När planar vikten ut- stabiliserar sig...?
Mina honor som nu snart är 6 månader (enligt uppgift undrar om den stämmer fortfarande ;) ) har nu redan verkat stabiliserat vikten, de äter bra…se vikterna nedan.
Sita född 20090120 White/cream nonself
Datum
Ålder/Månader
Vikt i gram
20 januari -09
0
100
4 maj -09
3,5
685
14 juni -09
4,8
850
17 juni -09
5
875
5 juli -09
5,5
867
11 juli -09
5,8
882
Twiggy född 20090120 Black/white/cream nonself
Datum
Ålder/Månader
Vikt
20-jan-09
0
100
04-maj-09
3,5
570
14-jun-09
4,8
710
17-jun-09
5
746
05-jul-09
5,5
756
09-maj-48
5,8
761
har de nu nått vuxen vikten redan… är nu min fråga..och ifall att de gjort det, kanske de är äldre än uppgett från början eller kan vikten stabilisera sig redan vid 5-6 månader ???

Jag vet inte riktigt vad datumet 09-maj-48 betyder men jag tror att det kommer öka mer i vikt.
Envishet och drömmar
9e maj 1948 såklart =) haha förlåt var bara tvungen…
Haha… excel beter sig mycket underligt när man inte skriver datumet som man ska ibland :) Det är dagens datum där dvs 20090711 egentligen *haha*
Är det någon här med någon bra viktkurva att jämnföra med möjligen ?

Jaja får se hur det kommer se ut framöver.. men det känns som att kurvan tippade rejält vid maj för att öka men inte så mycket sedan…
De växer fortfarande, och kommer fortsätta göra det ett par månader. När de är runt halvåret, som dina, växer de mindre men de slutar inte växa förrän ca den dubbla åldern (varierar givetvis från marsvin till marsvin). Av vikterna att döma verkar Twiggy mindre och lär växa antingen mer eller längre än sin syster.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jupp. Som våran Laura (diagrammet i #5) kommer förmodligen att stanna på ett drygt ett kilo om några månader. Hon har en snittökning på ca 1.5 gram per dag sen i maj.
(Jag tippar 1.137 på ettårsdagen.)
#7 ok, tack, började nästan tvivla på det nu när det var som varmast dippade ju också vikten något på dem… trodde nästan de stannat helt.. men ökar de då bara ca max ca 25-50 gr per månad nu då framöver?
#9 Det är olika, går inte att säga hur mycket era flickor kommer öka ;)
Ett rel. gammalt diagram, där du kan se hur mina marsvin ökade. Cherchez f. 080725 och Frideborg f. 080708 (6 mån 8/12-08). I mars -09 räknade jag med att båda två var i princip värdigvuxna, nu växer de bara på bredden :)
Mvh Felicia
#9 Statestik gör det aldrig något att det inte är färskt *S* men Saga verkade stanna vid 800 gr även senare, men hon kanske var äldre från början, hehe undrar varför Frideborgs vikt skenade iväg sen
*blink*
#11 Saga kom hit lite senare, dessutom som vuxen (men undernärd). Tror hon är född hos någon grossist och togs för tidigt från sin mamma. Hon skulle absolut må bra av att komma upp i 900 gram, men det är också på bredden ;)
Ja - och när jag för in de nyare vikterna har Frideborg sjunkit rätt ner på en dag :P
Mvh Felicia
#12 hur mycket tappade Frideborg i förhållande tills start vikten när hon parades, eller vägde hon lika mycket/ lite mer än startvikten vid parning när hon fått ungarna ?
#13 Hrm, har det inte i huvudet, men ska kolla upp det ;)
Mvh Felicia
#14 Tack :) ska bli kul att se.. har hon blivit tunnare än innan när hon diat ungarna ?mycket -lite ?
#15 Oh ja, det har definitivt tagit på krafterna att vara dräktig och digivande. Hon är tunn över ryggraden (men det går helt klart åt rätt håll, ska väga henne idag). Hon var dock i väldigt bra form innan (när hon sattes med hane), måste tilläggas.
Mvh Felicia
#16 Funderar lite ioch med att jag ska få hem en avelshona som haft ungar i Augusti-september någon gång…Så man vet vad man ska tänka på och så …Hur "göder" du upp henne igen ?