Underlag i transportbur?
Vad brukar ni ha för underlag i transportburen? Hade spån innan men börjar tycka det blir jobbigt..
För er som undrar hur det går med mitt burbygge, Det är på g!
Beror ju på hur länge dom ska transporteras & så. Frottéhandduk använder vi för kortare turer i minitransporten. I den större transporten är de toalätt (papperspellets) som gäller. Spån är så skvättigt & suger upp dåligt.

Ok,tack! Tror jag ska köra på Fleece vad tror ni om det?

#4 Haha vet inte än :P Men vi har mycket Fleecefiltar som vi inte använder!:)
Jag har spån då jag transporterar mina grisar och har dem i buren ett litet tag, alltså på utställningar. Handdukar funkar inte för mig eftersom mina grisar drar upp trådarna och det är farligt om det fastnar i tarmarna. Fleece suger ju inte upp fukten, och det blir rätt äckligt om man ska på utställning (med kissiga grismagar :P) men det borde funka bra om du bara ska transportera. Toa-Lätt fick jag höra av en Petdomare att jag inte skulle använda vid transport i samband med utställningar för att det också gör att de blir lite kissiga…
#2 Spån är ju helt klart bland de material som suger upp kiss bäst?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för alla svar! Då vår katt har Toalätt i sin låda ska jag blanda Toalätt och lite spån även i den vanliga buren för det suger nog upp bra. Detta blir nog en bra och billig lösning :)
#8 Toa-Lätt är jättebra material. Jag använde ½ Toa-Lätt längst ner i buren + ½ spån överst, det var det bästa bottenmaterial jag haft. Nu, med fler marsvin och dessutom ingen som har problem med spån, tycker pappa (som betalar ^^) att det blir för dyrt med Toa-Lätt.
Mvh Felicia
#7 Säjer du det? Hm… jo de kan nog hända att de är viss fördröjning på toalätt. Å andra sidan e de mer kompakt. Spån är ju så fluffigt…. måste ha kubikmetervis för att de ska bli nåt. I hemmaburen är det spån & toalätt-kombo som gäller.
I kattransporterna har jag oftast handduk eftersom det bösar så hemskt annars. Men i duvtransporten har jag alltid spån, det funkar bäst :)
Hanna
Det beror på vilken transport jag har, i katttransporterna blir det handdukar och i min transportbur som man öppnar i taket andvänder jag spån =)

#13 Jag har köpt en katttransport idag :)
Ska använda handdukar nu, Har ändrat åsikt, Kanske lite hö på också :P
Jag brukar variera mellan spån och handdukar, mest spån nu för tiden, eftersom mina marsvin annars bara gräver sig under handduken och kissar där istället.
Men hade jag toalätt hemma hade jag lätt tagit det med en handduk över, det verkar bäst. (handduken bara för att få det mjukare)
Hö ska man såklart ha i transporten också. :) Marsvin ska ju ha tillgång till hö dygnet runt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag missuppfattades nog lite där,hehe.. Jag menade att jag skulle ha lite hö på som vanligt ^^
#16 Tänkte väl ;)
Men vad ska du ha transporten till förresten?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
jo kanske ska nämna att om det är till utställning jag ska till så brukar jag lägga lite toa lätt över och ha med fler handdukar så att jag kan byta, inte så kul om marsvinet luktar kiss när dom dömer det ^^

#17 Transport!^^ Nej,men mitt marsvin har en kompis som hon fullkomligt älskar som heter Tindra bor typ på andra sidan stan ^^ och hon åker till henne en gång per vecka med mig. Ska också testa att ställa ut.
#19 - Du får komma till Rävlanda i september :)
Hanna
dijete: å herregud så sött <3

#20 Visst, Tindra följer säkert med ^^
#21 Tack! Dom är riktigt tajta, känt varandra sen dom var typ 2. Senaste gången var dom ute vid ett café vid en sjö utanför Borås och fikade med gräs, Då var dom lite kinkiga på varandra. Men det löste sig :)
#22 Ja, anmäl till Rävlanda i september! Det är inte så långt alls från Borås ju :)
Mvh Felicia
Tips: Inom kaninhoppningen är det vanligt med en sk burmatta. Det finns till hundar som man kan klippa ner till lagom storlek. Som dörrmatta ungefär. Man lägger ett par tidningssidor under och kiss rinner rakt igenom. Djuren sitter torra och man behöver bara byta pappret undertill lite då och då. Hö eller halm kan man lägga ovanpå om man vill. Efter resan/ utställningen sköljer man bara mattan i vatten så försvinner kisst. Otroligt praktiskt!