Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 3669 ggr
Bella-R
0

Hur många hanar i samma bur?

Hur många hanar har ni tillsammans (samma bur)? Två elr kanske t.om tre? Är det någon som testat sig på med fler än tre st hanar i samma bur?

Skulle vara intressant o höra :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

isabelle_
0

Jag tänkte på detta också innan jag somnade igår. Varför pratar alla om att det går att ha två hanar, Går det inte att ha tre i samma bur?

Bella-R
0

Har oxå funderat en hel del på det.. är väl så pga att i det vilda är dom ofta en hane och flera honor i en o samma flock. En del säger då att det är onaturligt för hanarna att ha två elr flera st tillsammans, eftersom dom inte lever så i det vilda. Men att hålla dom till fånga i bur med människor som hanterar dom hör inte heller till deras natur.. :o

Filosofia
0

#1 Det går väl med lite tur, om de har vuxit upp tillsammans och har en stor bur. Det finns ju en del här på sajten som har tre ihop. Däremot vet jag inte om jag skulle våga introducera en ny tredje hane i ett hanpar som redan fungerar bra ihop. Risken är att det inte funkar att ha någon av dem tillsammans sedan.

Moa-16
0

Är ju så att hanar slås mer om rangordningen Kan bli mycket bråk med tre fullvuxna hanar eller fler…

[jejjas]
0

Jag har 3 hanar i en bur 1 vuxen och två små och det fungerar bra . nu vet jag ju att Rufus är en snäll farbror :-) och vet inte hur det kommer bli sen när dom små blir litte större , men det finn väll igenkligen inget som säger att man inte kan ha fler än 2 hanar i samma bur, min gröm är ju att alla mina hanar ska kunna gå i en och samma bur :-)

Bella-R
0

Ja, jag introducerade då Sune med Wille & Casber igår. Nu bor dom tillsammans i Wille & Casbers bur och det går hittills väldigt bra. Blev väldigt pratigt i några timmar, sen blev det hellugnt. Dom ligger och myser tillsammans. Så jag håller tummarna för att det ska hålla i sig även när Sune blir könsmogen.

PernillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre pojkar ihop dom är 2 månder än sålänge går det, men jag har en reltivt stor bur med olika plan så dom kan gömma sig om dom vill men dom är för det mesta på samma plats ändåFlört

Hoppas det funkar att ha dom allihopa i samma bur och skulle gärna vilja ha en fjärde för att jämna ut flocken

[Liinda]
0

Jag hade 2 hanar ihop förut det gick jättebra i mer än 1 år sen köpte jag en bebishane och det gick jättebra tills han blev 1 halvår. Jag kom hem och hitta Konrad nästan livlös i buren, hugo full med sår och den nya hanen Gurra hade bara 2 sår. Vad som fick dom att bara flyga ihop vet jag inte antagligen ville Gurra inte ha Konrad kvar i sin flock.

Så jag håller mig till 1 kastrerad hane med mina honor och konrad som avelshane. :)

Bella-R
0

#8 Vad tråkigt! :(

FeliciaS
0

Hanar lever inte tillsammans i det vilda, vilket honor gör i stora flockar. När de är fler än två blir konkurrensen större och hanars rangbeteende är att hålla koll på flocken (sina honor). Därför bråkar hanarna med varandra och risken är självklart större ju fler hanarna är.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Jag tror styvt på att det ligger i deras natur att hanar inte lever i flock.

Sen att vi håller dom i burar samt hanterar dom har ingen betydelse. Vissa djupt nedärvda beteenden kan vi inte rucka på.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Liinda]
0

#9 Jo och det kan ju ha lite att göra med att Gurra är Cuy och det hjälpte ju knappast Konrad när dom slogs att Gurra vägde ett helt kilo mer än Konrad. :/

Jo det är väl så, i det vilda så schasar fadern iväg hanungarna när dom blir könsmogna och om dom inte vill gå så slåss dom ju om vem som är starkast och måste gå

Bella-R
0

#12 Oj, var det en Cuy? :o Dom är ju ruskigt stora. Kan förstå att det blev så allvarligt som det blev då. :(

[Liinda]
0

#13 Ja snacka om att jag hade dåligt samvete efter, men jag hade ju ingen aning om att Gurra skulle göra så eftersom han var så låg i rang hela tiden.

KAK67
0

#8 Hade du honor i samma rum när det rök ihop? Jag tror att honornas doftämnen triggar igång killarnas revirbeteende. Jag sålde en ung hane till en tjej som redan hade två, det gick jättebra. Båda de äldre tog sig ann den nya killen.

[Liinda]
0

#15 Ja jag hade honor i samma rum men inte så att dom kunde se dom från buren, jo det kan ju stämma men det konstiga då är ju att det funkade när dom var 2 i mer än 1 år och det funkade  i ett halvår med den nya hanen. :/

Creation
0

Nu tror jag att samma sak jag vill ta upp diskuterats i en annan tråd som jag skummade igenom nyligen. Vet inte vad de kom fram till där, så vi får väl komma fram till något nytt nu istället. ;)

I det vilda föds det ju långt många fler hanar än det finns flockar att leda. Dessa "överblivna" hanar - vad händer med dem? Jag har svårt att tro att ett marsvin skulle vara dumt nog att gå ut ensam i vildmarken om de har möjlighet att slippa(t.ex. om flera hanar samtidigt utvisas ur flocken), de har ju en instinkt och vet att rovdjur kan lura var som helst. Blir inte de hanarna tvingade att leva ihop i nya flockar? Ensamma kan de väl nästan omöjligen klara sig, då det alltid måste vara några som håller koll och kan varna.
Jag tror att om man har en rejält stor yta åtminstone(ex. ett helt rum), så kan man få ihop stora flockar med hanar.

Men i vanliga burar kan jag tänka mig att det skulle bli rejält svårt att få ihop fler än två. Tre hör väl till ovanligheterna och för att få ihop fyra måste man nog ha riktigt mycket tur på sin sida. Har inte hört om någon som kunnat ha fyra ihop, men tre stycken har jag hört talas om på en del håll.

Dock finns det ju en del risker med att försöka införa ett tredje marsvin och jag tycker att man ska fundera över det både en och två gånger innan man tar något beslut.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Buffen
0

#10 jag har för mig att marsvin i de vilda bildar "ungkarlsflockar" för hanar som ännu inte hunnit finna egna honharem att beskydda. Dessa består av yngre hanar som mäter sig med varandra & håller ihop tills möjligheter för en egen flock gör dem till rivaler.

#17 har läst det någonstanns (ska söka var det var)…

Har man ett fungerande hanpar om två är det nog ingen större idé att introducera en ny hane, ex. en unge, då denna blir sedd antagligen som en hona (om bebis), Och om det handlar om en äldre som någon som plötsligt förändrar flockstrukturen till att förvandla de redan etablerade hanarna till kunkurrenter om den nye, eller om deras inbördes struktur i förhållande till en tredje. Hanar (speciellt den dominante) har en stark tendens att vilja organisera/"äga"/beskydda, vilket skapar en hel del av problemen då diverse hanar i en ny flocksituation vill just det.

Tror också på att tre kan fungera om de har mkt stor yta, & vuxit upp tillsammans, men det är mkt individrelaterat. Fyra blir lätt två grupperingar inom flocken vilket kan leda till problem.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Bella-R
0

#3 #17 #18 Vad är tillräckligt stor bur för er då, att ha t.ex tre marsvinshanar i?

Tror ni att en 150 x 80 cm bur är tillräckligt? Vet att det kan vara svårt o säga bara sådär, men vad tror ni?

[Liinda]
0

Jag tror att en 150x80 cm bur är tillräckligt :)

Kom och tänka på en sak föressten, i skolan har dom en jättestor bur den måste vara minst 200x300 eller något sådant och där i går 3 kastrerade hanar och typ 8 honor. Dom hanarna brukar små gnabbas ibland bara men dom har aldrig rykt ihop.

isabelle_
0

#20 Vilken roligt skola :) Marsvin överallt, Där vill jag gå juh^^

HextremO
0

Jora det går..

jag har en bekant som har en hel flock med hanar, kanske 7-10 st i en golvflock buren är kanske 2x5 m.. det funkar utmärkt för dom iallfall

Bella-R
0

#22 Oj, det måste tillhöra ovanligheterna att ha så många hanar i en flock Förvånad

HextremO
0

jo det är väll inte allt för vanligt. dom har fler mindre flockar mad hanar på mindre ytor med.. visst dom har behövt plocka om bland hanarna en del kanske för att få harmoni..

[Liinda]
0

#21 Ja det är ju en naturbruksskola så ^^

isabelle_
0

#25 Aha :)

Buffen
0

#19 jag tycker nog 175cm x 80cm till tre stycken hanar, men 150cm x 80cm passar nog bra till två.

Denna kommentar har tagits bort.
Crania
0

Jag har tre hanar ihop, en skinny och två lakeland.
Nu har dom bott ihop i sju månader och inget gruff än så länge. Dom bor i burskåp och har 200x60 cm (+/- nån cm) att röra sig på. Skinnyn var fyra månader och dom andra två var fem veckor när dom kom till mig.
Blir det bråk får man ju vara beredd att dela dom och ev pussla ihop nya par eller skaffa en till. Jag har ju nio hanar totalt, men de andra bor två och två.

Kan säga att det inte behöver funka med två yngre heller, det gjorde det inte med mina första. Dom sattes ihop redan hos uppfödaren och dom var fyra och två månader när dom kom till mig. Efter ca två månader här fick Jarco (skinny) stryk av Geoffrey (teddy) och sedan dess går dom inte ihop längre.

Buffen
0

Jag vill bara förtydliga att jag i #27 syftar till tre eller två vuxna hanar. Då dessa behöver varsina hus, matskålar och ordentlig plats för att rymmas alla tre vid höet exempelvis. Därav så stora mått, & detta för att i princip obefintliggöra gnabb & tjaffs dem emellan, speciellt under vårperioder, slyngeltider eller annat som kan ge dem behov av plats sinsemellan. Detta för att ex. slippa sära på dem, de får istället möjlighet att gå undan själva ur sina zoner vilket ger dem helt andra förutsättningar att lösa gnabb. Då jag uppfattar det som inte det allra lättaste att placera tre hanar i en bur så ökar ju chanserna för att det ska fungera markant med en stor bur.

Till tre honor däremot, eller en kastrat med honor tror jag 150cm x 80cm räcker mycket gott & väl. Kanske t.o.m. fyra.

emelie92
0

#50 - Ja, fyra marsvin i en 150x80 skulle man mycket väl kunna ha tycker jag :) kanske t.o.m. fem stycken skulle jag kunna tänka mig..

[Liinda]
0

Moa har helt rätt i att ju större bur desto bättre, det är väl det alla strävar efter att ens marsvin ska kunna få så mycket utrymme som man själv har råd plats med? :) Och om det nu är 120x50 för en och 150x70 för någon annan spelar ingen roll. Så om moa tycker att 150 är för litet för 3 marsvin så får hon självklart tycka det och ha så stora burar hon vill och dom andra som inte har plats med det eller vill ha 120 ska skjälvklart få ha det =)

Abico
0

Har tagit bort alla OT inlägg i tråden. Vill påminna er om att läsa trådstarten igen om ni glömt vad ämnet var.

Hanna 

Achatina
0

Hade 4 i en bur innan, sen dog en (av hög ålder). Så nu är de bara tre. Men funderar på att introducera de andra två som bor i en separat bur med resten av hanflocken. Bara bygga en större bur först.

Sandra-B
0

Jag har åtta hanar, sex av dem går i en bur tillsammans och två går i en annan.

Buren (bokhylla) jag har är ca 90*180. Har två tak (hyllplan över båda kortsidorna) en vattenflaska, fem skålar som de får torrfoder i samt oftast två högar med hö. Det är lite smågruff mellan två av dem men inget som ger sår eller så.

De som går ihop är "Leo" född maj 2005, "Bosse" född januari 2006, "Junior" född april 2006 "Benjamin" född januari 2009 samt "Honey" & "Candy" födda maj 2009. De som smågruffar lite är "Junior" och "Benjamin"

"Alfonz" född december 2006 och "Emil" född november 2007 går inte med de andra eftersom "Emil" & "Leo" hade svårt att komma överens med varandra när de gick ihop tidigare.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Binajis
0

Nu i sommar har jag haft 5 avelshanar på 2,5x2,5 meter yta. Det gick superbra, men istället opraktiskt så dom fick flytta tillbaka till sina gamla kompisar (till salu-djur) som dom inte träffat på ca 2 veckor. Gick kanon.

Jag tror för det mesta att det är vi människor som är lite för fjåpiga. Så länge det inte ryker tussar stup i kvarten eller bildas sår så ska man låta dom sköta det själv. Visst, dom sitter kanske i varsin ände av buren första dygnet, men då för att nästa dygn har löst problemet och ligger tätt intill varandra Glad

Observera att jag inte menar att man ska fösa ihop hanar hursomhelst.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

#63 Jag håller med, förutsatt att man har en stor bur :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

Tillägg: Hanarna hade dessutom kontakt med honorna på andra sidan och det var inget som verkade bry hanarna speciellt mycket. Dom kunde stå där alla fem och kurra och ha sig men det blev aldrig något gruff mellan killarna.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Bella-R
0

Håller med dig Binajis, skönt o höra någon som är mer positivt inställd till att ha flera hanar i flock. :)

Buffen
0

#63 & #64 håller med er.

#62, vad roligt :) & intressant, Jag vill veta mer :P används eller har ngn av dem använts i avel? Hur länge har de gått tillsammans? Hur har du gjort när du satt samman dem med varandra - alla på en gång, parvis, en & en??

Sandra-B
0

De tre äldsta av de sex som går ihop är använda i avel.

Från början så gick Leo, Alfonz och Emil ihop men det fungerade som sagt inte så bra med Leo & Emil så när jag fick hem Junior (i november tror jag att det var) så satte jag ihop honom & Leo, inga problem.
När sen Benjamin var redo att flytta från sin mamma i februari så satte jag honom ho Leo & Junior, inga problem där heller.

Bosse kom hem hit i februari och sattes direkt med en hona, i samma veva satte jag Junior med hona.

Efter ungefär fem veckor kunde jag konstatera att honan Junior gick med var dräktig så hon fick flytta tillbaka ner i den stora honburen, Junior fick gå själv ngra veckor för att lugna ner sig (i ena halvan av hanarnas bokhylla, Leo & Benjamin gick på andra sidan, kompostgaller mellan).

Bosse lyckades inte bara honan han gick med så jag bestämde mig för att byta hane till henne samt försöka sätta ihop Bosse & Junior när jag stäade burarna. Passade även på att bada båda två eftersom Bosse kom direkt frå en hona, satte ihop dem i duschen där jag lät dem springa löta medan jag städade uren, inga problem med dem heller.

I örjan av maj föddes Honey & Candy och i början av juni när de var drygt 4 veckor och skulle flytta från sin extramamma så ville jag att de skulle fortsätta att bo ihop men även att de skulle bo ihop med någon vuxen hane.

Eftersom Leo & Benjamin samt Bosse & Junior gått med endast kompostgaller mellan sig och det gått bra (Leo & Junior pratade ofta med varandra genom gallret) bestämde jag mig för att sätta ihop alla de sex med varandra. Sagt och gjort, nästa gång jag stdade burarna så tog jag helt enkelt bara bort kompostgallret och lät dem gå ihop.

Har som sagt varit lite småtjafs mellan Junior & Benjamin men inget som egentligen är värt att nämna.

Jag har haft flera vuxna hanar ihop förr också utan några större problem.

**SMF 237 Sweet Dream's 

PernillaS
0

#68 va skönt att höra att det kan funka med många pojkar ihop oxo

Bella-R
0

#69 Instämmer Glad

Sandra-B
0

#69-70

Jepp, det tycker jag med:-)

**SMF 237 Sweet Dream's