Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1059 ggr
Rafflan
0

Abby eller virvel?

Om man tex korsar en abby och en self kommer man ju kanske få några rena self som man kan regga som self men kan man få rena abbysar om man korsar abby med nåt annat och hur vet man då om det är en abby eller bara ett virvel troll?

emelie92
0

Det är kanske om rosetterna sitter där dem ska och det är rätt antal. (min gissning)

Rafflan
0

#1 det jag tror och vill veta om det är rätt ;)

Som om tex en self och abby ens kan få rena abbys ;)

FeliciaS
0

Det borde nog bli så att många av rosetterna faller bort iom. att selfen är slät? Pälskvaliteten borde dessutom inte bli den bästa heller, om jag inte har helt fel. Ett marsvin med 8-10 virvlar placerade i rätt rutmönster kan man ju regga som abby. Har de dubbla virvlar eller likn. går det ju också, men då kan man fortfarande se att det är just en abby.

Men jag förstår inte varför man skulle korsa Self + Abby?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Abys hör till de varianter som är knepiga att "råka" få rätt. Aby + self blir 100% virvliga marsvin, inga släthår, om abyn är renavlad.

Binajis
0

#4 Eller så blir det ridgebacks. Marsvin som inte har fullt utvecklade rosettanlag.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

#4 Alltså med virvlarna hur som?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

#5 Mja.. I ovanliga fall kan korthåret bära på de mest extrema modifierarna som dämpar rosetterna så att marsvinen blir nästan släta, med ridge eller andra "pälsfel". Men det vanliga är att det blir rosetter. Förklara gärna hur du menar med "inte fullt utvecklade rosettanlag".

#6 Jepp.

Binajis
0

#7 Att kalla det ovanligt är väl att överdriva eftersom många av dagens ridgebacks faktiskt är ur kombinationen self+aby? :)

Ridgebacks får allra troligast förstärkningsgenen som gör att pälsen står upp på ryggen men saknar till viss del rosettanlaget. Men visst, jag kan ha fel. Det är vad jag har lärt mig om min egen ras, ridgebacks är ju lite oförutsägbara.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

idipidi
0

Jo, jag vill påstå att det är ovanligt att de inte får några rosetter alls. Det förekommer, men är inte det vanliga utfallet. Att de bara får två rosetter (och ridge) är hyfsat vanligt förekommande. Men inga rosetter alls trots att de har rosettanlag är inte vanligt. Har sett så många kullar med liknande ursprung att jag tycker att jag kan påstå det.

Ett marsvin kan inte sakna ett anlag "till viss del". Antingen har de ett anlag eller så har man det inte. Alla marsvin som är avkommor från en rasren aby har rosettanlaget, garanterat. Anlaget är dominant och abys har det i dubbel uppsättning.

Håller dock med om att ridgeback kan sakna rosettanlaget men ha modifierare som ger ridgen. Men uppenbart kan de också ha rosettanlag samt modifierare som motverkar rosetter. Du säger ju själv att det kan komma ridgeback efter en renavlad abessinier. Fast så långt skulle jag inte vilja sträcka mig som att de flesta ridgebacks har en abyförälder och en selfförälder…Att dessa raser finns längre bak är ju inte samma sak.

Jag tror att det är en del av förklaringen till att ridgebacks är så oförutsägbara, att föräldrarna ofta kan ha olika genotyp (trots att de ser likadana ut).

Binajis
0

#9 PM:ar dig, har ett mejl från en uppfödare som jag inte tänker lägga ut :)

Rafflan
0

okey, intressant :D