Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmånadens-marsvin
Läst 1890 ggr
Abico
0

Månadens marsvin juni 2009

Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.

-> Regler:

• Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.

• Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).

• Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.

• Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)

• Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).

-> **Övrig information:

-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.

- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv. 

- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.

Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 24 juni)_ 

//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus

Hanna 

Denna kommentar har tagits bort.
Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrag nr 1.

Mr President Obama

Jag är en ung marsvins kille ;) Matte säger att jag är lika härlig som min far (den kända Oban) och min mormorsmor. (Sindi) Jag pussas ofta och jag är den som mattes vänner alltid vill ta upp när dem hälsar på. Matte säger att jag ligger henne närmst hjärtat eftersom att jag är den ända avkomman efter Oban som jag bor kvar här hemma. Jag har färgen black roan, dock inte så rasttpisk teckning men det är ju det som gör mig så charmig ;) På bilden sitter jag i mattes pojkväns hand. ;)

// Matte

Mareng89
0

Hej hej!

Jag heter Sus och är en sheltiehona på ganska precis 1 år. På bilden är jag dock några månader yngre. När min matte köpte mig i höstas inne i en djuraffär i Kristianstad så valde hon mig för att jag hade så fin teckning med mitt lite guldiga huvud och gräddfärgade kropp. Jag bor med min kompis Dus (matte har kass fantasi, jag vet) i en stor bur med två små hus i.

Min favoritmat är gurka och hö (jag driver matte till vansinne med mina tiggrop så fort hon öppnar kylen eller skivar något på skärbrädan, det kan ju vankas gurka!). Annars gillar jag att fara runt som en vettvilling i buren och ta en massa glädjeskutt så min frisyr står åt alla håll. Jag tycker även om när matte badar mig. Dock tycker jag inte om att bli borstad så mycket och mina klor vill jag ha ifred. Matte brukar få ta hjälp då de ska klippas. Jag är dessutom bra på att tala om när jag är kissnödig för då börjar jag sprattla lite extra och då sätter matte ner mig (hon vill inte ha en liknande incident som den i soffan en gång till…).

Ha det bra alla gosegrisar!

Sus

"Var dig själv, alla andra är redan upptagna." O.Wilde

EvaLuna
0

Bidrag nr. 3.

Laura

Hej på er.

Jag heter Laura och är en nonself tort'n white. Men det ser ni ju säkert själva. På bilden är jag nästan sex veckor och jag kollar efter om det har kommet några godsaker. Jag har redan lärt mig att det ibland kommer godsaker på hyllan.

Nu är jag en stor kicka, hela sex månader, och bor hos min syster Sara och gamla tant Tova. Sen är det två tvåbeningar som passar upp oss, ge oss god mat när vi vill ha det, kelar och gosar med oss och ser till att vi är fina och mår bra.

Det absolut bästa jag vet är att busa med min syster, hoppa runt och springa jättefort genom ett långt rör om och om igen. Ja, självklart är det ju lika roligt när vi får nytt doftande hö att gömma sig i - och äta. Gräs är inte dumt det heller, men jag begriper inte att vi inte kan få det jämt. Gurka är mums-mums, äpplen med, men inte såna där sura… Morötter, spetskål, paprika, broccoli, persilja är också jättemumsigt. Vattenmelon, vindruvor och banan går nog också ner.

Nä, nu måste jag sluta, jag hör att någon är i köket, och jag måste nog pipa lite så att det kommer lite mat till mig. Hej så länge på er!

/laura

Aristarcos
0

Här är jag, Sita..

Tänkte att det var dags för mig att få vara med och tävla! Nu har jag har ingen fin stamtavla men är en nonself men jag trivs ändå, jag är född i slutet av januari i år. Jag har nu efter en tid kommit på att det faktiskt är skönt att ligga i knät speciellt när jag får ligga i ett örngott, det är så mysigt. Ibörjan hade jag ingen ro alls, utan skulle bara upp på benen och försöka ta mig någon annan stans. Nu ligger jag gärna avslappnat i knät, och tvättar mig också när jag är i knät, efter att tex min matte som håller imig på bilden (som är 6 år och hanterar mig försiktigt) klappat mig ett tag..

Alltså det orsakar faktiskt oreda i min päls, även om jag älskar att bli klappad, så ligger faktiskt inte min päls iordning efter att jag blivit klappad så jag måste bara fixa till den sen!

Kram från Sita med lillmatte

PeterLi
0

Hej jag heter Tom , nu på äldre dagar insåg jag att jag inte hade nått fruntimmer så snodde husses dator för att spana in lite snygga pinglor på internet

Den fanns massor av läcka brudar där , fick mail kontakt med en som var jätte gullig =)

FrippeKurre
0

Hejsan! Jag heter Frippe och jag är ungefär ett halv år gammal! På den här bilden var jag riktigt duktig och satt stilla som en fotomodell, men annars brukar dom flesta bilderna på mig bli ganska suddiga (av att jag rör mig så mkt hela tiden!). Jag tycker om att busa med min brorsa Kurre (inte för att han tycker så mkt om det, men…), vara ute och äta kirskol och gräs.

Ibland snarkar jag på nätterna och väcker både min bror och matte. Jag tycker om att ligga utsträckt med bena och mumsa på lite hö under tiden. Smaskens! Annars älskar jag rädisor och salad.

Vi har precis fått en ny bur som matte och mattes pappa har byggt. Det är jätteroligt, och jag brukar hoppa upp och ner för hyllorna i buren! Det är skojigt!

Ibland kommer matte och lill-matte och kelar med mig och kanske ger mig något att smaska på. Mys pys! Men när dom tar upp Kurre så blir jag så ledsen för att jag är ensam och skriker tills de lyfter upp mig också. :)

Något som jag inte gillar är att klippa klorna. Då sparkar jag och naffsar. Fast efter ett tag ger jag upp och låter dom klippa iallafall. Man kan ju få en belöning efteråt om man är riktigt duktig!

Nä, nu måste jag gå och väcka brorsan med lite bus! So long!

[appelmoose]
0

Hallå jag heter Tufs och är ett år gammal. Jag är min mattes skatt och min andra skatt är min busiga bror Kurre. :)

Jag bara älskar att äta gurka, sallad och andra grönsaker och frukter med. Jag är väldigt petig när det gäller vad jag ska äta. Det får absolut inte vara samma grönsak/frukt som gårdagen eller innan för det blir för tjatigt. Nepp variation ska det va!

Jag är en riktig "soffpotatis" (precis som matte :P) som mest tar det lugnt när jag inte retas med min bror. ;) Något som är riktigt kul är när matte tar med mig och Kurre ut och vi får springa i den jätte stora pallkragen och äta gräs, det är riktigt skoj ^^.  Men något jag absolut inte tycker om är att bada eller när matte sätter ner mig på golvet, det är så tråkigt, jag fattar inte riktigt poängen med att springa runt och runt på ett stort golv som en galning. Andra intressen som jag har är att springa runt på hö:t och äta hö:t, titta på tv med matte och umgås med min bror. :)

Jag kan vara en riktig suris ibland men jag kan också vara en riktig kelgris som älskar att pussa matte på armen eller kinden och jag kan även vara på lite bushumör ibland och busa med Kurre på nätterna, men det är inte så jätte bra för då kan matte bli en surkärring dagen efter :P (och med tanke på att hon är tonåring så blir det ännu värre).

ja nu ska jag återgå till mitt och äta min efterlängtade gurka ^^ bye bye!

tovatindra
0

Det här är mitt marsvin Tova (i bakrunden tindra). Jag älskar marsvin och det otroliga är att mina små sötnosar har varit övergivna :O! Deras förra ägare gick till ica hade de i en papperspåse och stälde de i ett skåp och låste. En väcktare öppnade efter 3 dagar och hittade dem! Man vet inte vem som var deras förra ägare, men han/hon borde skämmas! mina marsvin betyder ALLT!

De är värda priset!

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

HumlanochJuvel
0

Hej,

Här är GP Humlan, Humlan är min Texel hona, färgen Chocolate/White. Jag köpte Humlan på Arken Zoo Borås år 2007. Sen under 2007 ställde jag ut för första gången, min första utställning blev en utställning i Reftele då ställde jag ut i petklass och drive-in petklass. Då visste jag inte att Humlan var en Texel utan trodde hon var någon korsning. Men sen fick jag höra från olika håll att hon var väldigt likt en Texel så då reggade jag Humlan i SMF och sen under 2008 så började jag ställa ut henne i Klippta långhår också, så då blev Humlan Årets Klippta långhår 2008 (västra).

Humlan är min allra bästa kompis och hon sviker mig aldrig, jag kan berätta allt för henne, hon är bäst Glad <3

FeliciaS
0

Bidrag nr 10 - Shafran

Denna mycket speciella lilla pojke föddes hos mig 24 maj nu i år. I en kull på sex ungar var Shafran näst minst. När han var runt två veckor slutade han dia från mamma i buren och jag matade honom dygnet runt. Han var en riktig kämpe, och redan efter någon dag pratade han glatt med mig så fort jag visade mig. Efter en veckas matande gav det resultat, ett bra sådant, och oron för min lilla guldklimp var långt ifrån lika stor. Han hade trängt sin in långt i mitt hjärta, och jag kände att han var en sådan liten speciell gris som får stanna hos mig livet ut. Bara några dagar senare hittade jag Shafran i buren med en bakdel som inte ville fungera. Sedan gick det bara utför - han minskade i vikt, blev stelare, fick problem med ögonen… Men varje dag fanns han med oss när jag kom in i mitt rum, trots att jag varje dag var övertygad om att slutet för honom hade kommit. Tyvärr klarade sig inte Shafran, men min lilla kämpe finns fortfarande med oss - i hjärtat och tankarna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Då vart tiden ute, omröstningstråd startas och den här tråden låses :)

Hanna 

Inlägget är låst för nya kommentarer