Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 1676 ggr
marsvin2008
0

Alla sju ;-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte det var dags att visa en bild på mina ubersöta grabbar härhemma. ;-)

Mums med persilja!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

Alltså Daga mitt nyaste minsta marsvin hon är absolut det smartaste marsvin som befunnit sig på Jorden. =)

När storgrisarna är ivägen för de nypåfyllda höet i höavdelningen så är hon så smart att hon hoppar upp på hustaket och rakt ner i höhögen nedanför.

Det är bara för Coolt och hon är den enda som gör så fast de sett va hon pysslar med och vet att hon kommer nerdimpande rakt framför nosarna på dem. *SKRATTAR så jag nästan skriker*

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

Å en dagsfärsk bild på alla tanterna tillsammans som gluffsar i sig en kruka persilja på några sekunder. :-)

Åh så jag älskar mina grisar!

EvaLuna
0

Hahaha… *skrattar läppen av mej* Å vilken listig & MODIG liten pig! Ärkesöta små luddisar du har där jue! Grisen längst ner th på bilden är lik vår Tova. Jag ska bättra mej med bilder *lovar*

isabelle_
0

Vilka sötnosar! Hon är jätte smart :)

FeliciaS
0

Verkligen härliga grisar du har, självklart får inte grabbarna komma i skymundan ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

#3 Ja de är hon! Och inte ens 3 månader än. =) Om de är på höbilden du menar att hon är lik så kan jag säga att de är min gullegullgris Agnes även kallad fetknoppen. Hon är jätte tam ligger "gärna" (ja hon protesterar iaf inte) på rygg myser i famnen.

#4 Ja skulle va kul och höra omnågon kan "klå" henne i smarthet vid så ung ålder. =)

#5 Nä precis och nu när de har flyttat in i toarummet så sitter jag där mer ofta än jag gjort någonsin under mina 33 år.

Tungan ute

centerpiece
0

jättesöta grisar :)

lomsen
0

#6 Så kommer ju smartisarna från mig också …hihi…nej då jättefina bilder var det iaf och kul att du älskar dina små…de har det bara för bra hos dig!Glad

marsvin2008
0

#8 Ja de kommer från dig. =)  Och nog har dem det bra alltid :-)

Buffen
0

oj vilka snyggingar du har :) Jag önskar fler bilder på de stiliga herrarna :P & vad heter grabbarna?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

marsvin2008
0

Killarna heter Albin och Marwin och är kullsyskon. Födda 16 augusti 2008 om jag inte minns helt fel. =) Dem var pyttesmå när jag köpte dem.

marsvin2008
0

Albin

marsvin2008
0

Marwin

Buffen
0

Å vad fina dem är, och det är ju för sött att dem är kullsyskon! :)

Tack för att du lade upp bilder!

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

marsvin2008
0

Det var så lite så =)

FeliciaS
0

De är ju så olika varann till utseendet, till och med pälskvaliteten - lite speciellt att de då är syskon ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Tänkte jag också på. Dom kan väl omöjligen vara syskon? eller?;).

marsvin2008
0

Jo dem är faktiskt syskon från samma kull helt säkert. :P
Har tyvärr ingen bild på varken mamman eller pappan.

Linnet här på MIF hade ju en bror till mina och han ser (såg) ut som Albin fast brun ock vit, iaf när han var pytteminiliten. Om du läser kanske du kan lägga in en fin bild på honom? =)

marsvin2008
0

Pappan: (kort/sträv, brun/vit) född: ca oktober 2006

marsvin2008
0

Mamman: (längre hår på bakdelen, brun/svart) född: ca november 2007.

Så här skriver tjejen som jag köpte killarna ifrån:

"Kull: 080816 ca kl. 22.00 4 st. samtliga grabbar.

1) Brun/vit (virvel) - Linnets
2) Grå/vit (virvel) - Min
3) Vit (locking)- ?
4) Svart/brun (lockig) - Min (vikt vid födsel: 108 g)

Vikt för mina vid:
Grå/vit: 080822=108 g, 080827=140 g, 080901=175 g, 080915=285 g Svart/brun: 080822=108 g, 080827=145 g, 080901=175 g, 080915=288 g"

Tindrar
0

Gud vad söta grisar du har, och vad smarta marsvin kan vara alltså:)

marsvin2008
0

Lägger till att jag inte äger mamman eller pappan. =)

Linnet
0

Här kommer en bild på brorsan, golden roan virvel, som tyvärr drabbades av nåt magproblem, blev jättedålig i magen i vintras och dog efter bara några timmar.

Två av syskonen var rexar, med lite virvlar, Marwin och den vita och så var det två virvelungar, Albin och den jag tog. Min hade även rexanlag, han hann bli pappa till ett par rexpälsade ungar.

Binajis
0

Vilken otroligt varierande kull, det är så jag har svårt att tro det. Mest för att din Albin (strävhåret, visst?) är så himla jämn i pälsen. Skulle kunna vara renrasig. Blandissträvhår brukar bli väldigt "yrvädriga" Tungan ute

Skulle vara kul att se en kullbild, finns det någon sådan? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

marsvin2008
0

#24 Albin den gråvita har jättelen päls, Medan Marwin den brunsvarta har sträv som en riktigt gris eller hur jag nu ska förklara. Sträv och står som rakt ut från kroppen…

Jag har mejlat och frågat om de finns någon kullbild. Men bilder finns ju på tre av fyra, Min Albin och Marvin, Linnets i #23 och sen var det en helvit som eventuellt var lite Himalaya. Minns inte riktigt men det var nått med färgen på huvudet eller örona eller va de nu var.

=)

marsvin2008
0

PS det ser ut som att mamman och pappa har röda ögon men det ska dem inte ha på ritkigt. =) DS

Binajis
0

#25 Jag tog fel på marsvin, du har inte skrivit vilken av dom som är vilken :) Jag tycker det är fränt att Marwin fått sådan jämn päls trots att han är blandis.

Jo, jag har sett dom bilderna men jag har fortfarande svårt att tro det utan att se en kullbild :')

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

marsvin2008
0

#27 Jag ska se om jag kan få fram någon bild.

Under tiden kan du gärna få förklara på ett enkelt sätt för mig som är okunnig om Varför de är svårt att tro. ;-)

Linnet
0

Jo, den vita var nog himalaya, då den hade röda ögon.

Nej jag ser inget konstigt i att det blev så olika ungar, mamman var ju virvel så virvlarna kommer ju därifrån och sen måste ju både mamman och pappan ha burit på varsitt rexanlag och två av ungarna råkade få ett från varje förälder. Blandraser kan ju ge flera olika pälskombinationer i kullarna.

Binajis
0

#28 Jag har ingen förklaring, bara att jag också önskar att jag någon gång ska få en så varierande kull. Det är mest Marwin som förbryllar mig eftersom han blev så "fin" (blandissträvhår brukar bli yviga, fnurriga, ofta lite längre i pälsen osv).

Sen är det väl inte så konstigt att man tvivlar på att Albin och Marwin är helbröder när dom faktiskt är så olika :)

Linnet
0

#30 Nej det förstås, dom är olika, men det blir ju ofta så när man parar två blandraser. Då kan det ju komma lite vad som helst. Fick en lockig unge (troligen rex) från två virvel marsvin för ett tag sen. Förra sommaren fick jag två superlockiga teddysar från en släthårig mamma och halvlånghårig virvelpappa. Det är alltid spännande, man vet aldrig riktigt vad som kan dyka upp, ofta är det ju ungar i helt andra färger än föräldrarna.

marsvin2008
0

#30 Okej. Nä inte så konstigt eftersom alla FYRA är så olika varandra. ;-)

Linnet: Mamman har inga virvlar så vitt jag kan se, men pappan är ju jätte lurvig däremot.

Vadå rex, du menar Albin nu eller?  Vad är Marwin med sin päls då?

Va är de för skillnad på teddy och rex? *fattar fortfarande inte*  =)

Linnet
0

#32 OK, då var det tvärtom då mamman som var virvel och pappan slät men sak samma.

Virvelmarsvin räknas som strävhår tror jag, vet inte varför, men rexar har ju också sträv päls.

Rex och teddy ser likadana ut, men är genetiskt olika, även om jag tycker mig ha sett att teddysarna är lockigare än rexar när dom är små. Parar men en rex med en teddy så blir det bara släthåriga ungar.

Binajis
0

#31 Jo tack, jag vet hur det kan bli med två blandraser ;) Men en sådan blandad kompott har jag aldrig sett. Hade Marwin haft yvigare päls så hade jag inte tvekat lika mycket :)

#32 Ja, men nu har man ju bara sett tre av ungarna och att Albin och den andra virveln skulle vara syskon skulle jag inte ifrågasätta. Varför jag finner det osannolikt beror helt och hållet på Marwin. Osannolikt men inte omöjligt såklart, sitter inte och påstår att någon ljuger :) Det beror helt och hållet på mig själv.

Det står förövrigt "Mamma: längre hår på bakdelen, black/golden". Det måste ju vara virveln. Och "Pappa: kort/sträv, brun/vit". Du har satt fel på bild på fel inlägg bara :)

#33 Virvelmarsvin räknas som blandraser skulle jag tro, eftersom det är vad dom är. Den renrasiga abessiniern räknas däremot till strävhår, antagligen för att den passar bäst in där.

Anledningen till att teddysar är lockigare som bebisar tror jag har med aveln att göra på något sätt. Jag kan 9 gånger av 10 även se skillnad vuxna teddies och rexar.

Linnet
0

Kan ju säga att även min virvel blev jättefin med jättefin päls och fina virvlar, vilket inte framgår av bilden, som togs då han bara var 5-6 veckor.

Binajis
0

#35 Han är väl fin på bilden med? :)

marsvin2008
0

Åhå.. jag skrev bara va det som ägaren skrev i ett mejl till mig. Strunt samma. =)