Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 750 ggr
KexChoklad
0

Dom äter inte :(

Sen jag flyttade in mozart och chino i bokhylleburen har dom sutat äta .. dom rör inte höet , dom äter inte upp sina grönsaker . dom rör inte pelletsen :( vad kan det vara ? börjar bli riktigt orolig! dom är dessutom väldigt små i växten

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Moa-16
0

Va?. Låter extremt konstigt?. Dom borde ha blivit glada och gått och upptäckt den nya buren. Så jag kan inte tro  att det har med det att göra. Så dom måste vara sjuka på något sätt isåfall. Gå till veterinären.

KexChoklad
0

#1 första dagen var dom helt till sig av buren. Nu så nae , dom åt puttelite på salladen .. Tror inte vetten kan göra nåt , har kollat igenom dom o dom ser inte sjuka ut .. bara lite typ tråkga , ska ta ut dom i hagen en stund sen o se om dom äter där

// Elin

Moa-16
0

Men om dom inte äter så är dom bevisligen sjuka. Marsvin är matglada små djur;). Men du skrev ju "dom dessutom väldigt små i växten" det blev dom när du satt in dom i nya buren då eller?. Och sluta äta?. Och började se tråkiga ut. Hm, Konstigt.

KexChoklad
0

#3 nej dom har alltid varit välldigt små. Dom äter puttelite , men inte alls mycket ,, kan dom vara deperimerade ?

// Elin

Moa-16
0

Men du varför skulle dom bli deperimerade av att få komma till en större bur?. (För jag antar att den är större?). Åt dom bra i andra buren då eller?

isabelle_
0

Det kan också vara flyttångest. Vissa djur får det och känner sig osäkra i den nya bostaden. Den luktar inte som deras gamla gjorde,det gör dom nervösa och inte vet vad dom ska göra. Testa med att sätta dom fram och tillbaka i dom olika burarna. 20 min i bokhylle 20 min i andra och byta så ett tag i två timmar. Så kommer dom upptäcka att den är samma som den gamla fast större :)

KexChoklad
0

Mmm , dom håller sig till huset i bokhylleburen . Satt in det dagen efter dom flyttat in . Kan det vara därför dom inte äter ? för att dom håller sig i huset ?

// Elin

isabelle_
0

#7 Marsvin gillar hus. Ta ut det på dagen och in med det på natten. Jag har ett hus på natten bara. Ta gärna något från andra buren och sätt in i deras bur som ''luktar'' den buren.

Moa-16
0

#8 Varför tar du bort husen på natten. Låter lite dumt=/. Att dom inte äter låter konstigt. Och att dom håller sig i husen=/. Men dom borde ju ha vant sig nu iaf… Är dom inte så tama eller?

KexChoklad
0

Okejj! Har tyvär redan städat ut den andra buren

// Elin

Moa-16
0

#10 Hur länge har dom varit i den buren då?. Och hur länge har dom vägrat äta hö pellets och grönsaker?

isabelle_
0

#9 Moa, i mitt inlägg står det att jag har hus på natten! Läs inläggen ordentligt innan du kommentera dom!

#10 Synd, Men testa med att sätta i någon bekant sak som dom gillar!

KexChoklad
0

Dom e tama! Dom har bott där i drygt tre dar nu . Har satt in deras favvo *hus* . blir så orolig :( ska ringa o rådfråga vetten sen

// Elin

Moa-16
0

#12 Men varför tar du ut dom på dagen då?.

#13 Låter extremt konstigt!. Har dom inte ätit på 3 dagar?.

isabelle_
0

#14 Därför då sitter dom inte i husen och sover på det sättet får dom samma dagsrytm som mig och då störs vi inte av varandra på natten :)

Moa-16
0

#15 För mig är det extremt dumt=/. Men men…

KexChoklad
0

Dom äter ju , men puttelite

// Elin

isabelle_
0

#16 Japp, Men iFokus är en sajt där man delar med sig av sina åsikter och lär sig av andra..

Moa-16
0

#17 Hur då puttelite?. Dom rör inte höet skrev du?. Äter inte upp sina grönsaker?. Hur mycket får dom då?.

Rafflan
0

Fyll den gamla buren igen, flytta in dom där och se om dom trivs där efter ca 30 min och blir som vanligt. Om inte vänta 2 timmar. Fortfarande dåliga ring veterinären.

Skulle dom börja vänja sig och bli som vanligt, låt dom vara i buren i 30 min sen i bokhyllan 30min, sen i gammla 30min och sen bokhyllan 30 min.

Låter konstigt att dom alltid ätigt dåligt :/

#16 varför är det dumt?

KexChoklad
0

#20 har inte sakt att dom alltid ätit dligt ?? ska ta bort huset nu så får vi se

// Elin

Abico
0

Hur många gömställen har du i buren? En stor bur kräver mer gömställen, marsvin är sällan förtjusta i stora öppna ytor. Jag skulle skaffa ett par rör till dom, minst två hus och utöver det placera ut hö lite här och var i buren ihop med grönsaker som dom får leta upp.
Att ta ut huset eller att flytta dom fram och tillbaka mellan olika burar tror jag verkligen inte kommer lösa någonting, snarare tvärtom så att dom blir osäkrare.

Hanna 

KexChoklad
0

okejj :) jag har ett rör , ett ''hus'' ett till ''hus'' o ett till hus .. okej ska fixa lite , gå ut o plocka färskt gräs

// Elin

Moa-16
0

Att ta bort husen från marsvinen är dumt. Man ska inte tvinga fram dom. Då blir det bara värre. Och dom blir mer skygga. Därför är det dumt. Om du tar bort husen blir det helt klart värre!!.

KexChoklad
0

jag veet . du ändrar dig hela tiden

// Elin

Moa-16
0

Va?… Du skrev ju att du skulle ta bort husen ju…..

isabelle_
0

Tycker Abico berättar bra, Gör som hon sa och skit i det dom andra säger.. Men att ta bort vissa hus på dagen kan funka..Flört

KexChoklad
0

Nu är jag lite glad :D , Gick ut och plockade nåra riktigt STORA maskrosblad , o så prassla jag lite med dom och då började dom sjunga och gick ut från huset till buren :) , sen så åt dom maskrosbladen från min hand! :D , Sen började dom äta hö också :D

// Elin

Moa-16
0

Mirakel;)…bra…

FeliciaS
0

Vad bra :) De kände sig antagligen bara lite oroliga i den nya bostaden.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus