Vart skicka röntgenplåtar? OD
Det är så att jag har två satinshelties som inte är som de ska, kan inte se några direkta symtom på OD men jag vill ändå röntga dem för säkerhets skull. Även en utav omplaceringsdjuren visade rätt så rejäla symtom med viktnedgång och gnissel när man tog honom över ryggen, han bor i stödhem och jag har inte sett honom på länge, stödfamiljen hade inte märkt något särskilt men jag som inte sett honom på länge såg skillnad. Han är en satin crested.
Min vet. kan röntga dem men säger att han vågar inte ta på sig att avläsa då han inte har så stora kunskaper på detta område. Vilken kan man skicka bilderna till för att få en korrekt avläsning?
Jag har aldrig sett OD och ingen utav mina egna satiner har visat något direkt. Är ju Magic som är smal och så men han har tagit sig rejält, dock misstänker vi att det kan vara hormonellt. Felicia har haft en allvarlig öroninflammation som ska vara utläkt men hennes huvud är fortfarande snett och hon tar sig inte i vikt som hon ska. Hennes satinsyskon är bägge döda, systern av tox och hanen vat vi inte, troligen c-vitaminbrist, han kom inte hit förren han var i så dåligt skick att det inte gick att rädda honom, de är alla ungar till Magic så han är satt ur aveln.

Jag röntgade min satin hos min veterinär som inte är speciellt marsvinskunnig, men plåtar läser hon av. Skeletturkalkning är ju ingenting som bara drabbar marsvin så där är det ingen skillnad. Det hon var tveksam till var hur "tätt" ett marsvinsskelett ska vara. Det löste vi genom att plåta två djur. Jag tog satinen + en rex i samma ålder som jag vet inte brukar vara drabbade av OD.
Sedan jämförde vi dessa två djur och jag kan säga att det var skillnad. T o m jag som lekman såg det tydligt.
Marsvinen låg på rygg med bakbenen sträckta bakåt och frambenen framåt när de plåtades. Jag höll i frambenen och assistenten bakbenen. De var mycket imponerade av hur snälla marsvinen var. De frågade t o m om jag behövde handskar för att hålla dem vilket jag ansåg vara onödigt. De låg hur snällt som helst tills det var färdigt.
Annars så vet jag att de är duktiga på roslagstull och plåtar går alltid att skicka.
Ok, tack! Ska prata med vet. då så får vi se vad de säger.