Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 10188 ggr
Rafflan
0

Kastrering kostar?

Vad kostar en kastrering för er som har gjort det?

Hur farligt är det att göra det på marsvin som är ca 1-2 år?

Mari
0

Jag ska få betala runt 850.- nu på fredag den 10e då jag har tid för min grabb.

Mig veterligen så är det inte så farligt att kastrera i den åldern, bara marsvinet är i bra kondition så brukar de gå bra

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

annikaL
0

Jag betalade 735 kr ca, och min lillkille var 3 mån. Allt gick bra.

Mari
0

#2 3 Månader? :O Här kastrerar de tidigast om de är ½år, helst äldre

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

annikaL
0

Jaha.. till mig sa dom tre månader som tidigast, men det beror också på hur pass utvecklade testiklarna är, och antagligen hur djuret ser ut för övrigt också.

Jinna
0

Hej!

Jag har en fråga, hur vet man om en hane är kastrerad? Jag köpte en hane (vet inte heller vilken ålder han är i!) för några månader sedan från en zooaffär där jag räddade honom från ormar och så.

Den förra ägare lämnade honom plötsligt med en hona till. Personerna som jobbar på zoo vet inte ens vilken ålder de är, men de påstås vara gamla. Nu ska jag sälja de två (hanen och honan som lever utmärkt ihop) och behöver få reda på om hanen är kastrerad, även gärna veta vilken ålder de är i. Vet någon hur man kan få reda på det? Skriv!!

luneas
0

#5 Det ser du väl? Om han har pungkulorna kvar så är han inte kastrerad.

Jinna
0

Jag har aldrig ägt en hane tidigare. Hans könsorgan påminner som en honas, förutom penisen. Eller så kan det se ut som en tonårings. Om han nu hade pungar, så skulle det se väldigt tydligen ut? Alltså lika stora som en par gröna ärtor, så att säga? :)

luneas
0

#7 Ja en vuxen okastrerad hane har rejäla kulor så om din hanes kön påminner om en honas så är han nog kastrerad. Har han gått med den här honan länge utan att det har blivit några ungar alltså?

idipidi
1

#7 Här kan du se hur hanar resp honor ser ut. Punken är tydlig, ja.. :)

Jinna
0

Hanens könsorgan liknar mest den bilden:
http://photos.imageevent.com/cavyspirit/sexing/icons/pic8.jpg

Honan har levt ihop med honom länge nog, tror jag, jag köpte dem båda för några månader sedan. Ingenting hände iaf. Kanske för att de är gamla nog. Hmm. Tusen tackar för era svar!

idipidi
0

Hanen på den bilden är tre veckor gammal…

Detta, detta och detta är kastrerade hanar. Detta och detta är okastrerade vuxna hanar. Jag tror att din hane är kastrerad.

FeliciaS
0

För oss kostade det ca 500 kr på A Axén Smådjursakuten i Gbg.

Farligt och farligt, det kan gå bra om han är i fin form :) Men lämpligast ålder är 10-12 mån.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

isabelle_
0

#12 Vem kastrerade du då om man fråga?:)

Hello-Piggy
0

På båda klinikerna som jag har jobbat på kostade det 750 kr att kastrera hanmarsvin. Vi säger att man kan kastrera dem från 5-6 mån ålder och frammåt, äldre går bra förutsatt att de är friska. Det går att kastrera tidigare, huvudsaken är att testiklarna har trillat ner.

FeliciaS
0

#13 Cavatina's Calypso :)

Mvh Felicia

liliane
0

600 kostade det på erisklust veterinärsmottagning i Malmö. Min hane kastrerades där i våras och han är två år.

Caspia
0

# 12. Varför skulle det vara lämpligast när de är 10-12 månader?

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

#17 Då har de vuxit klart och är i bäst ålder konditionsmässigt (bäst form eller vad man ska säga). Självklart är det även individuellt, men generellt sätt så är det lämpligast. Var en veterinär (marsvinskunnig) som förklarade det när vi bestämde oss för att kastrera Calypso så han kunde bo med honan han såldes med.

Mvh Felicia

Sannich
0

Mina hanar kastrerades vid 10 månaders ålder. Den första kastrationen betala jag 850kr för, och då ingick återbesök och antibiotika. Andra kosta 750kr och då ingick var det varken återbesök eller antibiotika…

(Kastrera dem på olika ställen)