Mitt Hitte Marsvin Arma
Jag har inte varit inne på mif på ett tag, men nu måste jag ju bara berätta om lilla Arma!
Jag jobbar på en 4H gård, där jag är lägerledare. Efter 2 jobbiga arbets veckor ringer en kvinna och säger att hon har hittat ett marsvin på en gräsmatta i en park, i lund. och Polisen hade rådgett om att lämna de till oss. Så min ena arbetskolega frågade mig om jag ville ha marsvinet, så sa jag att jag kan väl ta hand om de så länge så får vi se vad som händer sen.
Kvinnan som ringt kom och lämnade marsvinet, en skål (som var en godisbruk egentligen) och en påse med blandmat…. Kvinnan sa att hon hade klippt klorna…..
Marsvinet var en hona, virvel i färgerna white/golden/golden augoti. Hennes klor var sjukt långa och snurrade. Jag var tvungen att klippa lite hela tiden för att få ner pulpan. Hon är väldigt speciell, hon går på ett annat sätt än vanliga marsvin brukar göra, hon trippar med på frambenen och har dem riktigt långt sträckta och ser ut att vara på språng hela tiden. Men man märker att hon har varit någons marsvin, för när man väl har henne i famnen ligger hon och riktigt njuter av att bli klappad.
Men jag förstår inte hur någon bara kan släppa ut ett så vackert och underbart djur till sitt öde sådär. Jag tror att hon ev kan vara dräktig också men jag har bara haft henne i en vecka så vi får se. Hon är ganska mager, hennes huvud ser sjukt stort ut jämnfört med kroppen. Men jag älskar henne redan, hon är så sjukt underbar och så sjukt vacker. Sen kanske ni undrar hur hon fick sitt namn, de var så att jag lät min kille välja och han satte ihop våra första bokstäver i för och efternamn och det blev Arma, vilket passar detta arma marsvin :)
Nu lägger jag in lite bilder :)
// Anna
Hon är jättefin Anna :) Vilken tur att hon kommit till dig!
Hanna
Ser nästan ut som systern till mina två, när de var i djuraffären, hon stog så blickstilla…utan att röra en fena .. så henne köpte vi inte för jag vågade inte då hon verkade rädd.
haha, glömde skriva att hon såg fin ut !! det är inga problem med klorna nu inte ;)
Vilken sötnos :) Så bra att hon fick komma till dig och få marsvinssällskap. Min Saga (som också är upphittad) går också rätt speciellt - som du beskriver :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Åh vilken fin marsvinsflicka! Tur att hon blev hittar & har nån som tar hand om henne så bra nu
Vilken historia, så bra att den söta marsvinstösen hade turen att komma till dig! :) Ska du behålla Arma eller ska hon få ett nytt hem sen när hon är återställd?
Bra jobb med klorna förresten! De ser ju jättebra ut nu.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Åh vilken sötnos! Vad kul att hon fick flytta till dig :)
Vilken sötnos! Snacka tur i oturen: att bli övergiven men att ha lyckan att få komma till dig! :)

Förstår att hon vunnit ditt hjärta.
Vilken tur att hon nu hamnat rätt i livet.
Marsvin 4-ever
.

Väldigt söt :)

**Såg en annons på blocket om en tjej som hade "tappat" bort sina kaniner & Marsvin i en park!! Hon trodde att någon hade trott att dem var övergivna.. hittar den inte ;S
**Försör jag glädjen nu så är jag ledsen :(
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

#15 Men hur "tappar" man bort sina marsvin/kaniner i en park?
Har hon bara satt ut dom där och gått därifrån? Uppenbarligen har hon ju inte befunnit sig på plats då djuren av någon anledning försvunnit, tagits omhand/rymt?
Marsvin 4-ever
.
Slarvar man bort dem i en park har man väl visat att man inte kan ta hand om dem… marsvinet hade ju tur som blev upphittat och väl omhändertaget!
#17 Håller med, det är inte så ansvarsfullt att tappa bort sina djur i en allmän park *s*
Mvh Felicia

Vilken tur du fick tag på henne innan något rovdjur gjorde det ! Jätte fin var hon, hur kan man bara släpppa iväg ett djur sådär.. usch !

#17 #18 Ja den människan skall då inte ha några djur.
Lilla Arma tycker jag skall stanna hos Stormviskaren.
Marsvin 4-ever
.
#20 Tycker jag med. Jag skulle i alla fall inte hört av mig till någon såadn människa…
Mvh Felicia
#10 jag vet inte hur jag kommer göra men än så länge så får hon stanna. jag (eller ja min kille..) håller på att bygga burskåp just nu så har plats.
#15 men var någonstans i sverige såg du den anonsen? Vi har haft kontakt med polisen men hade hon velat ha sitt marsvin hade hon säkert polisanmält det och då hade jag fått reda på det.
Arma börjar anpassa sig bättre nu. Hon får gå tillsammans med min ena avelshona just nu och det fungerar rätt bra men hon verkar inte vara van vid att va med andra marsvin.

#23 Hon har ju skrivit i inlägget en park i Lund.
Jag hade i detta fallet inte hört av mig till någon ev ägare. Lämnar man ett marsvin obevakad i en stadspark anser jag att man nog inte har alla hönsen på rätt plats.
Marsvin 4-ever
.

Vilken tur i oturen stackars Arma hade som hamnade hos dig! <3

#24 - Jag vet att stormviskaren hittade sina marsvin i Lund, men mitt meddelande var skrivet till #15.
Även den bästa kan förlora sitt djur oavsett om det är i en park, trädgård osv. Mitt marsvin rymde från sin utebur och var borta i flera dagar innan en privatperson fick tag i marsvinet. Har jag då inte rätt till att få tillbaka mitt marsvin då?! För att mitt marsvin rymde? Jag tycker att det är väldigt dumt och idiotiskt att döma marsvinsägare som dåliga marsvinsägare bara för att marsvinet är på rymmen, och om ägaren till marsvinet inte hade brytt sig så hade hon antagligen inte lagt ut pengar på en annons på blocket. Jag tycker att det är en självklarhet att man söker efter den riktiga ägaren.

#26 Jag förutsätter att du hade dina marsvini din trädgård och självfallet kan dom råka rymma hur aktsam man än varit.
Absolut man skall få tillbaka sitt/sina djur då.
Men nu talar vi om en stadspark! Vem sätter ut sina djur i en stadspark och dessutom tydligen utan tillsyn?
Både 2 och 4-benta mindre tillförlitliga typer rör sig ju på sådana platser.
Nej jag har ingen förståelse för ett sådant beteende.
Marsvin 4-ever
.

#27 - Det kan mycket väl ha varit så att människan inte hade tillgång till någon trädgård utan därför ville göra sitt bästa för sina djur och därför ta ut dem i parken. Det behöver inte alls vara så att ägaren har lämnat marsvinen utan tillsyn, själv var jag med när mitt marsvin försvann och jag kan säga dig att det räcker med att man blinkar och sedan är marsvinet långt borta. Du får självklart ha dina åsikter om saken men jag är förvånad över att det är flera som dömer människan bara sådär, utan ens har träffat personen eller varit med vid händelsen.