Kolla in Klippmarsvin
7000:- per par
Ser lite ut som vässlor :P
Jag håller mig till vanliga marsvin ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 Men tänk när våra vanliga tammarsvin kom till Europa, det är väl samma sak.
#3 Ja, de liknar faktiskt Kapybaror ;) Inte så konstigt kanske, de måste ju vara väldigt nära släkt. Fast Kapybaran har rundare former och är större - lite mer marsvinslik nästan :)
Mvh Felicia
#5 varför skulle dom ge djuren till en djurpark för? Om man nu kan ge dom en stor bur med klätter möjlighet och allt? (och kan man inte ge dom en bra bur ska man inte köpa dom)
Asså du e typ emot alla nya djur ju, enligt dig får man ju knappt ha chinchillor :S
#7 är inte cuy ganska liknanade, dom krävs väl endel för att få tama och kräver ganska stor bo yta?

Kolla in Rävkusu en sån skulle jag vilja ha hemma så söta
#8 Man får gärna ha chinchillor. Men det här är vild djur. Du vet det är bättre att folk med kunskaper om djuren har dom. Jag har svårt att tro att folk får plats med en stor bur med klätter träd i en lägenhet tex. Då blir dom instängda i små burar och dör efter något år!. Vad ska man ha dom till?. Dom är jätte söta och säkert roliga att titta på. Men husdjur nej. Dom i djuraparker kan ge dom stora stora burar med deras miljö efterliknas.

Tror nog djur har det bättre hos en privat person än va dom har i djurparken .har sett bakom kulliserna på kolmården

Och åter igen pratar någon utan kunskap =)
#11 chinchillor är fortfarande ganska nära sitt ursprung i det vilda ;)
Och mejla och prata med http://www.lovenest.se/ är jag inte helt ute och cykla ska dom gå att hålla i och hantera som tam marsvin :)
Sen om jag inte minns fel kräver dom inte så mycket större bur än en chinchilla :)
Och inse Moa, enligt mig är det inte så mycket skillnad på dessa marsvin och våra, bara att vi har avlat på våra så dom skulle dö om man släppte ut dom igen. Så igentligen borde du ge dina marsvin till en djurpark, där får dom det mycket bättre, med stora ytor att röra sig på och får leva ett underbart naturligt liv :)

13# då har du inte sett mycket moa det vill jag lova.
'Tycker inte du ska uttala dej om du inte själv har varit där och sett hur det går till
#19 ja det är ju just vad du har gjort med dina så…
Det finns faktist burmåtts lagar även för klippmarsvin och dom är inte små ska du veta ;)
(dock e dom ju små för vanliga marsvin)

#18 självklart har du det om jag sedan hade sagt borås djurparke eller skåpes djur park så hade du jobbat där oxo
Nu har återigen denna tråden spårat ur
#22 nja jag gillar diskussionen, ska ta reda på lite fakta om klippmarsvin nu ska vi se hur det igenltigen står till med hur tama dom kan bli och hur stort dom ska ha :)

OT: En sak jag tycker är lite lustigt på MIF. Jag pekar inte ut någon nu kom ihåg det nu, ok? Att det är alltid en som har rätt i vissa trådar som uttalar sig utan kunskap om själva ämnet. Den som uttalar sig som tror den har rätt har alltså ingen eller någon mindre kunskap i ämnet. Detta händer inte på många sajter endast några få har jag märkt som Medarbetare på 4:a sajter.

"26 ja de är ju som vanligt då

Alltså klippmarsvin är underbara ^^ Vill ha en sån, Kanske skulle få plats i en hästbox?:)
Nu kommer fakta, ursäkta mitt fel, jag hade fel ang klippmarsvinen burmått ^^
Burmått: samma som till vanligt marsvin
ja faktist, i min länk nedan mejlande hon JBV och fick veta att dom ska ha samma mått som vanligt marsvin, men JBV ska se över det någon gång så vill man skaffa detta djur mejla och kolla om det ändrats
Djurplågeri enligt min mening :(
**Stolek: Inte mycket större än ett vanligt tam marsvin
**ca 30-40cm långa och väga 9hg-1kg.
Övrigt: Som husdjur kan man göra dessa klippmarsvin till väldigt tama. De tar dock stor plats och är rätt krävande, i fångenskap så krävs extra mycket c-vitamin tillförsel i mat och vatten.
Taget från dessa sidor, dock ska jag kolla vidare om jag kan hitta vad dom äter ;)
http://exotiskadjur.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=b2e67c05-977e-4e87-9007-8b4c78c69476
#32 ?
det e bara fakta…

#31 Kära Moa,Ta detta via PM med mig om det är något problem. Ingen trycker ner någon, Jag bara berättade att sajten är speciell på sitt egna lilla vis ^^
#34 varför skulle den inte stämma? Låter troligt enligt mig :)
Dock borde dom se över bur måtten snarast :(
#11 Men alla djur har varit vilda någongång, våra vanliga marsvin föddes inte i fångenskap precis… Men jag håller med dig, tycker det är dumt med så många nya vilddjur som tas världen över för husdjur. Alla djur behöver faktiskt inte finnas överallt.
För övrigt tycker jag det känns som om diskussionen börjar spåra ur…
Mvh Felicia

#37 Ta detta via pm nu.. Nej men vissa ''lägger sig i'' utan kunskap har du inte märkt det? 
#37 Jaså, har du kollat länken eller där hon mejlade JBV?
t.o.m dom tyckte det var fel men då dom inte har hunnit kolla vilka behov klippmarsvin har ännu så gick klippmarsvin i samma fack som vanliga marsvin.
Usch, Moa du e verkligen inte sann, när man ger dig rak fakta direkt från JBV och du vägrar ändå ta in den. Seriöst, enligt dig har du alltid rätt och alla andra har fel, t.o.m JBV har ju fel och du har rätt. Du som vet allt då Moa. Hur stort ska dom ha? så kan ju jag berätta det för JBV ^^
#38 Men klippmarsvinen håller på att utrutas i det vilda, tror det var pga att man åt dom (?)
Så detta är ju ett sätt att bevara djuren. Djurparkerna blir ju överfulla annars.
#40 Äter klippmarsvin? Det är ju cuy man föder upp som mat i Sydamerika.
Ser hellre att man startar reservat i deras hemmiljö än tar dem som husdjur till andra länder…
Mvh Felicia
#42 "I Brasilien använder man klippmarsvinen som mat och för att tillverka medicin. Därför minskar antalet snabbt. Många områden där klippmarsvinen numer lever är beskyddade. Men tjuvjakt förekommer."
#43 ja och JBV har aldrig haft korkade regler förr eller?
Dom har ännu inte kollat vad många av dom exotiska djuren kräver för bur mått och har då skrivit in dom på hyfsat bra tills vidare. Sen får man väl använda hjärnan. Du sätter ju inte dina egna marsvin i en 0.3 kvm bur, trots att det är okey, för du tänkte. Samma med klippmarsvinen ;)
Finns en artikel om dem på Exotiska Djur.
Där står att de är större än vanliga marsvin, behöver större yta och tar mer plats. Eftersom de klättrar behöver det definitivt större yta/annorlunda bur än vanliga marsvin.
Mvh Felicia

JBV Jordbruksverket, Dom bestämmer bokstavligen och dom vet också vad som är bäst vet jag. Vi råkade ha en 1cm för lite spån i våran box för hästen en gång och dom sa lägg på litet lager spån till :) Dom är ytterst nogranna med sina regler och det är därför det blir nya regler hela tiden. Utan JBV tror jag djurens rättigheter skulle varit kassa.

Alltså detta ofattbart! 
#45 där står det att dom väger 9hg-1kg, det gör väl dom flesta marsvin? sen kanske dom e lite längre ;)
#48 men vad ska djurparken göra när det blir för många?
Klippmarsvin blev nog inte sällskaps djur bara för att dom var utrotninghotade.
Ja sa det bara som en fakta att dom var det :P
#49 nej, Moa får jag fråga en sak. Är det svårt att läsa alla ord? Allvarligt?
Skriver det nu igen!
JBV har INTE kollat på klippmarsvinens behov ännu och vet därför inte hur stort dom ska ha eller hur högt, därför hamnade dom i samma flik som vanligt marsvin. JBV SKA kolla vad klippmarsvinen kräver och sen ska dom få egna burrmåtts lagar.
Jag har mejlat JBV nu för att kolla om du har gjort några ändringar.
Har du läst och förstått allt detta nu Mos förstår jag itne ditt problem emd bur måtten :S
#38 det är bara å kolla exotisk djur iFokus, där blir man rädd för vad folk vill ha, och har som husdjur. Känns helt akward.
Har varit på ett studiebesök hos en kille som har en stooor källare, där han har en massa ormar och andra reptiler, samt just klippmarsvin. Vet inte hur många han hade med ungefär 2-3 stycken tror jag, deras bur skulle jag uppskatta var runt 8 m3 4*2*2. Och den var jättebra inredd, hela den bakre väggen var klädd i konstgjorda klipp och i förgrunden var det träd och stockar. Så de hade det jättebra i mina ögon.
#53 Ja, det är skrämmande. Anser inte att man tänker på djurens bästa i många av de fallen…
Det är ju bra :) Det verkar som om en del som har reptiler även har just klippmarsvin *s*
Mvh Felicia
#56 han hade även tre olika sorters dvärgapor (dvärgsilkesapa bla) de hade också jätteburar/terrarier.Skulle uppskatta att dvärgarna hade 10-15 m3. L108 säjer 4m3 så det är superbra.
En av dvärgarna som var extra nyfiken på en orm som vi fick titta närmare på.
#53 om du menar tråden med deras dröm djur tror jag nästan ingen fundrar på att skaffa nåt av dom djuren seriöst (såg bara 1 som verkade seriös)
Dom klippmarsvinen lätt som om dom hade det underbart ju :D
#54 utrotninghotade är det om dom håller på att dö i det vilda. Då spelar det ingen roll om vi har 2 000 i fångenskap om vi bara har 6 vilda kvar :(
Sen så blir dom för många blir det ju inavel och vart ska man få plats med alla?
Och om vi inte tar hitt dom var ska vi då göra av dom? alla får ju inte plats i djurparkerna i brasilien
(ska fråga fireant var han fått sina marsvin ifrån ^^)
#58 det är mer alla sånna här jätteudda djur jag tänkte på, som kräver L108 reger och så vidare. Är lite seg i huvet nu så jag kommer inte på några exempel just nu, men jag minns att det var något jag reagerade på.
Har en bok här hemma om gnagare, i den står det hur man som privatperson håller maror - det tycker inte jag är något för privatpersoner.

När vi ändå snackar klippmarsvin varför inte lite Kapibara oxå ;D
Som en hund typ ju :O :D
Dom e så sjukt finna att titta på ^^

Absolut. Jag fattade inte hur stora de är förrän jag såg dem i verkligheten. Verkliga bauta-marsvin!

#63 vad är det för djur??
#63 Mara?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#68 jepp mara tror jag med på ^^

*ding*
Rätt svar fick vi från Creation: Mara.
Du har vunnit en fotvandring till Knutby, grattis. ;-)
#70 Haha, Knutby! ;) Vad ska hon göra där? (hälsa på mina morföräldrar kanske *fniss*)
Mvh Felicia
#72 Nja, grannbyn… :P Fast postadress Knutby.
Mvh Felicia

Knutby: A place to die for!

Haha, jag som bor granne med knutby. ;)

Tjena efter många mail ifrån nyfikna medlemar, så tänkte jag skriva lite här också..
Ang. Klippmarsvinens pris så är det rättså högt ja..
Finns det en anledning?
Ja, det finns så många som tror att de kan allt om dessa djur!
Dessa djur är inte som "vanliga" marsvin!!!
Dessa djur är inte utrotningshotade överhuvudtaget, men som alla andra sällskapsdjur så finns det ju alltid risker i det vilda med dess existens. Den liknelse som finns är väl att båda arterna är fruktansvärt charmiga och roliga..
Kosten stämmer också rättså bra, fast det går över mer till lövverk.
En liten sugerglider ligger på ca: 2500:-/st (borde ligga högre)
så 4000:-/st för dessa tycker jag verkligen inte är för dyrt!
Det är alldeles för enkelt för folk att köpa djur överhuvud taget, man ger bort dem som presenter, fel folk blir ägare .m.m.m.
Helt sjukt!
Och tro mig, vi säljer inte djur till vem som helst..
Sedan läste jag också att skänka dem till någon djurpark! *ler*
De kommer ifrån en djurpark! Och kan ni tänka er att innan dess så har de varit fångenskapsuppfött sedan 60-talet..
Klippmarsvin är kelna djur, inga vilddjur!
Jag älskar både djurparker och deras projekt, plus alla privatpersoners brinnande intresse, utav dessa och alla andra djur.
Ang. JBV. så håller de på att kolla över dessa utrymmeskrav, m.m.
Ett samarbete pågår också emellan oss och JBV..
Jag vill också passa på att skriva att tack vare folk på detta fokus, så finns jag inte här inne längre tyvärr.
Trodde ifrån början att ni som håller på med marsvin ville ha lite mer information och kunskap utav andra arter utav just marsvin…
Men tyvärr så kändes detta inte lägligt då det var för mycket folk som ville synas och trigga upp annat folk..
Ledsen, men ni andra som vill ha lite mer kunskap eller bara ställa frågor om exotiska djur kan höra av er på Lovenest.se.
Det vi inte kan svara på tar vi reda på eller lotsar er vidare tills ni fått svar på er fråga..
Vi är inga proffs, men har 25års reptilhållning och 17års exotiska djur erfarenhet..

Tackar för bra info, ni verkar veta vad ni pysslar med.
Men bara så jag förstår dig rätt - priset är alltså så högt enbart för att hindra oseriösa köpare från att shoppa djur?

#78 de är redan husdjur sedan många generationer tillbaka..
Vi vill ju inte hindra folk att köpa dem för att de inte har erfarenhet, erfarenhet är något som man lär sig och oftast så lär vi/berättar vi om hur man tar hand om div. djur.
#77 Usch va det lät hemskt, men ja det gör vi och till rätt köpare så diskuteras alltid våra priser, för då har de redan bevisat att de är seriösa.. *ler*
Hm, en tanke nu, hur många exotiska djur ser ni folk skänker bort på tex blocket och andra annons sidor? eller hur många såna släpps ut i naturen och hittas där i hemskt skick?
Man kanske borde höja priset på våra vanligare djur också? ^^

Marsvin säljes - 1500 kronor styck, 2750 för två! *wheee*
Ja det vore väl nåt ;)
Skulle ingen köpa och sen bara strunta i det :)
#76 Tack för din förklaring :)
Gällande oseriösa köpare håller jag fullständigt med, och det gäller ju vanliga marsvin också (och självklart andra djur). Men jag kan tänka mig att när det är nya arter vill folk verkligen bara "ha, ha, ha" och även utan att tänka på djurens eget bästa.
Mvh Felicia
Samtidigt som jag håller med om att ett högt pris är bra för att hindra oseriösa att köpa djur tycker jag det är synd om det blir en "klassfråga" eller hur man ska kalla det, möjligheten att ha djur tycker jag ska vara öppen för alla. Sen ska man givetvis ha råd att ta djuret till veterinär osv men har man inte det bör man väl inte köpa djur alls.
Det bli lite OT här men kom och tänka på en grej angående husdjur och höga priser. Många här inne har säkert nån gång sett djurpolisenrna på animal planet, har jag rätt? I dessa serier är det ju en hel del lösspringande hundar. Undersökningar har visat at runt 60% av dom hundarna är rensasiga hundar som folk har slängt ut på gatan för att de inte vill ha dom längre. En renrasig hund är inte billig.
Men ni har säkert rätt i att det skulle bli fler seriösa köpare om man skulle höja priserna en del på smådjuren. Det skulle bli färre impulsköp.

Ja, jag måste säga att det man normalt betalar för ett marsvin inte är vidare mycket. Jag hade lätt lagt ut en släng per styck.