Registrering och stamtavla
Jag undrar hur det är med registrering och stamtavla. Om man vill registrera sitt marsvin i SMF, måste man då ha stamtavlan till marsvinet? Jag har ett reg.bevis här för mitt marsvin, och på den står också stamtavlan. Så om jag vill att mitt nya marsvin ska vara registrerad, måste jag då veta dess stamtavla?
Du kan registrera marsvinet även om h*n inte har någon stamtavla som du känner till. Däremot måste h*n ju vara renrasig :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Marsvinet måste inte vara renrasigt egentligen, men se renrasigt ut. ;-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 Japp, jag vet, men sak samma :P
Mvh Felicia
Hm, vrf behöver dom bara se renrasiga ut? :P
#4 Då ser dem ju ut som en ras, och man kan ju likaväl säga att de faktiskt är den rasen då :) Vad är det för ras på ditt marsvin?
Mvh Felicia

Jag har en fråga (hoppas jag inte snor din tråd nu Angelica)
Om man har en som ser ut som en Peruan,men som är klippt.. Går det att registrera den i SMF då?
#6 Ja, så länge pälsen växer som den ska(det inte är ett semilånghår) och marsvinet har de två virvlarna placerade på rätt plats så bör det gå. Har du tänkt ställa ut marsvinet i klippt långhår? Annars ser jag inte riktigt någon anledning till att registrera. ;-)

#7 Ja, jag tänkte ställa ut i klippt långhår. Vad menar du med Semilånghår? ;P, Hon är fyra år -..
#8 Semilånghår är "halvlånghår" ;-) Det brukar inte växa jämnt med långt hår över hela kroppen då, utan ha lite kortare områden här och var. Eller att håret bara inte växer sig så långt som på ett vanligt långhår(2-2,5cm+/mån).

#9 Aha, Tack så mycket, Creation!:)
#8 - Semilånghår är ett halvlånghårigt marsvin, pälsen växer inte ut jämnt över kroppen som på ett långhår :)
Hanna
#5 Han är en teddy, och än så länge är han bara 7 veckor men jag tkr att han ser ut som en. Jag ska försöka ta några bra kort snart på honom :) Jag kom på en fråga till här och det känns ju som om det borde vara så. Om vi säger att jag vill ställa ut honom, då måste han väl vara registrerad?
#12 Både ja och nej, i Petklass behöver han ej vara reggad , men om han ska bedömmas rasmässigt så ja…
#12 Okej, han har sträv päls som står rätt upp utan några fnurror eller virvlar? :) Varifrån kommer han?
Ja, visa bilder! ;)
Mvh Felicia
#14 Ja, det tkr jag :) Jag frågade dessutom uppfödaren om det var en teddy eftersom det stod teddypälsad på annonsen och det sa han att han är. Eftersom Albin, som marsvinet heter, inte är reggad är väl troligen uppfödningen inte heller det och så vitt jag vet har dom inget uppfödarnamn. Uppfödningen ska tydligen läggas ner men den ligger iaf Arvika. Fick ju åka ett par mil för att hämta honom då, men det var det värt!
Jag tog några bilder med kameran häromdan men det är nåt knäppt så har inte fått in dom på datorn än, och mobilkameran är ju ingen värsting precis :P Men hoppas att det löser sig snart.
Ja, han ser ju inte olik ut en Teddy i alla fall ;) Regga honom som det du.
Mvh Felicia
Okej ;P