Dietmat för svinen?
Hejhej=)
Tycker att min ena påg börjar bli ganska rund lite överallt, dubbelhaka har han och valkar lite överallt. Så nu undrar jag om ni har några bra diettips? Vad ska han äta och hur länge ska han gå på diet?
Han är ca 1,5 år gammal och väger ca 1350. Hans kompis är lika gammal men väger "bara" ca 1240 (han är inte alls tjock, bara stor).
Tacksam för hjälp, mvh Anna
Precis som Moa säger ska man inte dra ner för kraftigt på maten till marsvin eftersom de har snabb ämnesomsättning, då kollapsar deras magar. För att få dem i form ska du motionera dem och ge dem hälsosam kost - ingen pellets/kraftfoder om de är överviktiga (det klarar de sig utmärkt utan), inte för mycket morötter eller banan. Och givetvis fri tillgång på mycket hö :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hr dragit ner kraftigt på pelletsen, dom får nu 2 msk om dagen (tillsammans), Höet fyller jag på när det börjar ta slut och dom har hela köket att springa i och jag försöker aktivera dem också. Tänkte mer på om det är just några särskilda grönsaker som är extra bra, som de kan få lite mera av?
Tack för tipsen =)

Det finns ingen anledning att ge pellets till ett överviktigt marsvin. Dom klarar sig bra på hö och c-vitaminrika grönsaker! Om du slutar med pellets så tror jag att vikten normaliserar sig av sig självt. 
#3 Två matskedar är relativt mycket pellets ändå, jag skulle inte gett någon alls - speciellt inte om de är kraftiga. De klarar sig utmärkt bra utan pellets, det är inget man behöver ge till vuxna marsvin som inte växer eller har ungar.
Ge kålsorter, broccoli, paprika, stjälkselleri, rotselleri, palsternacka, persiljerot, kålrot… ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus