klumpfot? kloklippningshjälp?
Hej,
jag är hos mina kusiner nu och jag börjar fundera på om ena har en början på klumpfot. DFet är alldeles röd lite längre bak på baktassarna.
Och hur klipper man klorna bäst? De skriker jättemycket säger min kusin (hon är vuxen). Hur håller man marsvinet bäst och hur mycket ska man klippa? Ena klon håller nästan på att växa in i tassen för de har inte vågat klippa.
Så snälla ge mig lite tips, det skulle vara bra!
Har du inte läst artikeln om tassar och klor så rekommenderar jag dig att göra det: http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=05411189-9f29-46b4-858e-28694d449521&GroupId=72e62f60-1e80-4f78-a666-1270da379e0a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup
Om klorna är väldigt böjda så kan det vara enklare att klippa med en vanlig nagelklippare istället för en klosax för marsvin. Är det krångligt att hålla marsvinet själv för att man är ovan eller för att det sprattlar så kan det underlätta om man är två. Det viktigaste är att man har ett stadigt grepp om tassen så att marsvinet inte drar undan den när man ska klippa.
Hanna

Tack så mycket, ska läsa det och be kusinen också göra det. Jag läser på humlansmarsvin.se nu också. hon har brakenp! :D

Hon har nog en början på klumpfot… :/ Hjälper det om mamn byter underlag till tex fleecefilt? Så det blir lite mjukare när hon går.
#3 - Det som gäller är att hålla rent. Jag tror nog att det går lika bra att använda spån, plocka bort smutsigt spån dagligen och ha lite tjockare lager än vanligt så att det blir mjukt.
Hanna

#4 Okej, tack så mycket.
Ja, de här marsvinen har OCKSÅ liten bur.. Jag har gjort trådar om min andra kusin som har marsvin. De här blir nästan inte heller omhändetagna… Det är förjävligt. Jag vet inte vad jag ska säga till dom heller! Jag fattar inte hur man kan skaffa ett djur och se det som en ägodel, en sak. Jag förstår verkligen inte det! De bor i typ en meter lång bur och typ en halvmeter bred.. :(

#5 hur många är det? för om det bara är två låter ju inte burstorleken som något jätteproblem. fast det är ju inte säkert att dom blir väl omhändertagna för det.

#6 de är två st ja. Jag tkr det är alldeles för litet. :( De blir inte omskötta så bra heller. de får inte springa ute….
Som jag förstått det kan klumpfot uppkomma bl.a. vid smutsigt underlag då bakterier angriper huden (amoniaken är även mkt irriterande för huden) samt av konstant för liten yta, vilket bidrar till mindre cirkulation i tassar.
Här kan du oxå läsa om åkomman;
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

dom måste ju ta den till en veterinär.. :(