Tjockt marsvin ?
Det är svårt att banta ett marsvin utan att den får brist på nåt ämne.. Så mer motion är inte hel fel! 
Mitt ena marsvin väger runt 1000g, de andra runt 900g, så det är väldigt olika, men då vet man vilken det är som tar för sig mest ;)
Hej Anna93!
Blir dom tjocka av morot?
Hur är det med minimajs - kan dom bli tjockisar av det med? Våra grisar är GALNA i just minimajs…
Dom får vardera 1-2 st om dagen.
// Shintaida
Det som gör att det är svårt att motionera honom är att han inte rör på sig särskillt mkt när han är på golvet :P Han får väl kanske ta och börja i marsvins flex igen då :P
#5. Morötter är som, hm, det är ju nyttigt, men det förvandlas till socker i deras kroppar. Mini majs och vanligt majs är också "tjock-bildande", jag har ingen aning varför nu för jag har glömt bort, men jag vet att dom blir tjocka av det också.
#6. Så är mina också, dom kommer ut på golvet, sen lägger dom sig ner och vilar :P men jag har gjort så här nu; lägg en grönsak (persilja eller broccoli använder jag) och lägg framför dom, så får dom gå runt ett tag och försöka komma ikapp grönsaken :) sen också så brukar jag låta dom utforska nya rum i huset (annars är dom mest i mitt rum), och då blir dom nyfikna och springer runt :)
Jag tycker inte att han ser tjock ut… Men OK… Man ska ju inte banta marsvin genom att dra ner kraftigt på maten. Men motionera honom mer :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det finns ju foder för tjocka marsvin tex. Lottie från Granngården har väl en med morot o majs för tjocka marsvin. Vad är idealvikt egentligen för marsvin? Vi tänkte väga dem igår men batterierna var slut på vågen så det blev inget med det tyvärr.

#9 Morot och Äpple :)
#9. Vad jag har hört ligger ett marsvins idealvikt mellan 900g - 1300g :)

Jag menade morot o äpple :) :)
#9 Det beror helt på storleken, skeletttyp, ras osv… Min hona är en STOR Sheltiehona och väger 1380 g (hon är lite tjock oxå) medan min lilla Coronethane är helt normal och väger 900g.. Och det sägs ju att honor är mindra och hanar större.., hehe *ler*
Mvh Felicia
Helt rätt som Xtanlover skriver tycker jag
min mindre hona väger 900g, och min större väger runt 1000g, p.g.a dom är olika stora i kroppsbyggnaden osv :)

Vi vägde dem idag o de var nog inte så feta som jag trodde. Det är hanar o den ena vägde 925g o den andra 1105 så det är väl rää normalt. Men de ser feta ut :)
Det är normalt, ja ;) Mina förra hanar vägde 1200 g hela sitt liv när de var fullt friska osv. :)
Mvh Felicia
Ett av mina marsvin vägde 1 kilo vid 4 månaders ålder
Och han är inte tjock. En riktig muskelknutte.
Mitt ena marsvin är jättestort och väger typ 2000g, men har är mest stor och inte alls fet!

putt. Mina honor väger 800g och 900g (vägde på kg våg, så det blev inget exakt)
Min kompis marsvin är lite fetare ;O

#18 Cuy eller cuma? Annars är det kanske lite mycket? Eller? :) Fast iof ett riktigt stor marsvin som väger lite för mycket kan nog väga så:P

#0 En sån gullig bild! Jag tycker att han ser ut att ha en liten kalaskula men det är ju svårt att se på bilden. Oavsett om han är tjock eller inte så kan du se till att han får mycket motion och plocka bort eller dra ner på frukt och grönsaker som majs och morot eftersom de innehåller mycket socker. Det är inte bra för något marsvin, även om de inte är överviktiga. Om du anser att han behöver gå ner lite skulle jag sluta med pellets om han får det. Det enda de behöver är hö och rätt sorters grönsaker.
Lycka till!
Vad får man ge och inte ge till ett marsvin? Och hur ofta?
#23 Länktips: Humlans marsvin :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

om man har ett marsvin som blir överviktigt så skulle jag nog rekomendera en diet på hö och vatten, (salt och vitaminer) det är tillräkligt med näring för dem att klara sig mycket bra på och dessutom ger texturhalten i höet en uppfyllnad i magen som gör att marsvinen blir mätta och glada. men kan ju lägga till pellets då de innehåller bra med mineraler, däremot kan man dra ner på havre och "torkad godis".
Morötter och Majs som omnämts tidigare i tråden är ett bra "godis" men de har ett högt innehåll av lätta sockerarter som omvandlas till fett, så vitt jag vet så innehåller majs ganska bra med stärkelse också, men det är nog mest lätta sockerarter. hade tabellen i huvudet för inte så länge sen..
Mina hanar vägen runt 1200 och 1300 g, lite mage har dom men jag tycker inte de är tjocka.
Oj. vilken gammal tråd :P
Hanna
#27 Verkligen! O.o
Mvh Felicia
Blir dom tjocka av solrosfrön och hel havre med?? 
Har en tjockis här hemma på 1600 gram, nämligen!
#29 Ja, solrosfrön är det mycket fett i. Helhavre vet jag inte dock. Vet bara att det ger mycket energi.
#29 Alla fröer är feta, bör man endast ge som godis. Havre är otroligt energirikt vilket gör att de lägger på sig lätt om de inte är hyperaktiva ;)
Mvh Felicia

#31 an kan väl e föer ifall de ska gå upp i vikt, eller? Typ blanda i solrosfrön i klin för att få dom mulligare?
#32 Bättre att de får muskler än lägger på sig fett..motionera dem mkt!
Helena

#33 Gud vad jag skrev konstigt, bokstäverna ville inte hänga med riktigt:P Ok:D
1300 g tror jag är en ganska okej vikt men du kan ju låta han motionera :)