Nya marvsin introduceras
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en liten filmsnutt som vi tog när våra fem veckor gamla småttingar Sara och Laura fick träffa gamlingarna, Tova och Lena, tre dryga år. Jag vill börja med att be om ursäkt för den hemska bildkvalitén, men mobilen var allt jag hade att filma med.
Vi hade lagt ut en nytvättad filt på golvet och gjort en provisorisk inhägnad. Satt dit en potta, hölåda, skål med gurka/spetskål och en lekboll med pellets i. Först satte vi in minstingarna, de satte sig genast förstenade i ett hörn. Sen satte vi in Tova och där börjar filmen.
Sara och Laura började direkt försöka dia Tova, som såklart inte fattade nåt - hon har aldrig fött eller mött bebisar alls. Efter en minut dyker Lena upp, och det blir ett jäkla rumpsniffande. Ljudet lämnar också en del att önska, men man hör (mellan vårt svammel) hur det bluppar konstant.
Vad de små lärde sig genast var att kissa i pottan! Notera hur de stjäl pottan från Lena, ca 2:20. Vid 3:20 kommer Sara fram och blir nyfiken i 1 sekund, sedan blev det farligt igen. Sen runt 3:50 ser ni hur de har lugnat ner sig lite, och förmodligen bekantat sig klart med varandra.
Hoppas ni blir lika charmade som vi blev.
Vad fint att det gick så lugnt till, jag har honor som är riktiga surkärringar när dom ska sättas med nya kompisar ^^
Stackars Tova ser verkligen förvånad ut där i början "Vart kommer dom små ifrån och varför kommer dom så nära?!" :P
Hanna

Å fan, surkärringar hur då?
Både Tova och Lena blev riktigt bra 'föräldrar'. Ja nu är det ju bara Tova då men i alla fall. Både jag och Eva blev superförvånade över hur smidigt det gick, inte bara vid första träffen.
#2 - Speciellt är det min gammelhona Wilma (6 år iår) som är riktigt tråkig att sätta ihop med nya kompisar. Hon hackar tänder, reser ragg och har ett sjukligt kontrollbehov. När jag försökte sätta ihop henne med Greta i vintras så slutade det med att Greta satt upptryckt i ett hörn, rörde hon sig så gav Wilma henne ett nyp i rumpan.
Oftast lugnar det sig efter ett par dagar och sen går det jättefint. Men jag kan säga att jag inte ser fram emot att ta in henne i honflocken nu på måndag - det kommer att gnisslas tänder.
Hanna

Wow, ja det låter hyfsat jobbigt.
Hihi, gullisar! ;)
#3 Nu utelämnar du ju den galanta ihopsättningen med Siiri *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 Kan det inte vara beroende på dagsformen hur en ihopsättning går. Jag har noterat att även de små liven kan vakna på fel sida ibland.
Det såg ju riktigt fredligt ut :) Vad skönt att det gick så bra, hoppas det går lika bra när honan vi ska köpa kommer hem i aug-sept. ;) Men då vi har en dominant hona så kan det nog bli lite hackande kan jag tänka mig..
Undrar om de va redan här som småttingarna lärde sej att vara rumsrena. De följer efter Lena & Tova upp i pottan… De har aldrig kissat på golvet, i soffan lr nån annan "fel" stans. Om de sitter i knät säjer de till om de behöver gå på toa, precis som dom stora. Va tror ni? Lär de sej så snabbt eller är det en lycklig slump?
Petar fram till Laizita
Va fina marsvin du har <3
Tack! Ja dom är för sköna! Den stora (nåja, hon hade väl ca 800 g i matchvikt) är tyvärr bara med oss i tankarna, men inte i jordelivet nu. Småttingarna är sju månader stora.