''?'' Marsvin i denna bur?
Hej!
Nu har jag gjort mallen för min bur jag ska bygga och nu ser uppdelningen ut såhär:
(Bordet jag ska bygga på är egentligen 150 på längden men jag kortar av det lite för förvaring av foder till ca 140,Bredden/Djupet är 85 cm så skrev fel innan) Så första plan blir 140x85 och sen ska det vara ett mindre plan en annan våning på 50x85 med ''trappa'' upp till den .. Hur många marsvin är det passande att ha i denna bur då? Kan även göra andra planet större till tex 80 cm på längden.
(Bilden är inte skalenlig!)

Mellan våning 1 och 2 ska det vara ett mellan rum på ca 20 cm på höjden så det kommer luft och ljus in under..
Det ser väl bra ut :) Hur hög hade du tänkt att kanten skulle vara?
Det är krångligare än man kan tro att få till en överdel, lagom brant ramp osv. - tro mig ;) Menar du 20 cm från underdelens övre kant till övervåningens botten eller från botten till botten?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 Tack, Jag menar från Underdelens övre kant till övrebotten. Jag tänkte ha 20 cm hög kant varav 10 cm plexiglas på båda våningarna. För då kan dom titta ut.
Jag tycker den ser väldigt fin ut
. Jag har gjort så till mina pojkar när det blivit för brant för en ramp att jag har gjort en kombinerad trappa och hus. Annars kan man limma "trappsteg" på rampen så de har något att skjuta ifrån
#3 Okej, antingen måste du ha väldigt lång ramp eller så måste rampen stå lutad mot ett hus/hyllplan som de hoppar upp på och sedan går uppför rampen (som i min bur).
Mvh Felicia

#5 Det var från din bur jag fick min idé!:) Tycker din bur är riktigt snygg!
#4 Gillar dom den?:)
Men hur många marsvin skulle man få ha på denna ytan?
#6 Ja, de använder den iallafall
, men ska jag göra en till kommer jag göra med längre trappsteg så de slipper krulla ihop sig när de hoppar upp på den
#6 Fem marsvin tycker jag att man kan ha utan problem :)
Mvh Felicia

#7 Vad bra, Okej :)
#8 Nice, Då kan jag tillöka med fyra stycken,
Min lilla tjej är sjuk.. men snart ska hon få kompis!:)
#9 Japp :) Ojdå, vad är "felet"? Men du har hittat en hona som ska flytta in?
Föreslår att du har plexiglas som kant på övervåningen och gärna en långsida (den som är fram mot rummet) så marsvinen kan se ut :) Det är verkligen jättetrevligt både för dem och ägaren.
Mvh Felicia

#10 Det är såhär, Hon fick någon sjukdom av ett annat marsvin som hälsade på, Hon blev slö, Hon får medicin nu,Antibiotika, Jag blandar det med Pro Viva när hon får det. Och provsvaret har inte kommit än och jag vill inte chansa och kanske hon bara får uppleva kompisen ett halvår. Hon blir frisk sa vetrinär, Och kommer leva hela livet om provsvaret är negativt annars så bara nåt år mer.. Men han sa att hon är en kämpe och kommer klara det!:)
Jag tänkte ha 10 cm trä och sedan 10 cm plexiglas på det runtom på alla sidor, Men din idé låter bättre och billigare :)
Ritningen ser jättebra ut!
När man ändå talar burbygge, så undrar jag vad för slags trä man kan använda som är stadigt nog? Hoppas det går bra att jag stjäl tråden, dijete. :) Jag funderar nämligen själv på att bygga en ny bur åt mina grabbar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 Låter konstigt =/ Men vad menar veterinären att det kan vara?
#13 Det går nog med vilket som. Jag byggde en bur helt av spånskiva, billigt och inte så tungt. Har nu oljat in det med paraffinolja och det funkar superbra :) Annars har jag använt plywood till bottenskivor, tyngre och dyrare men funkar bra det med.
Mvh Felicia

#12 Hon äter självklart, Har varit sjuk i en vecka.. Har varit hos vetrinär juh!^^
#13 Tack! Det är lugnt, Jag brukar sno dina trådar *s*
#14 Okej, Han trodde det var något virus, Han sa inget speciellt mer, Mamma håller koll på det hon vill inte att jag ska vara ledsen och bekymrad^^ Jag tänkte göra en sån där ramp du gjort och sånt hus som dom hoppar upp på i Plywood,Jätte bra idé och praktiskt av dig. Spånskivor? Det har vi massor av :D
Det ser väl jättebra ut :) Ser fram emot att se resultat ^^
Hanna

#16 Tack Hanna!
Jag har letat upp var man kan köpa Plexiglas nu, Och idag har jag sågat till andra våning också. Fortsätter i morgon :)
#17 Spännande! :) Är nyfiken på bilder på resultatet! ^^
Mvh Felicia

#18 Hoppas den blir bra och inte lika misslyckad som mina andra 4 burbyggen ^^ Jag tror den skall vara klar när ni kommer tillbaka från SM :)