Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1938 ggr
PapaGurk
0

Uteplats inne

Tänkte bara visa hur vi har löst det med frigång inomhus. Våra småttingar kan när de vill gå ut ur huvudburen, springa runt på mattor och hoppa in i en andra bur (bara med underdel) om de vill.

Nu kommer några bilder (och ursäkta kvalitén, de är tagna med mobilen):

PapaGurk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser ni kartongerna som leder bort från den stora buren till det vi kallar för uteplatsen.  Det lilla svarta röret i höge nederkant är till för att hindra Tova att hoppa ned på 'fel' sida, något hon är förtjust i att göra.  :-)

PapaGurk
0

Här är en annan vy. De har just fått lite gott att äta. Notera Laura som har flytt iväg on nu sitter på sin favoritplats; inne in det lilla huset. Man kan skymta hennes nos.

Annars är det långa röret den stora favoriten!

PapaGurk
0

Här är de ofta och busar med varandra. Och softar med. Det är rätt ofta som de ligger som små högar i, ovanpå och utanför det lilla huset.

Jag och EvaLuna tror verkligen att våra tre sötisar trivs med denna lösningen.

Dessutom händer det att vi tar bort röret och en planka så de kan utforska större ytor.  Givet är då att de marscherar på rad ut till köket och börjar pipa efter mat.  :-)

Någon kanske tänker -"Kiss på golvet?" Nope. När de är kissnödiga går de in i någon av burarna, gör vad de ska och hoppar sedan glatt ut.

Vi har duktiga piggar!

dijete
0

Vad mysigt dom har det! Jätte bra lösning :)

Abico
0

Det ser jättefint ut! :) Och gott om plats har dom för hyss ;)

Hanna 

[Lynx76]
0

Vad mysigt! Blir riktigt avundsjuk!

Creation
0

Så stort och bra! :) Önskar att jag hade samma plats för något sånt där.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Fint! :)
Vilket långt rör - måste vara perfekt för marsvinen att retas med irriterade mattar genom att vägra komma ut :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PapaGurk
0

Jajamen. Det är lustigt, när de två minsta blir skrämda av något plötsligt ljud brukar de springa ut och sitta med nosen i var sin ände av det långa röret.

De har också lärt sig att det inte är vidare smart att gömma sig i de korta rören; de irriterande tvåbeningarna lyfter ju upp hela röret - med pigg inuti!

Jag ska se om jag vid tillfälle kan fånga när det är tokbus i röret, och lägga upp den här.

tantnett
0

#9 Ha Ha känner väl igen detta med pigg i röret.

Men verkligen smart ni har gjort för piggisarna. Toppen är ju att med marsvin kan ju inredningen vara "kliv vänlig" så i princip är ju hagar m.m inte i vägen.

Har själv liknande i köket.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Tindrar
0

Vad fint det är:) Själv ska jag bygga min utehage imorgon som kommer att vara ute och kunna sättas ihop med uteburen:)

[Liinda]
0

Vilken lyx för era grisar att kunna gå ut och utforska när dom vill =)

EvaLuna
0

Ja, de är mycke uppskattat! Dom verkar aldrig tröttna på att traska runt, tassa genom rören eller bara tokspringa en stund. Ofta ligger en av dom i utehuset & softar. Ibland öppnar vi upp så dom får riktig golvtid i ca halva lägenheten (den sladdfria delen av saker & ting). De mest märkliga är att dom är helt rumsrena & alltid går in till buren när dom ska kissa. Mycke uppskattat av Mama Borst & Papa Gurk.

[Liinda]
0

Vilka väluppfostrade marsvin ni har :P Mina struntar fullständigt i vart dom är när dom kissar :P

Sannich
0

Ja mina med. :P helst vill de kissa så att det rinner under en list.. :/

EvaLuna
0

Visst är dom?  De två äldre pottränade vi som bara den när de va små.Så fort dom kissade lyfte vi över dem till en "potta" eller till buren. Efter ett tag hade de lärt sej.

En gång satt Tova i en transport i knät på Göran i bilen. Efter ett tag blev hon helspattig, började gny & klättra på honom. Några minuter senare var vi hemma & när Tova kom in i buren kissade hon så det skvalade. Hon va tokkissnödig men hade inte velat kissa i knät på Göran - även om hon satt i transportlådan! SÅ uppför sej en fin dam.

Här kommer de underliga: De två småttingarna har vi ALDRIG pottränat. Hur många olyckor har skett? Noll! De verkar som gamlingarna har lyckats lära Sara & Laura hur man gör. Helt otroligt!

Kattjazz
0

å, jag önskar att mina grisar kunde hålla sig till sin toalett. Det kissas och bajsas friskt överallt när de är ute och springer. Jag hade dem helt lösa i lägenheten förut med det blev ohållbart i längden, fula fläckar på golvet och ohygieniskt osv. Nu har de faktiskt fått en ny bur som går att stänga helt eftersom det flyttat in en katt. Den älskar de och trots att den står öppen när jag är hemma vill de helst vara där inne. Utanför buren finns hus och gömmor på en matta men man ser hur de riktigt myser när de är inne i buren. Ibland hörs en duns och de tar sig en sväng utanför men de vill helst vara i sin bur.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

PapaGurk
0

Hey! Ni som har 'uteplats inne' - ta bilder så vi får se hur ni, och piggarna, har det.

tantnett
0

#18 Bilder kommer så fort jag köpt min nya kamera. Glad

Marsvin 4-ever Tungan ute.