vikt på dom bebbisar jag räddade
Bebisarna väger 177 resp 261 och 266g. Dom kan ju inte ha varit leveransklara aå deras mamma är förmodligen kvar. Han visste tydligen inte vem som är mamman är. Och bägge honorna är högdräktiga så dom kan ju inte vara deras mamma. Jag vet ej om dom kommer från samma kull heller. Dom kan ju inte vara nog gammal att lämna mamman då dom väger så lite.Behöver råd om vad jag ska göra med dom små
Det går inte att säga hur gamla de är utifrån vikten. Jag har tagit hand om två undernärda sexveckorsungar en gång. Den minsta av dem vägde 175g och den största 210… Det blev faktiskt hyfsat normalstora marsvin av dem såsmåningom.
Marsvinungar som är äldre än två-tre veckor eller så klarar sig oftast ganska bra utan di, bara de är pigga på vanlig mat. Ge mycket extra. Kligröt med vetegroddar är jättebra. Var lite försiktig med grönt i början tycker jag och vräk inte på med allt från början. Det är ju inte säkert att de fått grönsaker alls… :-/ Lycka till! Det kommer gå bra tror jag.
kligröt har jag aldrig hört förr. Har du nåt recept på det eller hur man gör det så vore jag tacksam
Vetekli som man fuktar med vatten till en fast gröt är enklast. Blanda gärna i lite vetegroddar. Det är fett och innehåller bl.a. E-vitamin. Vetegroddar är alltså inte samma sak som groddat vete, vanlig missuppfattning. :) Kli och groddar brukar hittas på samma hylla i mataffären.
ok tack så mycket