Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3253 ggr
Markegard
0

Gått ner i vikt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få mitt ena marsvin att gå upp i vikt, tycker han har magrat så mycket. Och vad kan det bero på? Han är pigg för övrigt ju :(

Hjälp lille alladin !

Moa-16
0

Hur gamal är hon?. Om hon är pigg och så. Och äter som vanligt är det inget att oroa sig för. Är normalt att dom går upp och ner lite i vikt. Hur mycket har hon gått ner då?

FeliciaS
0

Hur mycket har han minskat i vikt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Oj då. Menade hon…Ursäkta..;).

Markegard
0

Det är en han ! Jag vet inte? dem har väl varit lite för tjocka kan jag tänka mig, men kanske bara jag som oroar mig i onödan…

#1 han är lite över året ..

FeliciaS
0

Men vad väger han då? :P

Mvh Felicia

Moa-16
0

Ja Alladin!. Tänkte väl;). Som sagt vad väger han och vad vägde han?.

Markegard
0

Jag har faktiskt aldrig vägt honom! Är jag jätte dålig nu?

Han har inte tappat kanske så mycket, men när man känner på han känns han mer tunn/slank än sådär lite tjockare som han var förut !

Finns det något bra foder jag skulle kunna ge han så han ökar lite i vikt ?Behövs det, en annan skrev ju att dem kan pendla lite sådär i vikt ?

Moa-16
0

Nä jag väger inte heller mina marsvin. Men det är ju bra så man ser om det är normalt eller inte. Men känns han mycket smalare?. För lite är ju normalt att dom går ner och upp) och om han äter och är pigg är det inget att ora sig för!. Men annars gå till veterinären. Inte roligt att vara orolig, När det kanske inte är något att oroa sig för. Att ge honom något foder kan du ju göra. Men som sagt om han äter är det ju ingen fara.

Markegard
0

Nej får hålla lite koll, tar oron över blir det vetten ! tack för svaren !

SKa springa ut och kolla till dem lite nu tror jag ^^

FeliciaS
0

#7 Ja, det är inte så bra kanske…! ;P Väg dem regelbundet - varje vecka - för att se hur de ligger till. Viktminskning kan vara ett första tecken på att de håller på att bli sjuka. Man märker sällan att de går ner i vikt förrän det syns (alltså att de är för smala) - man blir lätt "hemmablind" på sina egna grisar liksom.

Man ska ju inte känna ryggraden och benen i kroppen tydligt, utan de ska ju ha lite underhudsfett. Du kan ta en bild så kanske det går att avgöra.

Ge energirik mat. Helhavre (gärna skalad) blandat med lite Oxbows eller Lottie pellets. Kligröt (blanda havrekli + havredryck + lite solrosfrön till lagom konsistens). Morötter, gräs och grönfoder som du kan plocka utifrån är jättebra mat! :)

Mvh Felicia

Moa-16
0

Marsvinet på bilden ser inte så smal ut=/. Men det kanske är en gammal bild?. Ett tecken på sjukdom är ju också att dom blir slöa. Och Alladin är ju pigg och äter och borde därför inte gå ner i vikt=/. Konstigt. Eftersom om han äter kan han ju inte ha gått ner jätte mycket iaf. Det är ju inte bra att ge honom för mycket mat på en gång nu. Men du kan väl öka lite eller så?.

Markegard
0

tack alla !

#11 ja eftersom dem är tre st tror jag inte det är någon fara med att han skulle "få i sig för mycket" dem får ju "tjaffsa" lite om det som finns när man ger mer av…

#10 .. morötter, gräs etc.