Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 4406 ggr
capra
0

Rosslande andning på morgnarna

Ett av mina marsvin har i en veckas tid nu haft en rosslig, ibland pipande, andning på morgnarna. Ibland hostar han några få gånger. Misstänkte såklart förkylning och lunginflammation men det lustiga är att han inte har några andra symptom än detta och att det bara är på morgnarna. Det går över efter nån timme eller två. Han äter och rör sig precis som vanligt. Mitt andra marsvin visar ingenting.

Kontaktade en veterinär på telefon samma dag som det började men eftersom det då gått över tyckte han inte att ett besök eller behandling med antibiotika behövdes. Börjar nu undra eftersom det fortsatt. Vad kan det vara?

• Ålder? Vet inte exakt hur gammal han är (köpte dem via blocket och den jag köpte av angav att han var ett år men veterinären tycker han verkar äldre)
  • Luftfuktighet? Bor tillfälligt hemma hos mina föräldrar och de bor i en annan miljö än de är vana vid i lägenheten. Har ändå haft med dem hit två ggr innan utan problem. Rummet de bor i är även mitt sovrum så kanske luften blir för dålig? Han verkar rossla mindre när dörren till rummet är öppen.

Tacksam för tips och råd!

EvaLuna
0

Jag tycker nog att du ska låta veterinären ta en kik ändå, utifall att.

Om man själv är förkyld brukar man ju må som sämst direkt på morronen, för att sen bli bättre framåt dan. Kanske är det så för marsvin oxå.

OM de nu inte "bara" är förkylning utan de är fråga om lunginflammation så är det alla gånger bättre att sätta in behandling så tidigt som möjligt. Då är chansen oxå större att snabbt bli frisk utan komplikationer. Har du nån bra vet?

capra
0

Pratade med vet. idag och han trodde att det kan vara hjärtat. Och att det pga det finns vätska i lungorna som orsakar andningen… Rynkar på näsan

Fick en tid senare idag, han sa också att det är svårt att diagnosticera om det är hjärtat. Måste ta EKG och grejer isf.

EvaLuna
0

Oj, ja de låter avancerat. Har du försäkring? Kanske kan vara värt en ordentlig undersökning iaf. Konstigt att inte fler svarar. De brukar alltid vara nån kunnig som nappar när man skrivet nåt här.

FeliciaS
0

Här finns en tråd som kanske kan vara intressant :)

Hör du något "klickande" mellan in- och utandning om du lägger örat intill lugnorna och lyssnar på andningen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Om han inte låter mer än på morgonen och amtidigt är pigg, äter, inte går ner i vikt o.s.v. så skulle jag tro att det inte är någon större fara. Speciellt inte när det ligger ett miljöombyte bakom också. Jag har hört om marsvin som reagerar på torrare luft t.ex. Damm kan de ju också reagera på.

Om det vore hjärtfel så borde han inte bara rossla på morgonen tycker jag? Jag vet några marsvin som blivit diagnosticerade med vätska i lungorna p.g.a. hjärtfel. De rosslade mer eller mindre i perioder, men inte under något viss tid på dygnet.

FeliciaS
0

Min hona rosslade bara emellanåt och hostade ibland för ett litet tag sedan. Det höll i sig längre än en vanlig förklning, jag var rätt orolig ett tag, men nu är hon frisk igen :) Jag gav henne c-vitamin (askorbinsyra + vatten) varje kväll och höll rummet helt dragfritt.

Torrare luft har jag faktiskt haft ett marsvin som blivit rossligt utav, då har jag satt en "skål" vatten på elementet så vattnet avdunstar därifrån. Vet inte om det hjälpte, men hon blev bättre i alla fall :)

Mvh Felicia

capra
0

Tack för alla svar!

Var som sagt till vet. förra veckan. Lungorna var rossliga men torra. Så troligen inget med hjärtat. Vet. kunde inte direkt säga vad det berodde på, just eftersom det bara är andningen och inga andra förkylningssymtom. Ville inte medicinera utan avvakta.

Sedan dess har han blivit lite bättre, har inte hört några ljud. Åkte bort över helgen där grisarna var i min mammas händer men hon hade inte hört något heller.

Så, igår fick stadsgrisarna komma ut på gräsmattan en stund! Hörde ingenting konstigt på honom igår kväll men i morse var rosslet tillbaka igen. Ringde vet. direkt och fick prata med samma vet. som tittade på honom. Hon kliar sitt huvud och vill fortfarande avvakta, på grund av att medicinering kan göra det hela värre. Frågade om bronkit och att man då kan ge kortison, men att kortison kan utlösa en ev. infektion i kroppen. Suck…

Så, avvaktar igen då, med c-vitamin, mer aloe vera och dragfritt…

FeliciaS
0

#7 Det kan vara kronisk bronkit/luftrörskatarr. Min Abbyhona hade det, det går inte över utan kommer i perioder. Däremot lider de inte utav det heller. För att underlätta andningen för dem kan man lägga pyttelite Vicks salva (som milt tigerbalsam ungefär, finns på Apoteket) precis under nosen. Men verkligen bara jättelite eftersom det är rätt starkt.

Hör du något "klickande" mellan in- och utandning om du lägger örat intill lugnorna och lyssnar på andningen?

Mvh Felicia

capra
0

Nu mår han bättre, har kommit tillbaka hem till lägenheten och verkar bli bättre och bättre. Idag har han inte rosslat alls! *hoppas hoppas*

Tack igen för alla svar!