Era tankar:
I början på året gick Lena bort av sviterna efter en operation. Hon hade cystor på äggstockarna. Vi opererade henne hos en av landets främsta på marsvin; Marianne Tornvall. Jag hade möjligheten att diskutera en massa saker med henne, och bland annat framkom det att just cystor på äggstockar har blivit mycket vanligare de senaste åren.
Det främsta skälet till detta var, enligt henne, att honorna får göra det de egentligen är till för: Föda barn. Eftersom hela 'maskineriet' i de flesta fall går oanvänt (ni uppfödare såklart undantagna) är det mycket lättare/vanligare att cystor får fäste där.
Nu är ju jag intresserad av vad ni tycker:
Är det på detta viset?
Har vi gjort barnproduktionen sekundär?
Mår en hona bäst när hon har en hane att para sig med?
Inspirerande och initierande reflektioner välkomnas.
----- PS Jag visste inte vilken grupp som var rätt, flytta gärna tråden till ett mer passande om så skulle vara.
Jag tror nog på det, så är det med tikar , de har större chans att få både livmodersproblem som juverinflammation när de inte haft valpar.. så det tror jag nog , det är inte bara bra med att inte para sina honor… om man ser till honans bästa..
Har varit i samma situation som du. Samma vet också. De flesta marsvin har dock inte så stora problem med cystorna att operation krävs.
Jag vet inte vad det beror på, anar att det är som Marianne säger, det låter rimligt i mina öron.
Att plocka ur äggstockarna är väl det säkraste sättet att slippa ha en hona som lider, men med tanke på att det inte är många som får såna problem med det är det ju inte värt det när en operation är så riskabel.
Helena
Jag har hört att det är en myt, även när det gäller tikar?
Kan säga i alla fall att mina honor som fått ungar är precis lika drabbade av äggstockscystor som de honor som jag haft som inte fått ungar. Tyvärr är det jättevanligt. Jag har ofta märkt det först på att honorna inte kan bli dräktiga längre, trots att de gått länge med hane.
Det med tikar är jag med nästan helt övertygad om endast är en myt. Våran tik vi har här hemma opererade bort sin livmoder för ca 1 månad sedan och den var överfull med cyster! Hon har haft två valpkullar.

Ja, vad det gäller hundar så är det en myt - jag vet inte om jag köper det resonemanget när det gäller marsvin heller.
Jag tror nog inte heller på det där. Vad gäller människor har jag t.ex. hört att det är tvärtom: att livmodershalscancer är vanligare hos kvinnor som fött barn.

Intressant - två diametralt motsatta åsikter. Hur ska vi reda ut detta?