Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1309 ggr
Anema
0

Bur, Hur många marsvin?

Hur många marsvin är tillåtet att ha i en en 110 x 140 bur, med 2 våningar. (Samma mått på båda våningarna).

Frågar därför att ev. tänkt göra en liten flock om nåt år. :)

Moa-16
0

Frågan är inte vad som är lagligt utan vad marsvinen mår bäst av.

Hur många marsvin hade du tänkt dig;)?.

marsvin-90
0

Lagen säger max 10 marsvin i en bur som är 110 x 140 så om du har 2 antar jag att de blir de dubbla??? Men jag skulle inte rekomendera att ha så många.

Anema
0

Naturligtvis är det så  ! ;)
Antalet är inte bestämmt. Det får jag bestämma uteftersom..

Anema
0

Ok, tack då vet jag ;) Kommer dock inte skaffa 20 st, men kanske 6-7 st, max 8.

marsvin-90
0

#4 varsågod ^^ Du har inga funderingar över vilka raser eller så du ska ha? =)

Anema
0

Nej faktiskt inte, men det hade ju varit roligt med lite blandat :)
Har funderat på om jag ska ha en kastrerad hane med honor, eller om jag bara ska ha honor, vad tror du är bäst? ;P

Filosofia
0

#6 Flocken blir ofta mer harmonisk om du har en kastrerad hane med ett gäng honor. :) Då lever de som de gör i naturen.

marsvin-90
0

Håller med #7 =)

[Lynx76]
0

Men i naturen är de väl inte kastrerade?

FeliciaS
0

#6 Det spelar ingen större roll. Honor kommer bra överens i en stor flock, en hane som måste kastreras är ju ett riskfyllt ingrepp dumt att göra i onödan :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin-90
0

#10 Kan ju köpa en hane som är kastrerad sen innan? :P Typ från ett omplaceringshem, där är de väl ofta kastrerade eller?

Moa-16
0

Men det spelar ingen större roll. Då honor går bra i flock ändå.

marsvin-90
0

Jag har hört från flera att de blev bättre i flocken med en kastrat men ja antar att det är upp till en själv om man vill ha det eller inte.

FeliciaS
0

#11 Jo, om man hittar en kastrat så funkar ju det bra det också :) Oftast kastreras hanarna iom. om den nya ägaren vill det, tror jag, fast det finns ju en del kastrater också.

Mvh Felicia

marsvin-90
0

#14 Då e jag inte helt ute o cyklar då ^^

Filosofia
0

Ja, det är ju ofta hanen som håller ordning på "hönsflocken". :) Inte lika stor risk att det blir bråk mellan honorna då. Och ja, man kan köpa kastrerade hanar från omplaceringshem, t.ex. från Eragons.

#9 Nej, det stämmer, men i marsvinens fall förlorar inte hanarna sitt könsbeteende vid kastrering, så det blir ingen förändring i deras temperament, vilket var det jag syftade på, utan endast deras fortplantningsförmåga försvinner.

FeliciaS
0

#15 Nädå ;) Det där med att flocken blir mer harmonisk med en kastrat och flera honor har jag också hört, vet inte riktigt vad jag ska säga om saken. Hade ju en kastrat + två honor, han hade ju övertaget och de andra behövde inte försöka göra upp om rangen… :P

Mvh Felicia

trocadero
0

Man får ha 10 marsvin i den buren som mest. Att det är två våningar har ingen betydelse när man räknar hur många marsvin man lagligt får ha i en bur. Det är enbart själva bottenytan som som får räknas.

Anema
0

Pratade med min kusin idag, som haft sina 2 marsvin i ett år ungefär. Hon berättade att hennes hanar var lite dumma mot varandra, så hon hade fått tips om att kastrera, marsvinen blev lugna och snälla mot varandra efter det. Visst måste det berott på kastreringen? eller?

Tindrar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Hmm… Är det verkligen så, för jag förstår logiken i att det skulle kunna vara så men om det är det funderar jag på… Ajja, iallafall så kommer hon inte ha fler än 10 grisar i den ändå.  Men ifall hon inte gjorde som enligt min skiss utan la dom bredvid varandra skulle hon väl få ha 20 marsvin i den eller?

Creation
0

#18 Stämmer det? Då vore det väl fel med burskåp också? Det är ju också två olika "våningar".**

#19** Kan ju ha varit en period de hade, pga åldern? Alltså att det ändå inte berodde på kastreringen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

trocadero
0

#20 Ja det är det svaret jag fått av jordbruksverket då jag frågat. Jag vet inte hur man ska räkna ihopsatta burar. Men är ganska säker på att det beror på hur man satt ihop dom med varandra. Det är ju skillnad på om buren blir en stor sammanhängande yta eller om det finns ett eller flera hinder som marsvinen måste ta sej över eller igenom för att kunna utnyttja hela buren.

trocadero
0

#21 Det var vad jag fick som svar från jordbruksverket när jag frågade. Nej våningarna på ett burskåp brukar ju oftast inte sitta ihop. Men skulle man göra en tappa eller liknade mellan två våningar så får man då bara räkna den undre. Men så länge våningarna är separerade ifrån varandra så räknas dom som separata ytor.