Hur mycket tid utanför buren?
Hur mycket tid per dag spenderar era marsvin utanför buren, både vad gäller tid då de är i eventuett utebur, tid på golvet och tid i famnen. Hur stort bor era marsvin?

Mina marsvin går tre stycken i bur med måtten 135 x 70 + övervåning.
Dom kommer ut en gång om dagen för golvrastning, men ärligt talat så springer dom inte så lång stund utan går rätt snabbt in i kaninens bur som ju alltid står öppen, där lägger dom sig och somnar.
Sen har jag oftast ute någon för att ha i knäet vid exempelvis tv-tittande eller läsning, datakoll, korsordslösande m.m.
Man kan lätt ha ett marsvin i ett örngott med kiss säkert underlag i "typ påse", där ligger dom tryggt när man kelar med dom samtidigt som man fixar med lite annat. Den kontakten tycker jag mina uppskattar bättre än att springa på golvet.
Marsvin 4-ever
.
Vi har riktiga luxusmarsvin. Kolla in PapaGurk's tråd "uteplats inne", ca 1-2 veckor gammal. Dom kan alltså gå ut till en liten hage på ett par kvadratmeter i anslutning till buren. Ungdomarna (7 månader) brukar gå ut & tokspringa ett par varv ett par gånger om dan. Vissa dagar orkar dom inte gå ut alls, andra dagar hänger dom på uteplatsen hela tiden. Men lata är dom!
En stund i famnen får dom varje dag med tand- & tasskoll plus lite allmän besiktning. Å så lite mys, klapp & kill förstås.
När det är bra väder får marsvinen vara utomhus på en yta av 120x60. Jag brukar ta upp och pyssla med marsvinen alltifrån bara ett par minuter till en halvtimme om dagen eller mer.
Inomhus bor de i en 120x60 bur.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
På sommaren går de ute ca 9 timmar om dagen, förutsatt att det är bra väder. Då går de parvis (har fyra hanar) i två uteburar, en är 200cm x 100cm & den andra 175cm x 100 cm. Inne bor de i en 160cm x 78cm bur & en 175cm x 65cm.
De kommer ut ca varannan/var tredje dag på vintern för golvtid, vilken varar ca 2 timmar per par. Men i princip varje dag har vi fysisk kontakt med dem, tar dem i famnen, kollar igenom dem, tränar trick i buren, sätter in outforskade ting. Den tiden varierar en hel del.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet