har hämtat marsvin
ida ringde verinären o frågade om ja kunde ta hand om 8 stycken marsvin som skulle avlivas. så ja åkte o hämtade dom. Me marsvinen fanns en liten lapp om va de va för ras, kön o färg. där stod det oxå att flera av honorna hade dålig päls pga att dom haft ungar kan de stämma? ( dom såg inte ut att ha ohyra) ja e inte så hemma på marsvin än. dom äter nåt foder ( kommer inte just nu ihåf va de heter) typ nåt me preium guneapigs lr nåt liknande, en orange påse me bruna bitar i som ser ut som marsvinsbajs. e de bra foder?
när dom kom hit ikväll fick dom hö, sin mat, lite kaninpellets (från granngården) gurka, vitkål o vitamindroppar i vattnet. satte ihop flera marsvin i samma bur o de e rätt lugnt, ingen e direkt elak mit den andra utan de e lite rang gruff. ska bevaka dom imorgon o kolla om de e några ja måste sära på.
mina frågor e nu, kan den dåliga pälsen bero på att dom haft ungar? Vilket foder "bör" dom äta?
om nån av djuren inte verkar vilja gå ihop me nån annan e de då okey o ha dom själva då? (Vetrinären flyttade ut en som va elak mot dom andra)
Va skoj att du har fått marsvin=) du är verkligen en hjälte tycker jag=) Om jag vore dig så hade jag skippat vitamindropparna i vattnet eftersom alla vitaminer har försvunit redan eftr en timme och på den tiden tror jag inte att dina marsvin har drukit vars en flaska… så ge dem c-vitaminrika grönskaer istället som vitkål, morötter, paprika, persilja m.m.
Jag kan inte svara på om de har dåligpäls för att det ätit dåligt foder men jag skulle inte tro det. Vad är det för raser?
Om vissa av dina marsvin slås "på liv och död" och bitter håll på varandra så kan de ju inte gå ihop och då blir man ju tvungen att ha dem själva.

ja ska gå ut o se hur de ser ut nu på morgonen o se om ja måste flytta på nån mer.
bra då ska ja skippa c-vitaminerna i vattnet 
kan man öka b-vitamindosen till marsin för att hjälpa pälsen på traven?
raser *funderar* ska hämta lappen o kolla
alla står inte rasen på, de som står e att en e texel, två teddy o en chelti.
kan man klippa ner ett låghårigt marsvin? en av honorna e full me kiss o bajs i pälsen på baken o magen (stackarn)
jag vet inte om b-vitamin hjälper pläsen…..
Det är klart att du kan klippa ner de långhåriga=) om jag vore dig så hade jag gjort det, de mår mycket bättre av det då det inte blir tover och inte fastnar saker i pälsen=)
Det är vanligt att de tappar päls efter att de haft kull. Speciellt vissa raser som långhår och teddy.
Långhåren måste klippas regelbundet för att må bra.
Förresten, är det bara honor eller könsblandat?
Grattis till nya kompisar! Jättebra av dig att ta hand om de istället för avlivning :) Superbra. Verkligen.
Pälsen kan inte vara dålig p.g.a att de har haft ungar, vad jag vet. Men om Idipidi är helt säkert så kan det nog vara så. Däremot kan den vara ojämn - ungar är små busiga krabater och kan bita lite i mammans päls. (Min Sheltiehonas päls var lika lång, tät och fin som alltid efter sin kull). Självklart kan du klippa pälsen på de långhåriga, det gör jag på min hona ;)
Om ett marsvin inte passar med några andra tycker jag att det marsvinet ska få gå med antingen en eller några få kompisar - som hon/han är snällast mot.
Jag tycker inte att du ska ge vitamindroppar i vattnet, det är helt onödigt ifall de får C-vitaminrika grönsaker (alla sorters kål, persilja, groddar) varje dag, vilket de bör få. Jag ger mina Lottie pellets från Granngården - det är verkligen att rekommendera! Bra kvalité till bra pris - doseringshjälp finns på påsen.
Berätta gärna mer om dina marsvin och lägg gärna ut bilder om du har. Vad har du för bur/burar? Vad är det för kön på marsvinen? LYCKA TILL 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ja hämtade dom sent igår kväll o har jobbat ida. men de ska va 4 av varje.
men ja ska ut dit nu o kolla. just nu (eftersom ja kom hem vid 22tiden igår o har jobbat ida) så sitter de 4 tjejer ihop i en bur, 3 killar ihop i en bur o en ensammen stackare (som va elak mot dom andra hos vetrinären). ska kolla om den vill/kan gå ihop me nån annan. "problemet " är att alla marsvinen har används i avel (har hört att de kan va svårt o sätta ihop hanar som har parat, men rätta mej gärna om ja har fel.) men ja ska ge de lite tid o se om han vill ha nån kompis lr om han vill flytta ihop me en hermelin hona istället.
dom som har sämst päls e teddy honor, men ja ger dom en massa grönsaker nu så ja hoppas de ska hjälpa lite.
#3 b-vitamin burkar hjälpa andra djur me pälsen, typ att man kan ge hundar o illrar ägg-gula o sånt för o få en fin päls.
#7 Jag tycker inte att du ska sätta ihop honom med en kanin! De talar inte samma språk, kaniner beteer sig annorlunda och behöver annan kost + att marsvin är flockdjur och bör bo med andra marsvin.
Marsvin är 100% veganer och man kan inte ge de äggula eller andra saker från djur.
Mvh Felicia
Håller med de övriga här. Strunta i vitamindropparna, ge bra färsk mat istället. Inga kaniner med marsvin. Och jag har hört att marsvin kan få lite risig päls efter en stor kull, men inget jag sett i verkligheten.
Det är roligt att se att det finns folk som du trollet. Kul att du tog hand om dem. Kan man få se foton på dom ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#7 ja har inte sagt att ja ska ge dom ägg! men ägg-gula innehåller b-vitamin så de ger man till rovdjur.
förhoppningsvis flytta alla marsvin inom några dagar. (kan inte ha kvar dom pga hö allergi, o tanken va inte att behålla dom i längden.)
hanen kommer ja INTE sätta tillbaka till dom andra hanarna då han tydligt visade att han inte ville ha andra hanar i närheten, va de nya hemmet gör e en annan sak. Hanen har bitit en i nacken o en annan i ögat.
#10 Ursäkta, jag missuppfattade dig lite… Jag var inte säker på om du menade att du skulle ge de ägg eller inte 

Okej, då är det ju inte bra att sätta ihop honom med hanar - troligtvis gillar han inte hanar.
Mvh Felicia

#11 ingen fara
men de finns flytande b-vitamin som man kan blanda i vatten undra om de skulle hjälpa.
ne han verkar inte gilla hanar, o ja vill inte ha en massa marsvin då ja inte kan ha dom kvar.
#12 Jag tycker att du ska vänta och se. Pälsen borde bli bättre efterhand. Du behöver inte tillsätta några vitaminer.
Mvh Felicia

Nya hemmet tar över imorgon (hoppas ja) så då kommer dom får de bra o den uppmärksamhet som dom behöver!
Okej. Ska alla marsvinen dit? =P
Mvh Felicia

Nu har alla marsvin flyttat, dom kommer få de jättebra i de nya hemmet!
Okej :) Så bra. Bor de hos någon marsvinsvan? ;)
Mvh Felicia