Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1218 ggr
KexChoklad
0

bästa möjliga sett?

Detta är bara en fråga! , Men hur skulle ni göra på bästa möjliga sett om ni skulle intrudicera en till hane hos två hanar ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Moa-16
0

Jag skulle skaffa en bebis hane. Sen ha dom på ett stort utrymme när dom ses första gången…

PapaGurk
0

Kika på detta inlägget. Det kanske ger lite hjälp på traven.

Nya marvsin introduceras

KexChoklad
0

om man har dom i en bur på 166 x 60 d´å ?

// Elin

KexChoklad
0

#2 den där tråden var tyvär om honor vilket är 100 ggr lättare att ha tillsammans

// Elin

Abico
0

#4 - Jag skulle inte instämma där, mina hanar har varit mycket enklare att ha ihop än somliga av mina honor :P

Hanna 

KexChoklad
0

#5 jasså ?

// Elin

Abico
0

#6 - Japp

Hanna 

KexChoklad
0

Okei , men hur ska man göra för att få tre hanar att funka ihop ?

// Elin

Moa-16
0

Men hanar bråkar mer om rangordningen Än vad honor gör. Och är mer "dominanta". Så visst är det svårare att få ihop hanar än honor. Men det är ju lite olika också förstås;). Ska du köpa en bebis eller en vuxen hane?

KexChoklad
0

en bebis i sånnafall :) Jag vill ha en lunka <3 , Har ju stor bur nu så

// Elin

FeliciaS
0

Tipsar om artikeln "Att sammanföra marsvin" - där står det mesta du behöver veta. Det man alltid får ha i åtanke är att en introducering av yttligare en hane till två hanar kan betyda att ingen av de ursprunliga funkar tillsammans sedan. Själv tycker jag inte det är det bästa att riskera att ett välfungerade hanpar inte fungerar med varann.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KexChoklad
0

okeii ska prata lite med uppfödare

// Elin

Crania
0

Jag försökte sätta ihop en bebis med två äldre. Det funkade inte så bra för dom båda äldre bråkade om bebisen. Så jag satte ihop bebisen med två andra yngre hanar och det funkade bättre. Dom tre har nu suttit ihop i snart åtta månader och det går fortfarande jättebra. De bor på ca 200x60 cm i burskåp.
Du måste vara beredd på att dom äldre i värsta fall kan bli osams så att du måste dela dem och skaffa en ny kompis till den som blir ensam.

KexChoklad
0

okei , mina äldre är drygt fem mån

// Elin

Crania
0

#14 Då går det nog bättre än med mina äldre för den ena var åtta månader och den andra var ett år. De yngre var två och fyra månader när de sattes med bebisen som var ca 5½ vecka.

KexChoklad
0

okeii :) skulle vilja ha en lunka bebis eller skinny

// Elin

FeliciaS
0

Eftersom du frågade oss vad vi tyckte, och av den här tråden att döma, trodde inte jag du skulle skaffa yttligare marsvin? ^^

#16 Oh ja, vill vill man väl alltid ;)

Mvh Felicia

KexChoklad
0

såå , bara för det får man inte fråga eller ?

// Elin

Moa-16
0

#18 Men du skulle ju skaffa ett till marsvin=/. Men nu ska du inte det?. Nu blir jag förvirrad=/.

KexChoklad
0

Kanske . Men jag vet inte, har inte hittat nåt jag fastnat för. Förutom den i djuraffären dårå Obestämd men men

// Elin

Moa-16
0

Men tänkte du inte köpa marsvinet på Eniro?.

KexChoklad
0

Jo , men det gick ju inteee ???

// Elin

Moa-16
0

Nja. Det där var så konstigt=/. Får se om han ringer mig imorgon.

KexChoklad
0

mm , men har ändå ingen lust att köpa från dom nu så ..

// Elin

Moa-16
0

Varför?. Det kanske bara var något missförstånd.

KexChoklad
0

jo men endå . orkar inte hålla på

// Elin

Moa-16
0

Men vad ska jag säga om han ringer då?. Jag kan inte´köpa ett marsvin i stockholm;). Hm,,. Ingen som kan ta honom?. Han behöver komma därifrån…

KexChoklad
0

men varför skulle just du köpa honom ? han hittar nog ett hem

// Elin

Moa-16
0

Nja, Jag är inte så säker på att han får det bra=/. Han säljs ju i den buren ensam….

KexChoklad
0

herregud , tror du att alla mäniskor där ute är djurplågare ller ?

// Elin

Moa-16
0

Men tänk själv. En nybörjare på marsvin. Som har tittat på Eniro. Oj Ett marsvin med bur för 25 kr. Nu slår vi till. Tror du han får ett bättre liv?. Nej.

Rafflan
0

Ang vad Moa-16 skriver har hon rätt, chansen finns att han hamnar i fel händer och dom gör vad dom tror är rätt. Tyvärr. Det är typ 50% chans att han får det bra och 50% chans att ägaren inte är ordenligt påläst. Så är det inte bara bra om man gör vad man kan för att den "rätt" 50% ska köpa honom? ^^

Sen till TS frågan, jag skulle nog inte våga chansa då risken är att ingen av dom funkar ihop liksom och då du kanske ville skaffa honor oxå kanske det kan bli lite för många burar med 2-3 han burar + 1 bur med honor? Och alla ninerna ;)

KexChoklad
0

Ska inte köpa nå  mer marsvin tror jag . vill inte köpa på mig för mycket för skolan börjar ju ''snart'' o det kan ju vara bra att hinna med dom man redan har ;)

// Elin

Binajis
0

#32 Jag är villig att hålla med Moa och Rafflan här. Nu blev det ju som det blev men att säga "han hittar nog ett bra hem" är naivt. Hur många marsvin misskötts inte i Sverige? Det räcker med att titta på säljaren och sedan slänga en blick på blocket. Jag förstår att du inte orkar tjafsa men jag har svårt att förstå hur man ens kan se ett misskött marsvin säljas när man har chansen att ta hand om det…

Hursomhelst så håller jag med Rafflan i det hon säger om själva ämnet också :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

KexChoklad
0

såå , ni tycker jag ska köpa marsvinet och riskera att det blir samma sak här för att jag inte har tid ?

// Elin

Rafflan
0

#35 det kan bara du avgöra.

FeliciaS
0

#35 Om så är fallet förstår jag inte varför du ser dig omkring efter yttligare marsvin?

Mvh Felicia

Binajis
0

#35 Jag hade sett att det vore mycket bättre om marsvinet kommit till dig och att du kanske i så fall letat ett nytt hem till honom. Det är väl mycket värt att bara få ta honom därifrån? Obestämd Men eftersom dom inte ville sälja till dig gav det ju sig själv.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

KexChoklad
0

#37 läs #33

// Elin

FeliciaS
0

#39 Ah, okej, såg inte det - sorry ;) Tycker det är ett bra resonemang. Du har ju ändå två jättefina killar som inte mår dåligt av mer tid (jag menar att man inte kan ge dem för mycket tid alltså) :)

Mvh Felicia