Fundering ang tama ungar
Kan man hantera ungarna från början så att de blir riktigt tama direkt eller ska man hantera ungarna sparsamt ibörjan bara några minuter för att sedan öka tiden hela tiden ? Hur gör man ungefär för att få de gosigaste ungarna :)
Jag hanterade mina senaste ungar från första början. Hade uppe dom redan första dagen för att se igenom dom så att allt var bra och sedan en stund varje dag. Fast den första veckan blev det inte mer än några tjugo minuter åt gången, efterhand ökade jag tiden.
Kan säga att ungarna blev väldigt trevliga och sociala så jag kommer även med kommande kullar att göra likadant.
Hanna
Min lilla Ninni blev mkt hanterad när hon var liten, stödmatad osv hon var tam tycker jag redan från första mötet. Jag hade henne innanför min kofta i över en timme och hon låg helt still ja hon vände sig ju lite då å då iof men hon upplevdes inte som de minsta rädd iaf. Inte ens när hon blev badad =)
Jag kommer hantera Ninnis ungar varje dag om hon får några. ;-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
De första dagarna när ungarna är alldeles nya tycker jag det känns bäst att låta dem vara rätt mycket hos sin mamma och syskon. Givetvis ska man ta upp och titta igenom dem, samt väga dem men att sitta och gosa med dem första dagen tror jag inte gör något för tamheten. Men när de är ett par dagar och har vant sig vid omvärlden kan man ju börja ta upp dem korta stunder så de vänjer sig även vid människor och inte bara buren/burkompisar osv.
Själv hade jag väldigt fullt upp med stödmatningen de tre första dagarna till en unge, och då blev det inte direkt någon tid med de övriga annat än vägning (då jag samtidigt kollade så allt var som det skulle, givetvis). Men sedan kan man ju sitta vid buren och hålla på med dem också, då vänjer de sig vid att man är i närheten. Från de att ungarna som föddes här var två-tre veckor hanterade jag dem klart mer men inte förrän stödmatningen tog slut helt blev det lika mycket med allihop. Och alla är nyfikna, keliga och inte särskilt skeptiska mot människor precis. Sedan så har de olika personligheter och även om jag hanterade alla i princip lika mycket (blev mer med en sedan då hon fick en böld som jag höll extra koll på innan och framförallt efter att den tagits hål på) märks det att de är helt olika i sättet ändå ;) Tjejerna, som bodde resp. bor ihop med tre vuxna tama och lugna damer inkl. sin mamma blev ju mer tillgivna mot mig eftersom de övriga burkamraterna var (är) det. De två kullbröderna, båda unga och i egen bur, var ju lite mer skeptiska och det tog längre tid för dem innan de vande sig helt vid att bli klappade osv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tänkte det kunde vara bra att veta hur ni gör & vad som är bra eller mindre bra.. Tack för era svar :)
Första dagarna tog jag bara upp dem några minuter för att väga, kolla kön osv. Sedan utökade jag tiden och när de var två veckor sprang de runt på golvet med sin mamma och moster :)