Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 962 ggr
absence
0

Kan hon ha urinvägsinfektion?

Den senaste veckorna har jag lagt märke till att en av mina honor har börjat dricka mer. Jag har trott att det berott på värmen, men nu när det inte är speciellt varmt längre börjar jag undra. Förut har hon inte varit speciellt intresserad av vattenflaskan alls. När jag hade dem ute på golvet idag lade jag märke till en pöl med kiss som inte riktigt såg ut som den skulle. Det fanns strimmor med rött/orange, som jag antar är blod. Jag har inte hört henne kvida eller liknande, men hon är en ganska tyst tjej. Kan det vara urinvägsinfektion, och vad är då behandligen för det?

Moa-16
0

Hm, Jätte svårt att svara på=/. Om hon inte visar mer symtomer än att hon dricker mer än vanligt. Dock låter blod i kisset inte bra. Mitt tips är att gå till veterinären. Så du får veta om det ev är en sjukdom.

Aristarcos
0

Prova att ge extra c-vitamin som ska lindrar/botar UVI hos männsikor..

[Liinda]
0

Jag har hört att apelsin ska vara bra mot urinvägsinfektion? Är dock inte helt säker så någon som vet som kan säga helt säkert?

Fast det är ju inte farligt att ge dom Apelsin så det kan man ju ge iallafall =)

absence
0

Jag ska åka bort imorgon, och min bror ska vara marsvinsvakt. Jag hinner verkligen inte åka till veterinären innan vi åker. Kan hon klara sig på en kost med extra c-vitamin tills jag kommer hem och kan ta henne till veterinär?  Det känns jättehemsk att bara lämna henne nu, men jag vet inte vad jag ska göra annars.

Moa-16
0

#4 Hon verkar väl inte sjuk direkt?. Då är det nog ingen större fara ändå. Behöver ju inte vara något. Men såklart man ska ta det säkra före det osäkra.

absence
0

#5 Nej, riktigt sjuk verkar hon inte. Hon äter lika mycket som vanligt, och skuttar omkring i buren som vanligt.

FeliciaS
0

Extra c-vitamin kissar de ju bara ut?

I alla fall är tranbär mycket bra, speciellt om infektionen är i lindrigt stadium borde det kunna hjälpa. Tranbärsdryck antingen i kligröt eller som det är, finns i mataffärer. Köp dock osockrad, tror B&P/Naturens skafferi är det, eller Finnerödja.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

absence
0

#7 Ok, tack det ska jag prova.

deluxe
0

Jag vet inte hur det är med marsvin, men tranbär verkar förebyggande för oss människor - det kan göra att bakterierna som orsakar infektionen inte får fäste, men det räcker inte för att bota uvi när man väl har fått det. Det där lindriga stadiet tror jag knappt existerar för marsvin, när vi väl upptäcker det så har det nog tyvärr redan gått så långt att det bara är antibiotika som gäller.

Mitt tips till TS är att sätta henne på en vit handduk och ge henne en bit gurka. Kolla noga på hennes reaktion när hon kissar - om hon gnyr, kisar med ögonen eller skjuter rygg så kan det vara tecken på att hon har ont. Har du gett henne något som kan missfärga urinen? (Maskrosblad t.ex). Är det blod i kisset så kan man vara ganska säker på att det är urinvägsinfektion eller eventuellt urinsten, vilket av dom vet man inte förrän man kommit iväg till veterinären - så det bästa är att gå iväg så fort som möjligt.

deluxe
0

#4 När kommer du hem igen förresten?

absence
0

#10 Jag kommer hem nästa fredag, alltså är jag borta i en vecka

absence
0

#9 Igår var de ute på gräsmattan, då kan hon ha fått i sig maskrosblad, och jag plockade av gräs idag, då slank det nog med ett par maskrosblad, men inga stora mängder. Annars har hon fått precis samma som vanligt, broccoli, kål, sallad, gruka och morötter.

FeliciaS
0

#12 Morötter kan göra att kisset blir orangeaktigt. Visa hon inga andra symptom kan det kanske bara vara det :) Att hon druckit mer kan ju faktiskt bero på något annat. Jag menar inte att du ska utesluta urinvägsinfektion, men det behöver inte vara det om symptomen inte är särskilt tydliga.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

absence
0

#13 Kanske är det jag som är en hönsmamma ;) Jag har suttit med henne på en vit handduk och fått henne att kissa två gånger. Det har sett helt normalt ut. Jag får avvakta och se om hon kissar något mer och om det ser annorlunda ut.

deluxe
0

#14 Det kan komma och gå lite grann. Kolla henne ofta och märker du något konstigt så gå iväg med henne till vet så fort som möjligt. Om hon kissar oftare än vanligt och kisset är mörkt eller luktar mycket kan det också vara tecken på infektion. Jag håller på och behandlar min Dilla för uvi nu, tyvärr tror jag att hon har gått med det ganska länge - jag har bara sett blod vid två tillfällen med några veckor emellan så därför avvaktade jag efter första gången. Misstänkte att det kunde vara missfärgat (maskrosblad, morotsblast) och märkte ingenting på henne i övrigt. Känns inte så kul såhär i efterhand, vet av egen erfarenhet att det är riktigt jobbigt att ha urinvägsinfektion. Rynkar på näsan