtjust i deras bedårande läten ^^,
#12 Många har sina kaniner i en 100x50x50 bur men såklart ju större desto bättre.
Jag tänkte, om man föredrar marsvin dels för platsen också om man inte har plats för en så pass stor bur man skulle vilja ge en kanin, för när jag kikat runt här på marsvin.ifokus så är det rätt många som har ganska stora burar till sina marsvin att det skulle passa kanin också.
Men det är väldigt svårt att hitta inneburar över 100x50x50cm tycker jag… - men 120x60x50cm tycker jag är bra storlek (om man inte kan ha större) - jag tycker bara, av min erfarenhet och av mina kaniner, de rör sig inte i sina burar (jag har 130x75cm och några mindre) de rör sig mer när de får komma in i huset, elr i t.ex. hundgården som jag har eller i sina större gårdar men i burarna sitter de mest på sitthyllorna, ligger och vilar och tuggar på sitt hö 
Putt ;P
Har varit en del med kompisars kaniner, samt tagit hand om grannarnas. Marsvin har jag haft själv i 9 år, och tycker bra mycket bättre om marsvin :) Älskar marsvinens lugna, men galna sätt och deras prat! Tycker också att deras utseende är mycket sötare :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har bara mycket liten kaninerfarenhet genom grannarnas galna kaniner och den hanen som bodde här i ett dygn efter att jag hjälpt till med transport. Och ja, marsvin passar mig så mycket bättre :P Dels har jag reagerat, allergi, på alla kaniner jag gosat med och sen tycker jag att dom är så stora, icke kelvänliga och tysta. Och marsvin är sötare ;)
Hanna
Jag föredrar marsvin eftersom de är lugnare och snällare till temperamentet, är gosigare, kuttrar, är mindre i storleken, luktar godare och inte har lika mycket behov att göra sig av med energi som en kanin har. Kaniner verkar också ha en tendens att gnaga sönder saker i hemmet mer än vad marsvin gör, men det kanske bara är något som jag har sett hos just de kaniner jag träffat.
Hmm jag föredrar nog marsvin i dagsläget, men skulle jag inte bo i lägenhet (utan på en gård) så skulle jag lika gärna vilja ha kanin igen. Jag tycker att marsvin är något mer lättillgängligare än kanin främst med tanke på utrymmet. Sedan gillar jag marsvinens ljudliga kommunikation, deras hästlika beteende och det faktum att de inte är gnagare är oxå en fördel tycker jag. Deras mindre sorlek är oxå ett plus. Kaniners söta skuttande är dock ngt som talar för dem, men marsvin blir ändå favvon.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Föredrar kanin lätt, tkr att marsvin e ganska tråkiga eftersom det inte finns så mkt att göra med dem. De är inte lika keliga heller:P
#20 Inte finns mycket att göra med marsvin? Oj oj, då har du missat mycket! ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#19 kaniner är inte gnagare ;)
#23 - Det stämmer ;)
Jag föredrar marsvin fast jag har inte haft någon kanin men hört att de ska vara svårare att få tama och att de är mindre keliga.
Mina marsvin kanske inte är helt tama men de otroligt kelsjuka.
Sorry, ska vara föredrar! :)
Tack #27 det visste jag inte! :)

#26 Du kan ändra själv inom en timma ;) Klicka på "hantera inlägg" uppe i högra hörnet av ditt inlägg.
Gillar kaniner mäst, marsvin är små saker som är tråkiga och helt lungna händer inget, kaniner kan man göra mycket mer med och ni som säjer att kaniner luktar har ni enns luktat på marsvin eller? har nästan spytt när jag vart hämma hos kompisar, annars så kan det ju va att ni gör rent mycket ofatre hos marsvinen en hos kaninerna?;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#19 "och det faktum att de inte är gnagare är oxå en fördel tycker jag"
Det är inte kaniner heller så det är ju en fördel det med 
#30 Slåss? Det är ju bara en diskussion tycker jag ^^
#30 - Jag håller med dig Moa :P Självklart väljer kaninfantaster kaniner i den här frågan och marsvinsfantaster marsvin. Det finns ju en anledning till att man är på de forumen man är ^^
Hanna
#31 men, isf kan ju dom som tycker att marsvin luktar bättre gö rent sina knainburar, tyker själv inte kaniner luktar om man gör rent
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#34 Jag uppfattar det inte som det…
#35 Håller med 
Haft både kanin och marsvin och jag vet
Elr det är väl så jag tycker.
Sen får man ju tycka vad man vill.
#21 jasså vadå??
Såhär ska det gå till när man diskuterar att man bollar åsikter fram och tillbaka :)
#29 oj där fick jag allt lära mig något nytt nyttigt :) Vad jag menade med att det är en fördel (att marsvin inte är gnagare) rör alltså marsvins kommunikation & unika beteende bland smådjur. Jag kan inte nog förvånas över hur hästlika de är, de påminner mig mer om hovdjur i sitt sätt & att de dessutom använder ljud, visslingar, kurranden, pip, o.s.v. i sitt språk är så oerhört fascinerande, det ger verkligen liv i ett hem.
Och återigen.. marsvin ÄR gnagare. Den som hävdar något annat får leta upp en aktuell vetenskaplig referens - alltså inte en tio år gammal artikel från aftonbladet eller liknande.

Om marsvin inte är gnagare som ni säger varför står dom då på blocket under gnagare?
Om jag skulle sätta ut denna fråga på KIF så skulle jag få kaninreaktioner istället att det är bättre. Det är ett helt onödigt ämne i praktiken. För om man är på KIF Kaniner är bättre om man är på MIF är marsivn är bättre. Jag kommer inte blanda in min personliga åsikt, men det är en onödig fråga att sätta ut på MIF då dom flesta kommer svara marsvin, och jag håller med marsvin är min grej..
Håller med om att det inte är intressant vilken art som är bäst, däremot är det intressant med för- och nackdelar tycker jag.
Om jag bara fick behålla ett enda djur (åh hjälp, hemska tanke…) eller en enda bur, så skulle det nog faktiskt vara kaninen som stannar. Men det är för att hon är hon och den stora personighet som hon är. Det vore som att göra sig av med en hund.
Egentligen så blir min lista på fördelar otroligt mycket längre när det gäller marsvin än kaniner. Marsvin är egentligen mina favoritdjur. Lite motsägelsefullt kanske.
#44 Oh, jag ska kolla in dessa. Åtminstone en av dem har jag inte sett förut. Men just nu håller jag på och packar, åker bort i morgon bitti.
Men jag tycker spontant att artiklarna är lite för gamla. 12-18 år är mycket lång tid när vi pratar om molekylärgenetik och metodik, det har hänt extremt mycket sedan dess. Om det hade visat sig att dessa forskares resultat kunde upprepas och att man var överrens om att det stämmer, så borde man officiellt ha slutat räkna marsvinen till gnagarna vid det här laget - men det har man inte.
Inte för att wiki är någon bra källa, men det som står på engelska Wikin sammanfattar rätt bra vad jag har hört från flera trovärdiga källor "In the 1990s, a minority scientific opinion emerged proposing that caviomorphs, such as guinea pigs, chinchillas, and degus, are not rodents and should be reclassified as a separate order of mammals (similar to lagomorphs).[29][30] Subsequent research using wider sampling has restored consensus among mammalian biologists that the current classification of rodents as monophyletic is justified."
Jag återkommer i alla fall gärna om det här när jag kommer hem igen. Kanske bättre i en egen tråd också. :)
#45 Jag har gjort en egen tråd för ämnet nu, för alla som är intresserade av att spåna vidare. Tycker detta är mkt intressant.

Mwen vad blev det nu för diskussion gällande om marsvin är gnagare eller ej?
Klart dom är gnagare! det räcker ju att öppna munnen på dom och se hur deras tänder ser ut. Samt om dom inte får grenar att GNAGA på växer deras tänder.
Sen är det många som anser att marsvin är tråkiga. Självklart har man olika uppfattningar om djur. Och jag respekterar samtliga som trotts försök med att engagera sig i sina marsvin ändå känner att det inte var ett för dom passande djur.
Däremot respekterar jag inte dom som har ett marsvin ständigt sittande i en bur utan stimulans av att få komma ut eller ens kanske en artfrände. Och sen har mage att kritisera djuret för att vara tråkigt.
Man får det djuret man förtjänar, engagerar man sig inte i sitt marsvin och ger det en optimal tillvaro av stimulans så självfallet får man ett uppgivet uttråkat djur.
Vad förväntar ni er?
Sen får jag sannerligen hålla med #43 att vissa kaniner blir som hundar. Och då är ju inte valet svårt.
Marsvin 4-ever
.
Jag hänger på det här forumet mest på hela iFokus. Och det är givetvis bara pga en anledning - att marsvin är mitt absoluta favoritdjur! Alla anledningar till det kan man ju finna i DENNA tråden.
Men jag måste säga att kanin inte kommer långt efter faktiskt. De kommer ganska rejält tätt inpå. Skulle jag skaffa något annat djur skulle det utan tvekan bli en kanin igen. Så fort jag flyttat hemifrån blir det nog det.
En anledning till att vi inte har kanin just nu är just på grund av deras enorma rörelsebehov. Skulle precis som #12 aldrig kunna tänka mig att låta en kanin sitta i sin bur hela dagarna och bara låta den få komma ut någon timme om dagen. Kaniner tröttnar inte på att röra sig på samma sätt som marsvinen gör(min erfarenhet).
Efter en timme på golvet så sitter mina marsvinsgrabbar i ett hörn och trycker, för att de har tröttnat på omgivningen. När vi hade kanin kunde hon springa omkring hur mycket som helst däremot; många, många timmar. Vi hade henne frigående inomhus. För mig är det det enda sättet att hålla en kanin, skulle inte vilja ha kaninen på något annat sätt. Pga rörelsebehovet vill jag ha kaninen frigående och pga att de kan bli så extremt sociala djur(som hundar, som #43 skrev) vill jag inte att de ska bo utomhus, för där kan man inte vara så ofta.
I en annan tråd på mif skrev jag följande som för- och nackdelar med kaniner jämfört med marsvin:
+ Finns i större variation
+ Är lättare att få rumsrena
+ Kan bo ute året om eller vara frigående inomhus
+ Lättlärda
+/- Tysta
+/- Går inte så ofta att ha flera ihop
- Tar mer plats
- Har en "tonårsperiod"
- Större rörelsebehov
Och det sammanställer ungefär min åsikt om kaniner. Kan skriva samma sak här som jag skrev i den tråden; för mig är det en ganska jämn match mellan marsvin och kanin. Men marsvinen har vunnit mitt hjärta pga sin underbara charm och av någon anledning finner jag dem lite roligare än kaniner.
Det är väl en smaksak, helt enkelt.
**
#13** *host* Två marsvin måste du ju såklart skaffa då ;)
#20 Marsvin och kaniner är roliga på olika sätt, skulle jag snarare säga. Man kan utöva hoppning med kaniner och de kanske är aningen mer lättlärda än marsvin, men de är inte lika roliga som marsvinen att titta på, eftersom de inte är några flockdjur och inte kommunicerar med sina artfränder så mycket om de umgås med några.
Nu har jag ju ingen erfarenhet av kaninutställning, men marsvinsutställning verkar grymt mycket roligare än det. ;P Det finns mer att pyssla med med marsvinen, det hänger mycket mer på ägaren om det går bra eller inte på marsvinsutställningar än på kaninutställningar, som jag uppfattat det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
# 48 - Alla kaniner har inte tonårsperiod. ;)
Tycker dennna diskusson är jätte intressant och har både marsvin och kaninen och dom har sina egna för och nackdelar. tex kaninerna är mer som en liten "hund" och marsvin är mycket lättare att gosa med framför tv:n när Jag vill det ;)
jag har haft flera kaniner och massor av marsvin och tycker väldigt mycket om båda sorterna. Kaniner är väldigt söta och luktar så gott i pälsen som är så mjuk så mjuk… de är ofta charmiga, fartfyllda och gosiga men de är också väldigt jobbiga att ha i en lägenhet. Alla kaniner jag har haft har varit rumsrena men riktiga små vandaler som tuggat och grävt sönder mina tillhörigheter samt varit en fara för sig själva med sladdbitandet. Att ha kaniner sittandes mestadels i en bur anser jag vara djurplågeri, de har ett stort rörelsebehov! Det blir ingen ny kanin för mig så länge jag bor i lägenhet. Om jag skulle flytta ut på landet och fick stora ytor för kaninerna att röra sig på skulle jag inte tveka. Då menar jag inte en liten utebur, utan ett rejält utrymme.
Även om jag gillar kaniner mycket så tycker jag att marsvin har massor av fördelar gentemot kaninerna. Möjligheten att ha dem inne i sitt hem är en stor fördel. De är inte alls så utrymmeskrävande som kaninerna och behöver inte springa runt i hela lägenheten för att vara lyckliga, nästan tvärtom de gillar att vara i sin bur. Inget dåligt samvete där… Marsvinsburar luktar mindre än kaninburar. Marsvinens sociala spel med varandra är så spännande att studera. De blir minst lika goisiga och tama. De är inte tråkiga jag tror att det är en gamal myt från tiden då marsvin oftast hölls ensamma. Ensamma marsvin har tråkigt och blir då också tråkiga. Marsvinen är enligt mig de bästa husdjuret av alla! De kräver inte extremt mycket skötsel, de är alltid snälla, de har roliga ljud, blir väldigt tama, passar alla åldrar, känns som stora djur i miniformat, de har massor av färger och pälskvaliteter att välja mellan, de lever lagom länge (kan förståss kännas kort ibland) längre än en råtta lika länge som barnens husdjursbehov är som störst från lågstadie till tonår, de är söta, deras "färdiga ungar" är ju så söta och roliga att studera när de är små osv. jag kan fortsätta att räkna upp marsvinens fördelar i evighet….