Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 959 ggr
razina
0

orolig.. förkylning?

Molle har haft rinnande ögon i nån vecka nu och idag upptäckte jag nåt konstigt vit/gult kladd på hans läppar och en bit in i munnen. Det var som flagor och satt fast hårt på läpparna och var svåra att få bort. Har märkt att han har gått och "tuggat" ibland utan att haft nåt att tugga på. Han är även slöare än vanligt.. Kan detta va förkylning? Vad gör man åt det?

dijete
0

Jag tycker det låter som förkyldning, Ge lite extra c-vitaminberikade grönsaker, tex. Persilija som det är gott om såhär års, Ställ buren borta från drag och liknande.

Hur gammal är Molle?

godisgrisen
0

Kanske har han fått munsvamp. Ge inga sura saker som tomat och äpple.

Filosofia
0

Jag kom också att tänka på munsvamp. Som sagt: ge inte syrliga saker som frukt, tomat och röd paprika i för stora mängder. Om det verkligen är munsvamp bör det också behandlas med någon svampsalva.

razina
0

Men svamp ser väl inte ut som stelnat kladd.. och det går ju att pilla bort.. Molle är knappt 2 år. De får bara tomat ca 1 gång i veckan, paprika lite oftare men jag är försiktig med syrliga frukter.

De får mycket c-vitamin, både genom grönsaker och droppar i vattnet. De får persilja, vitkål, salladskål nästan varje dag.

Filosofia
0

#4 Har du någon bild? När du sa att det var som flagor som satt fast hårt tyckte jag nämligen att det lät som just svamp, som ju är som sårskorpor.

Finns bilder och information om det på HumlansMarsvin:

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/munsvamp.html

Abico
0

Jag tycker att det låter som om han har varit på och kladdat på sig själv ;) Stelnad sperma sätter sig i pälsen och blir stenhårt när det torkar. Kan ser ut som flagor nästan när pojkarna får det på underläppen. Går att pilla/ försiktigt dra loss.

Hanna 

dijete
0

#6 Vilket snuskigt marsvin .. ;/ okej,nu var jag elak..

Abico
0

#7 - Tänk på att det finns stackars pojkar som lever i celebat hela livet, något roligt måste dom ju få ha ;) Min Vincent är en mästare på att kladda ner sig totalt *s*

Hanna 

razina
0

Haha.. det ser snarare ut som torkad sperma.. Sårskorpor är det inte, bara vit/gult kladd som stelnat och är svårt att pilla loss.. Kan han verkligen vart så snuskig? :) Men de rinnande ögonen då? Kanske lite förkyld bara… blev nästan lättad nu..visste inte att de gjorde så :)

razina
0

Skulle kolla nu för att ta kort, men då var det helt borta! Han har nog bara snuskat sig lite då den busen :)

Abico
0

#9 - Haha, vad skönt att det inte var värre ;)

Är det inte så att du vädrar med öppna fönster nu när det är så varmt, så kan det ju dra på dom utan att man direkt tänker på det.

Hanna 

razina
0

Nej, på dagarna är det svalast i köket där de står med stängda fönster och nerdragna persienner. Jag får hålla utkik, men de rinnande ögonen verkar inte bli värre iaf och så jättemycket är det ju inte.. så det är nog ingen fara.

Aristarcos
0

Vi har konstant haft sedan värmen kom ca 27 grader inomhus, puh vad varmt, men marsvinen verkar fixa det bra ändå ;)

patricia76
0

#13 kylklampar är kanon i värmen!

razina
0

Vi har varit bortresta nu fre-sön och hade marsvinsvakt en sväng i lördags. Vi funderade på hur vi skulle göra för att grisarna inte skulle bli för varma när vi var borta och inte kunde byta kylklampar, så vi köpte en ganska stor bordsfläkt som vi ställde så det blåste ut i köket men inte direkt på burarna. Men den, stängda fönster och nerdragna persienner verkar det ha gått jättebra!