hjälp med vikten
Hej, nu är det så att jag har en hane på 4 år som de senaste veckorna har tappat en del i vikt, hur gör jag bäst för att få upp honom igen? Tänderna ser bra ut så det är ju inte för det, vi fick ta bort hans bror för nån vecka sedan - kan det vara att han är lite depprimerad dessutom?
Om man ska ge nån foderblandnig så han går upp, har ni några förslag på vad man kan ge, jag vill undvika pellets så långt det går då han har haft problem med urin/njursten tidigare.
Dessutom verkar hans ögon ganska torra, nån som vet vad det kan bero på? Och kräver det veteriär?
jag ska dessutom dra ner lite på grönsakerna, eftersom det ska vara vikthämmande. Just nu får de mer grönsaker än vad som är nödvändigt egentligen
Går han ensam nu? Jag hade i våras en hona som inte ville äta efter att hon varit sövd, men när hennes burkompis fick sitta intill henne och äta så kom hon igång. Efter det är jag fullt övertygad om att marsvinen får igång varandra att äta, ett ensamt marsvin äter alltså mindre.
Havregryn, torra, är jättebra att ge för att få upp marsvin i vikt. Och även mycket grönt utifrån nu när det växer överallt :)
Hanna
nej han har en kompis, som är en riktig biff (1,1kg ungefär) och de kommer bra överens.
Så havregryn, jo, jag var inne lite på det jag också, ska man ge vanligt eller fullkornsvarianten. Och de är ute på gräsmattan varje dag det är fint väder, så grönfoder får han i sig :)
han brukar väga mellan 980 och 1000g, nur är han nere på 850. inge kul, brorsan som vi fick ta bort för ett tag sedan gick ner till 713 på fyra veckor, när jag var och hälsade på mormor och morfar (pappa hade hand om marsvinen). Vet inte om det kanske är något i släkten eller om det är jag som gör något galet. Är ganska orolig för min bebis.
Jag rekommenderar att du ger honom helhavre och gärna kornkross som är ett bra fiberrikt sädesslag, samt kligröt (havredryck + havrekli + lite solrosfrön blandas till lagom konsistens). Ge mycket gräs så här års, det är mycket uppskattat och ger runda och goa marsvin :)
Det ända jag kan komma på som kan orsaka torra ögon är vätskebrist (dricker han tillräckligt?) eller om luften är torr där han bor.
Låter inte bra att han har gått ner såpass mycket.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
han dricker inte så mycket vatten men han äter ganska mycekt gurka.
finns allt det där att köpa i en livsmedelsaffär eller måste man till nån djuraffär?
Jag har hört att det är normalt att äldre marsvin tappar lite i vikt. Är han pigg och äter bra för övrigt är det nog ingen fara. För att få honom att lägga på hullet kan du prova att ge Oxbows marsvinspellets och även solrosfrön och majs några gånger i veckan, liksom förslagen på olika sädesslag som #6 tog upp (allt tillsammans med hans ordinarie C-vitaminrika grönsaker och hö givetvis!).
Helhavre får du nog köpa i djuraffär eller i andra affärer som säljer djurfoder, men resten tror jag ska finnas i vanliga livsmedelsaffärer.

Granngården säljer Havre.