Min ena tjej är borta...
Släppte ut tjejerna i sin vanliga ute-bur (en stor bur byggd i trä och hönsnät). Lämnade dem ensamma ungefär trekvart och när jag kom tillbaka var det ett stort hål i burgallret och båda marsvinen var borta!
Det visade sig snabbt att en av hundarna på något sätt lyckats ta sig ut ur ett stängt hus och jag gissar att hon är skyldig till hålet. Dock har vi även 8 katter på gården så vem som faktiskt varit "på" marsvinen är omöjligt att säga.
Efter bara ett par minuters panik hittade vi Scarlet som gömde sig under en stor blomma. Hon var oskadd. Pimpernel är dock fortfarande borta och trots att vi letat i flera timmar har vi varken hittat henne hel eller i bitar.
Känns förjävligt att inte veta, tänker att hon kanske ligger skadad någonstans…Känner också för Scarlet som plötsligt är ensam. Hur länge skall man vänta och hoppas på att återfinna kompisen? Hur länge kan hon sitta ensam?
GUd va tråkigt
prova att ställ ut buren med Scarlet i stängd så kanske Pimewrnel kommer ditt. Hoppas värkligen ni hittar henne *Tröst kramar*
Hoppas att hoppet fortfarande är kvar för pimernel, det kan nog vara bra att ställa ut något väl känt hus som de har annars, eller buren som #1 säger.

Gud så hemskt :( Hoppas verkligen ni hittar henne.
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Usch, mardröm :(
Hoppas att du får fatt i henne.
Hanna

Usch!
Fick nästan hjärtinfarkt idag när jag inte såg mitt marsvin i hagen idag där vi satt.. Hjärtat hoppade till men hon satt bakom mig.
Hoppas du hittar henne!
Usch, jag känner verkligen med dig! :(
Det ända tipset jag kan ge dig är att ni letar efter henne - i buskar, gömslen osv. där hon kan ha sprungit in. Håller tummarna för att ni hittar Pimpernel!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch vad obehagligt, lider med er, testa som ovan nämnt att ställa ut gömslen hon är van vid, kanske intill platser där hon skulle kunnat krypa in. Lägg ut höhögar intill eventuella gömställen. Du kan även ställa buren med det oskadda marsvinet i intill suspekta platser.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Men vilken mardröm.
Tänker på er och håller tummar att hon kommer fram oskadd.
Marsvin 4-ever
.
Föresten om du har tillgång till bärbar dator kanske du kunde spela upp marsvin ljud? Så hör hon ngt som hon kanske lockas till; en trygg flock?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Nej vad tråkigt :( Hoppas verkligen ni hittar henne!
Fy så hemskt…. OK om de har hänt en otäck olycka, det vore vidrigt, men de värsta är ändå att inte veta… Hoppas verkligen att du hittar henne hel & ren!
…vi är 2-4 personer som letat i över fem timmar utan att hitta henne. Vi har hittat några få hårtussar och tror nu att hon blivit tagen av hund eller katt. Det jobbiga är som sagt att inte veta…vi har krupit runt i utrymmen under vedbodar, dragit loss plankor under en trappa men ingenting. 
Skall ställa ut hennes hus och en skål med favoritgrönsakerna men jag tror inte på att hitta henne vid liv.
Scarlet verkar oberörd dock, äter och traskar rutn i sitt hem som vanligt.
Ge inte upp än! Ett marsvin som blir riktigt rädd kan sitta blickstilla i timmar… Har du testat att sätta ut Scarlet i hemmaburen så hon får ropa på sin vän?
#14 Nej jag vågar ärligt talat inte ta ut Scarlet
Vi bor ju ute på landet och har många katter på gården. Vår "innebur" är gjord av en bokhylla så hon är väldigt utsatt där. Dessutom är Scarlet en tyst tjej, Pimpernel är den som snackar mest…så jag tror inte hon skulle ropa på henne.
Har ni provat Buffens idé (#10)?
#16 Håller med, värt att prova. Tyvärr så är ju pälstussar ett dåligt tecken men jag håller verkligen tummarna för att du hittar ditt marsvin och Scarlet får tillbaka sin vän!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag har satt ut hennes hus nu och en skål med favoritgrönsakerna. Har provat låta lite med skålen och ropa men hon syns inte till. Jag har inte provat spela upp marsvinsljud eftersom de aldrig brytt sig om det då jag testat inomhus.
Nä, ok. Håller tummarna så knogarna vitnar.
Nä, vad sorgligt :(
Även om Scarlet verkar oberörd kan ju en kompis vara att fundera på, ganska omgående.
Mvh Felicia

Fy vad tråkigt :( , hoppas verkligen ni hittar henne.

Jag har haft en marsvinsunge som rymde och jag satt ute långt in på kvällen för att ev kunna lokaliser någon rörelse eller ljud men lyckades inte. Eftermiddagen efter när jag gett upp hoppet efter en ganska kylig natt satt hon lugnt på gräsmattan och mumsade. Hoppas du också har sådan tur. Om möjligt försök hålla katter och hundar inne så mycket det går så är väl chansen större att hon vågar sig fram. Har du inte hittat något blodspår utan bara lite päls tror jag du har stora möjligheter att hitta henne levande. Jag håller tummarna.
#19 Det är kanske annorlunda nu när Pimpernel antagligen känner sig ensam och övergiven? Jag tycker du ska testa, det kan knappast skada. Håller tummisarna.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#22 Ja egentligen borde hon kunna klara sig, det är varmt och finns gott om gräs att mumsa på…det som oroar iog är alla våra katter. Har inga grannar, bor på gård långt ute på landet.
#23 Absolut. Jag har redan suttit och kikat runt på omplaceringar, naturligtvis vill hon inte vara ensam. Är sedan tidigare på jakt efter en skinnyhona och har flera intressanta kandidater på gång.
Hoppas verkligen du hittar henne! Som en sade, har du bara hittat pälstussar finns det hopp! Min pudel tog sig en gång in i min bur och de han dödade hade inga tussar bortslitna medans de han missade blev av med tussar! *håller tummar och tår*
åh hoppas hon kommer tillbaka :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Uppdatering: Ingen Pimpernel. Idag har vi letat ett par timmar igen men ingenting…
Beklagar… Jag har tänkt på er av & till hela dan…
Ett tack till er som skrivit och håller tummarna. Tyvärr känns det lönlöst numer men jag går naturligtvis och letar ändå. Dock håller jag på och ordnar för att Scarlet skall få en ny kompis så snart som möjligt. Hon själv verkar fortfarande inte bry sig om att kompisen är borta.
Usch det är hemskt när sånt händer oförutsett, tyvärr är det väl inte mycket att göra nu. Hoppas du hittar en ny koompis snart till Scarlet.
Usch va hemskt!
Hoppas ni hittar henne!
Vilken mardröm :(
Nää, så hemskt tråkigt! :( Hoppas verkligen att ni hittar henne snart igen!
Även om du skaffar en ny kompis åt den kvarvarande grisen tycker jag att ni ska hålla utkik efter den bortsprungna… man vet aldrig hur bra ett marsvin kan klara sig ute i det vilda. Finns det mycket gräs och plats för att skydda sig, så finns det fortfarande en chans att hon kan överleva ett ganska långt tag.
Håller tummarna hårt för er!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag fortsätter att hålla tummarna och håller med #38. Varm skön sommar klarar de sig bra, bara andra fyrbenta djur inte hittar henne.
Usch vad tråkigt! :( Hoppas hon kommer fram. Kram
Och här kommer jag igen och tycker fortfarande att du ska prova med marsvinsljud, om du inte redan gjort det. Skulle hon vara i närheten så tror jag att hon svarar.
Jag gjorde nämligen ett litet test för någon dag sedan. Jag spelade upp marsvinsljud för 3 marsvinshanar (1 år, ½ år samt 3 månader) och endast ½halvtåringen verkade ens bry sig om ljudet. Sedan tog jag ut 3 månaderspojken och satte honom själv i en bur ute på gräsmattan. Han är inte van vid att vara själv men åt glatt av gräset. Efter ca 3 timmar spelade jag upp marsvinsljudet igen… och han skrek! "Här är jag, här är jag!" skulle jag ha gissar på
Han blev väldigt lycklig när han fick komma tillbaka till sina burkompisar, kan tilläggas.
Lycka till!
Usch vad tråkigt. Hoppas ni hittar henne
#41 Jag gjorde ett försök idag. Släpade runt datorn kring halva gården…dock inget svar.
Tyvärr ser jag nu på min ensamma tjej att hon inte är som vanligt. Hon äter fortfarande glatt men i övrigt sitter hon mest i sitt hus och beter sig mer skyggt än med sin kompis. På Söndag hämtar vi hem två nya kompisar till henne vilket känns jätteskönt. Har dåligt samvete varje gång jag ser henne.
#44 Det är typiskt beteende för ensammarsvin som känner sig just ensamma. Bra att hon äter i alla fall ;) Snart får hon två jättegoa, nyfikna och pigga Skinnytjejer att busa med :) De är helt underbara bägge två!
Mvh Felicia
Kanske skall updatera lite här. Tyvärr ingen Pimpernel men Scarlet har ju fått hem sina nya skinnykompisar och hon har verkligen levt upp! Är snabbt framme och kastar i sig mat, busar och snackar. Känns jättebra.
#46 - Vad skönt att höra :)
Hanna