biten av marsvin - farligt?
Är det farligt att bli biten av marsvin? Vad ska man göra när det händer? Min sambo blev nämligen biten när vi försökte ta på sele för första gången.
Tvätta rent såret och sätt på ett plåster, det är väl vad jag gjort när jag blivit biten ^^ Så länge det inte svullnar upp eller blir infekterat och sådant så är det ingen fara.
Hanna

Tack för svaret, han tyckte det var rätt obehagligt nämligen
jag ar blivit bitten massa gånger av grisarna, senast i förrgår, men som Abico säger tvätta rent och sätt på ett plåster 
Det beror på hur djupt jacket är. Försvinner bara huden och det börjar blöda tycker jag inte det är allvarligt, men blir det ett djupare sår som inte vill sluta blöda så bör man nog åka in till vårdcentralen. Själv upplever jag marsvin som väldigt rena :P Har bara blivit biten en gång så att det börjat blöda, under mina 9 marsvinsår. Mina marsvin smånaffsas, men bits aldrig. De har bara gjort hål på varandra, och den gången jag blev biten särade jag på två grisar som var arga på varann ^^
För övrigt bör man inte ha sele på marsvin, det kan skada deras väldigt omtåliga ryggar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hur kan jag annars lösa det så att de får komma ut lite? Har ingen utebur nämligen. Jag tänkte att man kanske kan lyfta av burlocket och använda, så att de inte springer bort. eller?
#5 Du kan ju sitta tillsammans med de i gräset :) Överdelen till buren om du har gallerbur funkar fint det med. Se bara till att ha dem under uppsikt.
Mvh Felicia
#5 ja det bästa är å ta överdelen till buren om man inte har någon ute hage :-)
Har han en aktuell stelkrampsspruta, om inte bör han åka in och få en direkt, om han är biten i fingrarna bör han nog ha extra koll på det , minsta tecken på värme/ infektion/ röd så bör han nog få behandling ( vår dotter blev ju nyligen biten och då fick jag den infon )
P.s sele ska inte marsvin ha överhuvud taget…
#9 Nej, Marsvinen kan skadas illa av selar.
#11 Det spelar ingen roll hur "bra" selen är - den sitter ändå olämpligt på marsvinskroppar. Skulle marsvinet bli skrämt eller rycka till skadas ryggen väldigt lätt.
Men det hör inte till tråden… Finns diskussioner om det i andra trådar :)
Mvh Felicia

Varför skulle ni ha sele på marsvinet? Marsvinens kropp är absolut inte anpassade för att ha sele på sig, det kan ge allvarliga skador med bara ett litet ryck.

Jomen visst är det farligt att bli biten av marsvin!
Man kan lätt bli med för många. Eller missförstod jag något nu? 
Marsvin 4-ever
.

#14 Det är bara att dom lätt rymmer och kan få skador av sele,Det är därför olämpligt.
Tvätta rent bara :)

Såret har inte blivit värre, så det ska nog inte vara några problem.
Sele ville vi ha för att de ska kunna hoppa och springa, vilket de brukar försöka på golvet i köket (men det går inte något vidare), istället för att bara sitta i en liten bur och äta gräs Det var ett sele som ser ut som en väst kan man säga med kardborrband. Är inte detta mer skonsamt? Märkligt att det säljs selar till marsvin när de inte ska använda dem? Hmm…

#17 Det är oftast djuraffärer som säljer dom och här på mif gillar vi inte dom *tsss*.. Deras kroppsbyggnad är inte gjord för sele och det är stor rymningsrisk. Sele är bara ett sätt att tjäna mer pengar för ägarna av djurbutikerna..
#17 Det säljs mycket till marsvin i djuraffärerna som de inte borde ha: höhäck, sele, salt- och mineralstenar, för små burar, pellets med felaktigt näringsinnehåll, verkningslösa C-vitamindroppar, etc. Allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Tyvärr brukar inte djuraffärerna ha tillräckligt stor kunskap om djuren de säljer och deras behov.
Jag tror att marsvinen blir glada av att "bara" äta gräs. Det är ju trots allt det som de är gjorda för. Marsvin har ju inte lika stort behov av att göra av med energi genom att springa och skutta omkring, som exempelvis kaniner, så oroa dig inte! I så fall är det bättre att låta dem springa av sig inomhus där de är säkra genom att ge dem golvtid.

Hej!
Bra att man lär sig av er här inne :) Har ju bara haft dem max 2 månader.
Maskros och Bendi älskar verkligen att hoppa och skutta, men de har förstått att det inte går att göra på golvt för då halkar de rejält, så de går in i buren emellanåt och skuttar och springer runt och runt som galningar
Så jag tänkte att detta skulle bli betydligt roligare för dem på gräs.
20#
Problemet var egentligen inte att det var ett sele. För att ha den bara hängandes på ryggen var inga problem. Det var när vi skulle knäppa den under halsen, men jag får väl skaffa e utebur istället helt enkelt :) Det var mer av den här typen: http://www.djurmaxi.se/images/smadjur/selar_koppel/61512.jpg
#0: