Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 621 ggr
Aristarcos
0

jag fick den ren !!

Köpte ju en mindre extra bur nu till sommaren, den har stått i garaget tills nu, i går var det dags.. vatten & citronsyra… fick bort det mesta igår, men lät det stå till idag… inga missfärgningar kvar alls :) helt suveränt rengöringssätt !! Så nu har jag en hel beige bur utan bruna fläckar i botten, visserligen skrapmärken kvar, men nu ser den helt ok ut Skrattande

Filosofia
0

Vad bra att det gick att få den ren! Var det sån där citronsyra på flaska? Hur mycket använde du på ett ungefär? Spädde du ut något med vatten? Kan vara bra att veta hur man gör inför framtiden. :)

EvaLuna
0

Funkar med ättika oxå *tipsar* - om man står ut me lukten. 1-2 msk per skunkigt hörn ungefär. Låt verka några minuter & spola av. Voilá!

emelie92
0

Vad bra, jag undrar samma sak som #1 :)

Aristarcos
0

1 & 3 #

Köpte bara citronsyra pulver finns i kryddhyllan använde en påse, och varmt vatten så det täckte bottnen och lite till. Sen fick det ju stå ca 12 timmar…

FeliciaS
0

Härligt! :)

Jag använde citron- eller askorbinsyra (både funkar lika bra) till min gallerbur när jag hade en. Alltså pulvret på påse ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

¤5 Det var nog Askorbinsyra men det är ju som sagt samma sak undrar varför de saluför samma sak ??

FeliciaS
0

#6 Nä, de är väl inte samma sak? Citronsyra (E 330) utvinns ur omogna citroner och är en karboxylsyra. Askorbinsyra (E 300) är ju ren c-vitamin, en organisk syra.

Mvh Felicia

EvaLuna
0

Felicia har rätt. Båda är karboxylsyror, men citronsyran är starkare, mer sur. Tror den har 2 syragrupper på varje molekyl.

Aristarcos
0

Men då borde kanske Citronsyran vara mer verksam än askorbinsyran ,,, någon som vet ?

FeliciaS
0

#9 Jag har inte märkt någon skillnad (visserligen var det ett par år sedan) men citronsyra används ju som rengöringsmedel… Så det borde den väl :P

Mvh Felicia

EvaLuna
0

Jag tror att skillnaden är så lite att den knappt märks…