Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 557 ggr
[natalie742]
0

Könsmogna? Första kull?

När blir marsvinshonor å hannar könsmogna?

Hur gammal bör en hona vara innan hon får sin första /sista kull?

Vid vilken ålder bör hanarna flytta från sin mamma?

Mymlan
0

Könsmogen vid 4-5 veckors ålder men har hänt redan de blivit det vid 3 veckors ålder. Hanbebisarna går och kuttrar med vaggande rumpa mer o mer för systrana och mamman.

Första kullen: para vid 7-8 månaders ålder o att de väger ca 700 gram.

Hanar bör flytta vid 4-5 veckors ålder från sin mamma men se ovan blir de könsmogen vid 3 veckor så får de flytta då. De kan sättas ihop med sin pappa (om han ej är hemskt hanilsken) men brukar funka bra med hanbebisar. Annars kan du ha bröderna i samma bur. Honorna kan gå med sin mamma.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Diana61
0

Håller med Mymlan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

Honan bör ej vara över 1 år när hon paras första gången! Hon bör ej paras efter 4 års ålder. Det ska gå max 6 månader innan omparning, annars kan beckenbenet bli stelare och det blir svårare att föda.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[natalie742]
0

Nu har jag flyttat pojkarna till en egen bur. Tycker det känns lite tråkigt, för dom är bara 4 veckor. Dom går runt å kurrar å vaggar efter honorna, ja efter varann också förresten. Gjorde jag rätt?

[MatildaW]
0

#4. Ja det gjorde du :)

bejtedejte
0

Jag har haft maximal otur en gång, en hanbebis, som var själv i kullen, och jättestor, lyckades para sin mamma när han var 3 veckor gammal. Utan att han gick och kurrade. Vips så var mamman med bebisar. Så länge det är mamman som blir parad och inte systrarna, är det egentligen ingen fara, bara det att mamman får två kullar tätt inpå varandra. :)

FeliciaS
0

#6 Ojsan!

Mvh Felicia

[natalie742]
0

Tur att Lisa fick två hanar, annars skulle jag nog inte vilja sära på dom. För då skulle juh han bli helt ensam. Jag äger juh inte pappamarsvinet. Men jag tycker lite synd om pojkarna, de saknar nog sin mamma. De piper mycket.

FeliciaS
0

Okej =P

Mvh Felicia