Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 952 ggr
tantnett
0

Lovika är sjuk.

Hur fungerar marsvin egentligen?

Reagerade i förrgår att Lovika och Vispe Tispe var rätt mycket i sina hus när dom var i buren, Oftast brukar dom ligga uppe på taken eller i hängmattan.

Men dom var precis som vanligt då dom var på golvet. Och även framfusiga vid utfodringarna.

Får då en chock ikväll då jag tar upp Lovika och upptäcker att hon börjar blöda ymnigt från slidan. Hon som precis sprungit runt på golvet och även vid två tillfällen under sin golvrastning kommit fram till mig för att få gurka.

Fick turligt nog tag på jourhavande veterinär och hon har nu fått antibiotika och diagnosen livmodersinflamation.

Hon hat inte haft några flytningar och ej visat någon sjuksympton mer än som jag ju förstår idag att hon legat mera i sitt bo dom senaste dagarna.

Jag kan enbart hoppas att hon klarar upp detta och blir frisk.

Förvisso menar veterinären att detta kan återkomma. Jag vet inte hur jag ställer mig till en eventuell operation. Lovika fyller 5år strax efter nyår.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Stackarn! Hoppas allt blir bra med henne. Läste om något liknande för ett litet tag sedan, testa att söka på internet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Tack FeliciaS.

Provade att finna artikeln men utan resultat.

Lovika låg i sin hängmatta när jag kom hem från jobbet idag och hon äter med god aptit.

Hade med hem lite gräs och maskrosblad, inte för att det ser så vidare smakligt ut nu så här på hösten det var mera för att jag fasar för att hon skall sluta äta.

Att hon är mycket sjuk råder ju ingen tvivel om trotts att man inte kan se det på henne.

Men man gör iallafall vad man kan.

FeliciaS
0

Okej, vad synd. Skönt att hon mår bra :) Det ordnar såg nog, ska du se ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Undrar om det inte finns någon med erfarenhet av livmodersinflamation på marsvin?

Har sökt förtvivlat på texter om sjukdomar men hittar inget om detta på marsvin.

tantnett
0

Fick ett mycket bra inlägg idag på min tråd Livmoderinflamation på marsvin? Ifall någon är intresserad.

Lovika är fortfarande mycket pigg och matglad. i skrivandets stund är hon just nu ute på en kort golvrastningstur.

Talade med veterinären idag och han tyckte att hon svarade mycket bra på antibiotikan, så om inget oförutsett "gud hjälpe mig" händer så skall vi ultraljuda henne i början på nästa vecka efter att hon är klar med antibiotikan. Så att vi kan försäkra oss på att hon blivit bra.

Håll tummarna.

tantnett
0

Lovika är nu OK och jag behöver nog inte skriva hur skönt det känns.

Förvisso kan ju detta ha en tendens att återkomma, men man får ju vara glad så länge hon är frisk.

marsvin2008
0

Men va roligt att höra! :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

tantnett
0

Puttar upp detta inlägg med anledning av ett nytt inlägg med samma symtom.

tantnett
0

Putt putt.

EvaLuna
0

Putt