Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 2919 ggr
Abico
0

OT: Gymnasieval 08-09

Jag vet ju att det finns flera 93:or härinne som ska välja gymnasium och linje ganska snart. Hur går era tankar inför det här? Vet ni redan vad ni ska välja?

Själv fasar jag inför första februari då jag ska lämna in, jag har inte en aning om vad jag vill bli eller vad jag vill läsa *suck* Jag vill inte plugga alls! Jag vill ut i världen och inte sitta i en skolbänk i tre år till :P

Hanna 

Skrotan
0

hehe utbilda dig till pilot då;)

Creation
0

Blir nog någon naturvetenskapslinje eller ev. djurvård *s* Vill ju bli veterinär om det skulle gå Skrattande

(För dem som undrar så går jag i nian trots att jag är 94:a ;P)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#1 - Jag är flygrädd ;P

#2 - Jag som alltid trott att du var 93:a ^^'

Hanna 

paronskrutten
0

Jag funderar på media

Helena

Abico
0

#4 - Jag har alltid varit helt inne på att läsa media också :) Kunskapsgymnasiet i göteborg verkar riktigt trevligt. Men tyvärr har dom inte några roliga språk där :( Jag vill inte läsa tyska eller spanska *blää*

Så just nu har jag börjat kolla på Hvitfeldtskas affärsprogram största problemet är att stava till namnet på skolan XD Men där kan man läsa franska, tyska, spanska, italienska, ryska, japanska, modersmål eller teckenspråk för hörande. *yay*

Hanna 

paronskrutten
0

teckenspråk skulle jag ha valt!!

Helena

FeliciaS
0

#5 Nej, usch Hanna. Inte Hvitfeldska… (!) Det är en grymt tråkig skola -.-' Ligger nära min, grymt stor och bara… ja… blää ;P
En barndomskompis (har inte träffat henne på flera år) går just det programmet just nu, en del klasskompisar (fd) går på Hvbitfeldska. Annars är den väl hyffsat lik min, större bara. På Schillerska kan du också läsa de språken ju, plus massa foto och bild om du vill det *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#3 Haha, det känner jag mig också som xP

Stormviskaren
0

#2 jag ville också bli vetrinär men när man går ut gymnasiet måste du ha mvg i allt och dessutom finns det bara 80 platser i hela landet så dom lottra ut! så det är jätte svårt.

Men jag funderar på att gå barn och fritid med tanke på att jag gillar barn mycket och man tjänar mer på att jobba på ett dagis än som smådjurskötare, Som jag egentligen vill bli. Men om jag ska bli smådjurskötare vill jag gå i svalöv, på smådjurslinjen dom har där.

Abico
0

#6 - Men ryska då? ;P

#7 - Haha, min syster har liknande åsikter *s* Hennes kompis syrra går första året där nu och det lär vara en riktig snobb skola XD Jag får väl kika på schillerska då (A)

Hanna 

Creation
0

#9 Jag vet att det är mycket svårt ^^' Man kan bara bli veterinär på Svenska Lantbruks Universitetet i Uppsala(tack för att jag inte bor för många mil därifrån! *s*). Sedan är det bara 100 platser möjliga varje år och för att få en plats där måste man ha mvg i allt och/eller väldigt höga poäng på högskoleprovet. Det blir till att satsa hårt helt enkelt och hoppas på det bästa ;P

aliciia
0

är 94;a dvs. ska välja typ nästa år ^^

men jag vill gå på internat, djuvård :D

Creation
0

Någon som ska på gymnasiemässan i stockholm på fredag? :)

Själv klurar jag som mest på gymnasievalet just nu. Den enda skolan jag tror skulle passa mig bra ligger typ en timme bort om jag skulle åka kommunalt med ett flertal nödvändiga bussbyten. :/ Jag som redan har svårt att pallra mig upp på morgonen… fast i och för sig åker jag redan kommunalt ½ timme varje morgon, dubbla tiden gör väl inte så mycket? ^^' Jaja, blir väl till att jag kikar lite på den skolans på mässan och besöker den förmodligen på öppet hus. Den verkar ju passa mig rätt bra. ;)

Om jag inte vill ha den skolan & linjen som ligger en timme bort har jag väl cirka 200 andra skolor att överväga. *s* Jahapp. Jag vet i alla fall att jag kommer att vara rejält upptagen på fredag… :/

Creation
0

*morr* Trodde precis jag hittade den perfekta skolan och så visar det sig att den ligger nere i söder, omkring Växsjö! >.< Jag blir less.

Och så ser jag en till som också skulle passa jättebra. Men såklart så ligger den i Västervik *gaaah*

En timma bort låter helt plötsligt väldigt lite ;p

Abico
0

#13 - Gymnasiemässor är massa bra :) Jag var på en i göteborg för någon månad sedan, oj vad mycket broschyrer jag fick med mig hem ;P Dock slutade det med att jag ändå var mest inne på att välja dom skolor som jag hade i huvudet när jag kom dit *s*

Nu har jag två (pappa förklarade att jag inte bara fick välja ett första val ;) skolor, Ingrid Segerstedt - samhäll/journalistik och NTI - media/textkommunikation som verkar superbra. Så jag ska iväg på öppethus den 22 och 27. Problemet är att jag inte längre vet vilket jag tycker bäst om XD
Ingrid Segerstedt är det jag varit inne på lääänge lääänge, ligger i Mölndal fv. men när jag ändå pendlar till göteborg 2h/ dag så spelar det ju ingen större roll att jag får ta spårvagnen i fem minuter…
Det är en liten friskola, precis som jag vill ha det :P Och dom har det här jätteintressanta programet då. Så får man dessutom åka till Polen (Auschwitz) i 1:an och London (BBC) i 3:an, vilket vore superkul! Minus är att där bara finns spanska, tyska och franska att läsa som extra språl :(
NTI ligger supercentralt och jag kliver nästan in genom dörren när jag går av tåget ;P Även denna är en liten friskola och lunchsystemet tycker jag låter superbra - 50kr/dag får man att spendera på en av femton närliggande restauranter, bye bye gamla äckliga skolmat.
Sedan har dom också en mängd språk att välja på; Latin, Italienska, Japanska, Mandarin mfl. *yay* Sedan blir det ju ingen resa till Polen eller London förmodligen men..

Hanna 

Abico
0

#14 - Inte är väl pendla något problem :P Eftersom jag bestämt vägrar att ens överväga att gå här i stan på Ahlströmmer så är det pendla som gäller för mig ^^ Mamma tycker att det ska gå bra, hon har själv pendlat ett antal år till jobber "Du hinner ju göra lite läxor och så på tåget också" INTE ;P. Jag ska skaffa en bärbar dator och sitta och mif:a hela vägen till och från skolan ;)

Hanna 

Emelie-E
0

#12 Dingle?;) Gick där, men hoppade av efter en månad, samma dag som man skulle välja inriktning:P

FeliciaS
0

#15 Ingrid Segerstedts ligger väl inte i Mölndal heller? På väg mot, men fortfarande i Göteborg (känner mig ganska säker)? Har för övrigt inte hört mycket alls om det. Min kompis kompis går på NTI och det ligger hyffsat nära min skola faktiskt, men jag har inte direkt hört något om det heller *s*
50 kr/dag blir väldigt dyrt i längden men hellre det än maten vi har, faktiskt…

19/11 kl. 17-20 har vi öppet hus - jag ska ha Samhällslektion då. Du får gärna komma om du har intresse för det ^^, 

#17 Där går min kompis. Det verkar ju verkligen bra att bo på internat där *not*… Verkar bli mycket festande och sånt, och de börjar inte läsa de "riktiga" ämnena förrän ett bra tag efteråt. Men men ^^,

Mvh Felicia

Abico
0

#18 - Bortåt det håller ligger den åtminstone ;)
50kr/dag sätter skolan in på ett kort som alla elever har, så fattade jag det åtminstone ^^ Så jag behöver inte lägga ut ett öre :P

Jag har inte ens kollat på schillerska (A) Tror jag har en broschyr någonstans dock *hrm* Jag får kartongvis med broschyrer från hela sveriges gymnasieskolor dagligen som vill att jag kommer och går hos dem, så poppis är jag ;)

Hanna 

Stormviskaren
0

Pratade med vår syo idag :P Har nu valt att ja ska gå i svalöv, djurvårdar linje där. kommer då bo på skolan, vilket resulterar att jag tyvärr måste sälja några marsvin :(

Som andra val ska jag välja heleneholm i malmö och då gå estet inriktining musik och dans :)

Som tredje val ska jag välja media på john Bauer i ystad. inrikting film/foto

Creation
0

Jag väntar med att avslöja vad för gymnasium jag överväger ;P Vill ju vara säker på att det finns en chans att jag kommer in först, annars är det en enorm besvikelse att inte klara det när jag ställt mig in på den skolan. Ska kika på de skolor jag är intresserad av i vår. :) Och gymnasiemässan är säkert också till stor hjälp.
**
#16** Nu när jag kikade på en karta ser jag ju hur farligt nära det ligger här?! ;O Hälften så långt bort som Sthlm stad(som det bara tar cirka 20-30 minuter att ta sig till kommunalt). Att det ska ta en sån himla lång tid att pendla till det gymnasiet. >.< Och så måste jag ta två bussar i så fall *mutter mutter* Jag vill ju åka tåg…. där är det lättare att sitta med bärbar dator och mif:a. xp

#20 Jag önskar att jag hade lika bra koll som du just nu *s*
Men vad tråkigt att du måste sälja några grisar. :(

FeliciaS
0

#19 Jaså, okej - det var ju bra ;) Vet nämligen en del restauranger runt om min skola som har rabatter för elever från vissa skolor ^^,

Tss… Än så länge tycker jag det är en jättebra skola förutom maten på Storseglet och toaletterna på nedervåningen ;P Du får ta och komma på Öppet hus om du har lust, är ju trots allt en bit. En lördag i januari har de Öppet hus igen. Haha, jag kommer ihåg det - hundratals broschyrer som stoppades direkt i soppen.

#20 Oj, redan…!? ;) Vad tråkigt att sälja marsvin för skolan, det kan det väl inte vara värt ^^,

#21 Jag har redan tröttnat på att åka hemifrån 45 min innan jag börjar -.-' Fast inte så mycket så det är jobbigt, brukar läsa läxor på bussen, det är faktiskt jättebra (så slipper man lika mycket när man kommer hem).

Mvh Felicia

Stormviskaren
0

#22 men studier är viktigt och man kan inte alltid ha allt för många marsvin trots allt har ja bara 5 st nu men får hem 3 nya den 22 :P hihi ^^ men ja vi får se hur de blir. inte säkert att man kommer in och jag vet inte hur många djur man får ha med sig. Men man får ha med sig några stycken.

FeliciaS
0

#23 Okej ^^, Vad vill du arbeta med sedan? :)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Jag ska på gymnasiemässa med skolan nu efter lunch :)

Helena

Stormviskaren
0

#24 jag kommer bli utbildad till undersköterska fast på djur. ^^

FeliciaS
0

#19 Frågade faktiskt min kompis vad hennes kompis tyckte om NTI (hon läser media) och hon tycker det är bra ^^,

#26 Okej, kul :) Vill du jobba som det eller bli veterinär?

Mvh Felicia

Abico
0

#27 - :D Se där! Jag är såå taggad inför öppethusen ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#28 Härligt härligt ^^,
Det förvånar mig att jag inte ens sätt åt Ingrid Segerstedts… Ville ju bli journalist när jag skulle välja.

Mvh Felicia

Creation
0

#29 Men det vill du inte bli längre… eller? ;P

Abico
0

Nu ska ju valen ha varit inne sedan ett tag tillbaka, vad blev det till sist för er? Själv går jag och vrider mig nervöst inför beskeden i april, jag tror inte att jag kommer in på första valet…

Själv valde jag till sist nedanstående;

1. Ingrid Segerstedts gymnasium, Göteborg
    Specialutf. samhällsvetenskapligt program, inriktning journalistik och samhälle.
  2. Lerums gymnasium, Lerum
    Samhäll, inriktning journalistik - media
  3. Alströmergymnasiet, Alingsås
    Samhäll, inriktning samhällsvetenskap
  4. Kunskapsgymnasiet, Göteborg
    Samhäll, inriktning samhällsvetenskap

Hanna 

Binajis
0

Jag kanske kan tipsa om ett gymnasium för dom skoltrötta. Har själv tänkt testa det efter att ha hoppat av ett antal linjer redan. Man pluggar på distans, alltså hemma. Har man någon speciell inriktning (vilka står på hemsidan) så måste man åka ner till själva skolan som ligger söderut, två gånger per år. Man kan dessutom börja, mer eller mindre, när som helst.

Här är i alla fall en länk där ni kan läsa mer Glad

www.korr.se

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

tjorve
0

nu är det snart tre år sen jag gick ut gymnasiet, så nog har jag fått mig lite distans till det :)

alla som går i nian ska inte stressa upp sig så mycket inför det här!

gymnasievalet är inte så allvarligt som man tror.

om jag hade fått välja hade jag gått något estetiskt och haft roligare istället :) mitt gymnasieval har ingen som helst betydelse för min framtid, känns det som nu iallafall.

i övrigt kan jag starkt rekommendera hulebäcksgymnasiet! den ligger i mölnlycke utanför göteborg, och även om man inte bor där (jag bor t.ex. på andra sidan stan) så är det en jättefin skola med jättebra lärare, och det finns nästan alla program. det gör även att blandningen av folk är stor, med både esteter, lite blåställsgrabbar och en del brats och några fjortisar. så som det ska vara, tycker jag.

när mina kompisar t.ex. gick på schillerska, så var det inte accepterat att vara något annat än just estet/alternativ. då blir det ju inte ett val, eller något annorlunda. då blir det en regel och det är inte heller kul.

inget ont om schillerska i övrigt, felicia :P hur är det där nu förresten?

luneas
0

#33 Fast där håller jag inte alls med! Jag fyller 28 år i år och är väl lastgammal jämfört med de flesta här men vill ändå lägga mig i. ;-)  Valet av gymnasieprogram har väldigt stor betydelse för framtiden, iaf om man ska plugga vidare på högskola eller universitet (och det hoppas jag att många av er här tänker göra!). Om man läser naturvetenskapsprogrammet så får man behörighet till precis varenda högskole/universitetsutbildning. Läser man någon mer praktisk utbildning så måste man komplettera sina betyg med många ämnen på komvux efter gymnasiet för att ens få behörighet att söka in på väldigt många högskole/universitetsutbildningar. Så jag är en stor förespråkare för att läsa natur! Det är inte så svårt som många tror! Och visst vore det väl skönt att veta att man har behörighet att komma in på vilken utbildning man än skulle vilja utan att behöva plugga in några ämnen efter gymnasiet?

Binajis
0

#34 Fast vad jag fick lära mig, för ca 3 år sen när jag skulle söka gymnasium, så förbereder precis alla program nowadays för vidareutbildning på högskola eller underversitet. Jag fattade det som att det har blivit en ändring nu på slutet just för att man ska kunna gå precis vad man vill utan att "sabba" någonting för framtiden. För att ta bort fokusen på att plugga, plugga, plugga.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

agnes_S
0

#34 Håller helt med!

#35 Alla program ger nog grundbehörigheten för högkolestudier, men det finns ju utbildningar med andra krav utöver den.

Själv är även jag för gammal för den här debatten egentligen, gick ut naturvetenskapliga programmet för ett år sedan och ska söka veterinärutbildningen till hösten :D

Fiona
0

Jag har valt omvårdnand på Ållerbergsgymnasiet i Falköping. Mitt val stog mellan det och så häst på Uddetorp men det skulle blitt en massa problem om jag hade gått häst så de fick bli omvårdnad :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

emelie92
0

# 33 - Jag går på Hulebäck^^
Kan också rekomendera det gymnasiet ifall man tycker det är viktigt med fräscha lokaler, god mat, idrott utöver det vanliga och en skola med väldigt varierande folk!

queenlinnea
0

jag är 94;a men har redan bestämt mig 8) får hoppas det håller i sig bara!

Binajis
0

#36 Ja, men så finns det väldigt mycket man kan välja till :)

#39 Vad har du valt? :)

queenlinnea
0

jag? - Media.

Ireth
0

#34 Jag håller helt med dig! Detta är ett mycket viktigt val. Jag tog studenten för 2 år sedan, pluggar nu på universitet. Jag kan känna att många dörrar är stängda för min del som gick sam på gymnasiet. Men det beror ju helt på vad man vill syssla med såklart :) Jag läser medie- och kommunikationsvetenskap, och då räcker behörigheten jag fick genom sam. Jag får helt enkelt hålla mig inom humaniora känns det som. Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden så hade jag läst natur och gjort allt för att bli veterinär eller djurskötare. Men jag har heller inget emot att jobba som journalist eller informatör.

Berlau
0

Jag är väl för ung ;) Men min bror ska välja essemosesson, stavning? Och antagligren bli bagare.
Först funderade han på styckare, usch, förbjudet enligt mig. Vill själv rädda djur (veterinär) inte stycka dom, så mamma började skratta ^^,

parsley
0

Jag är så gammal att jag knappt vet jag pratar om längre. Glad Kan inte påminna mig om någon vuxen jag känner som tyckt att de valt fel linje på gymnasiet och borde läst något annat istället. Den enda som gnäller lite grand är jag själv, eftersom jag valde spanska istället för franska och har med tiden insett att franska nog skulle varit ett bättre val och ett mer användbart språk att känna till.

Det enda råd jag kan ge är att kolla vilken behörighet som krävs för olika högskoleutbildningar, kanske inte bara drömutbildningarna till veterinär och journalist utan några till, t ex civilekonom eller lärare.

Ungdomar idag har ju så mycket mer att välja på, inte nog med att man ska välja program, man ska välja skola också. Är det roligare att gå på en högstatusskola där alla alltid har varit bäst i klassen och inte kan stava till något annat än MVG? Trivs man bättre på en "vanlig" skola där folk kommer från stan? Marcus Birro talade väl Shillerska på sin blogg häromdagen förresten.

Är det så att vissa ämnen ger mer poäng när man söker till högskolan än andra? Isåfall så är det ju också något att ta med i beräkningen när man väljer program.

Det brukar ju finnas möjlighet att komplettera gymnasieutbildning senare med t ex tekniskt-naturvetenskapligt basår = ytterligare ett år på studiemedel.

agnes_S
0

#40 Jo precis. Kan inte säga att jag har koll på så mycket själv :P Menar mer att gymnasievalet är viktigt, så man får den behörighet man vill ha. =)

Creation
0

Jag har valt lite olika ganska lokalt. NV och NV-musik inriktning. Tror att det blir NV i slutändan ändå(är lite roligare att bara ha musik som hobby), dessutom slipper jag vara tvungen att välja NO-ämnena som individuellt val senare. Ska se hur det blivit 17:e april och lär med största sannolikhet flytta om lite bland gymnasievalen.

Fast sen valde jag ju också Viktor Rydbergs på Odenplan, mer än lokala ^^' Snacka om att satsa högt. Men inte NV där, bara NV-musik, vilket det kanske finns liiite större chans för att jag sätter. Men betygen är nog inte tillräckliga ändå… fast man kan ju alltid hoppas.

tjorve
0

#43 esther mosesson, kanske du menar? har hört att dom ska lägga ner det och flytta all verksamhet till burgården. kan vara värt att kolla upp!

Abico
0

Nu har jag fått mail, imorgon kommer mitt preliminära besked *wiie* Jag har redan kommit fram till att jag ska ändra lite bland mina val ;)

Hanna 

Fiona
0

Jag har kommit in preliminärt på alla mina tre val, dock tror jag att jag är nöjd och kommer nog inte ändra på något ^^

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Berlau
0

#47 Kanske det. ;) Är det kockskola där då?

FeliciaS
0

#33 Hehe, Hulebäck gjorde inte något intryck på mig alls när jag var där *s* Det är jättebra på Schillerska, bättre stämning tror jag inte finns på någon annan skola (faktiskt!). Alla får vara som de vill och inget hakas upp på hur man är som person. Alla accepterade - inga "regler" typ ;) Jätteskönt! Det ända dåliga är maten *urk*

Mvh Felicia

Creation
0

Jag ska nog också ändra. Men våra preliminära besked kommer vi inte få reda på förrän på fredag, när hemsidan öppnas igen. Jag är supernervös!^^'

Abico
0

Jag kom in på Ingrid Segerstedt, med råge!! *hoppar upp och ner*

Hanna 

parsley
0

#53 Vad gör man på Ingrid Segerstedt? Namnet får inga klockor att ringa hos mig. Grattis i allafall! Du verkar ju glad över att ha kommit in. Glad

Abico
0

Tar tillbaka "med råge" i tidigare inlägg ;) Det var visst lägsta intagningspoäng jag sett, medelpoängen var något högre än min *s*

#54 - Tack :P Dom har två specialutformade samhällsprogram:
internationell inrikting -> Europa & världen
och medieinriktning -> Jurnalistik & samhälle
varav den senare jag valt :)
Det är en ganska liten (300elever) friskola som ligger mot Mölndal, innan sjukhuset. Det verkar inte vara så många som vet vad det är för någon, inte ens mina studievägledare hade koll på den ^^

Hanna 

Creation
0

Så kul för dig, Hanna! =)

Abico
0

#56 - Ja ^^ När får du besked?

Hanna 

Creation
0

#57 Jag får kolla in hemsidan(gymnasieintagning.se) imorgon, när den öppnas för visning av preliminära resultat. Fuskigt att du fick veta idag ;P

Abico
0

#58 - Aha :P

Hanna 

FeliciaS
0

Grattis Hanna! Vad kul :) Då kanske vi lär träffas emellanåt. En knapp halvtimma hem till mig ju, och bara en kvart från min skola med ju ;)

Hoppas det går bra på den definitiva intagningen också.

Mvh Felicia

Abico
0

#60 - Haha, inte för att jag hade jättelångt till dig tidigare heller men ;) Jag är lite nervös inför den definitiva, undrar hur mycket poängen höjs… 225p var medlepoängen nu, 155p var det lägsta intagna, jag ligger därimellan på 200p. Men så ska jag höja mig i ett par ämnen också :P

Hanna 

tjorve
0

#51 japp, den verkade äcklig när jag var där och hälsade på kompisar också :P hulebäcks mat var jättegod! speciellt den vegetariska..

#61 jag känner iaf till ingrid segerstedt :) en på jobbet (säsongar på liseberg) går sista året där nu. verkar som en bra skola, fast många tjejer vad jag förstått det som..

det var bara två killar i min klass från 2an till 3an i gymnasiet. jag dog av tråkighet! dels för spaningsläget men mest för att tjejer är så fjompiga. haha. och nu har man varit tillsammans med en av två killar från klassen i över tre år. grattis till mig! hehe

Abico
0

#62 - Vad skönt att höra :)
Ja, dom nämnde att det var 2/3 tjejer typ. lite trist kanske.

Hanna 

FeliciaS
0

#61 Äsch då (A) Okej, men då kommer du säkerligen in! ;)

#62 Vi har 80% tjejer på skolan, i min klass är vi 32 st - tjejer.

När jag gick i lågstadiet fick vi mat från Hulebäck, jag tyckte inte den var jättegod precis, men det har kanske ändrats :)

Mvh Felicia

Creation
0

Jag kom in på alla jag sökte till utom tre(varav två är linjer jag aldrig gjorde intagningsprovet på så :P). Men jag tror att jag ska ändra massor bland mina val…. :/ jag är jätteosäker på om jag vill in på någon av de sju jag ursprungligen valde.

Abico
0

#65 - Vad roligt, grattis! :)

Hanna 

Caspia
0

Jag är en av dem som gymnasievalet blev fel för. Det hände en massa saker som jag inte tänker berätta om här men som slutade med att jag hoppade av gymnasiet. Jag gick istället på en folkhögskola och tog "studenten" samtidigt som min årskull. Vill bara säga att det inte är hela världen om det blir fel. Man blir inte automatiskt en männsika utan framtid för att man inser efter ett tag att det gymnasieprogram man valt är helt fel för en eller om något annat kommer emellan.

Jag har nu läst fyra år på högskolan och har hittills inte haft några problem med för dåliga förkunskaper eller saknade kurser. Det beror ju givetvis på vad man läser men för en samhällsvetenskaplig utbildning räcker det oftast med grundämnena (dvs man behöver inte ha läst t ex Ma C).

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Huvudsaken är att man väljer något som känns rätt för en själv - som man tycker är roligt för stunden och kan tänka sig forsätta med tre år framöver. Valet är inte hela ens liv precis :P

Mvh Felicia

svampi
0

själv ska jag till sötåsen<3

Fiona
0

#69 Jasså det ligger rätt nära mig =) Eler ja nära & nära några mil ;P Vart kommer du ifrån ?

Jenny

Abico
0

#69 - Aldrig hört talas om, men hoppas att det blir bra *s*

Hanna 

Bella-R
0

#67 Jag är oxå en av dom gymnasievalet blev fel för. Jag är egentligen 92a och ska "normalt sett" börja 2an till hösten, men eftersom jag valde fel så har jag sökt om. Känner på mig att det inte kommer sluta bra.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Caspia
0

# 72. Om det är något jag kan hjälpa dig med någongång så hör av dig.

Man får försöka skaka av sig det där med att gå i "rätt" årskurs, det är bara man själv som oroar sig över det och ingen annan. Efter gymnasiet spelar det absolut ingen roll längre. Har du några avslutade kurser från i år så kan det ju bli mindre kurser att läsa på ditt nya program. Så var det för mig, jag träffade nästan aldrig den nya klassen och bytte igen.

Envishet och drömmar

Fiona
0

#71 det är natur & skogs bruk om jag inte är helt ute och yklar ;P

Jenny

Abico
0

Har just slitit upp brevet med definitivintagningen här. Jag kom in på mitt första val! Så den 25/8 ska jag på upprop på Ingrid Segerstedts gymnasium, usch vad nervöst *s'

Hanna 

Bella-R
0

Grattis Hanna! :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#75 Vad kul Hanna! Grattis! :)

Själv börjar jag 26/8.

Mvh Felicia

isabelle_
0

#75 Grattis!

Jag är -95;a så jag börjar 8-an nu i augusti och sedan när jag går ut nian tror jag att jag ska välja media med inriktning fotografering.

Fiona
0

Jag har inte fått reda på om jag kommer in i stan än men igår fick jag ett brev från Uddetorp (mitt 3djeval) att jag kom in där. Enligt våran syo ska man inte kunna komma in på 2 & 3 valet om man kommer in på 1a. Men medelpoäng på mitt 1a val va 150 och jag har 200 + att det bara är 17 sökande och det finns 27 platser så jag måste ju komma in där ?!

Jenny

Abico
0

#79 - Vad konstigt :/ Jag prövades aldrig ens för mina 2,3,4:e val eftersom jag kom in på det första i den första prövningen redan. Nu måste du ju krångla och tacka nej till de platser du inte vill ha om du kommer in på flera ^^'

Hanna 

emelie92
0

Vad kul att ni kom in på det ni ville! :) Själv börjar jag skolan, 2:an, 17/8 ^^

FeliciaS
0

#79 Du får reda på ditt första val, samt alla övriga val som är utom kommunen du bor i.

Mvh Felicia

Creation
0

Jag tror jag får veta vart jag kommit in på måndag. Jag är grymt nervös!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.