Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 804 ggr
Arinah
0

Mina burar ser ut som dom krympt

Eller rättare sagt, det ser ut som grisarna behöver större utrymme. Burarna är 120. Där bor 1-3 beroende på olika omständigheter. Marsvinen får dessutom dagligen springa av sig på golvet i gången mot vardagsrummet 130x300)Nyligen ordnade jag enkelt en stor golvbur med pressening och överblivet galler.

Där går nu en flock på 7, dom stormtrivs. Men burarna på 120 ser så små ut nu, och jag kan av utrymmesskäl inte göra fler golvburar. Vad vill jag nu säga med det här?

Jo, när vi hade våra 2 första bodde de i en 100 bur. Den tyckte jag var stor då. Nu med andra ögon är den buren hopplöst liten och står i förrådet.

Första marsvinen med bur tog inte upp särskilt mycket utrymme. De stod i ett hörn i köket, och var ibland ute och sprang under köksbordet.

Nu har jag ersatt stora bordet med ett litet. Marsvinen har halva rummet och möblerna trängs i andra halvan. Hallen är ibland svår att gå igenom pga gallerstaket och marsvin. Behöver vi på toa då får vi gå upp. Dom sprider alltså ut sig och tar över mer och mer utrymme.

Hur stor är nu risken att de tar över huset? Kommer vi ha marsvin överallt?                                                    Kommer vi människor få plats? Skrattande

absence
0

Det låter mer eller mindre som ett kaos. Men ett ganska trevligt kaos kan jag tänka mig? ;)

tantnett
0

Jamen det är just så marsvinen gör.

Sakta smyger dom sig in i ens tillvaro och innan man hinner reagera så kan man enbart konstatera fakta, att dom tagit över hemmet totalt!

Jag började själv med en lagom bur med en omplaceringskille.

Han fick ganska snart en tjejkompis. Ja det startade blygsamt.

Men 5 år senare bestod mitt kök av flertal marsvinsburar. FörvånadNeej tänkte jag, såhär kan man ju inte bo nu åker rubbet ut!

Vilket det också gjorde, för jag byggde ny bur på höjden. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Berlau
0

Fniss, vad mysigt :P
Lite jobbigt va? Kanske inte ska köpa in mer marsvin på ett tag? ;)

FeliciaS
0

Ja, vad gör man inte som marsvinsfantast? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

hehe jag känner igen mig :P Själv bytte jag bort min nya fina dubbelsäng mot en kompis gamla enkelsäng för att djuren ska få mer plats haha :P

PapaGurk
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jepp, övertagandet av lägenheten är bara början av marsvinens långsiktiga plan på världsherravälde.

Kolla bara på nedan, cirka halvvägs i klippet.

Arinah
0

#6 Jag anade att det var det som var på gång. Jag tror jag blivit hjärntvättad av dom. Det börjar dyka upp envisa tankar på att röja ut ett rum på övervåningen och ha marsvin där oxå.

Sen funderar jag på att snickra en direktförbindelse till hallen från nuvarande burområdet. Så de kan vandra fram och tillbaka till sina bostäder. Någon sinnrik konstruktion som går att ansluta till olika burar beroende på vilka som kan vara ute på golvet.

Och så finns det tankar på att tömma förrådet som är vinterbonat, men då vet jag inte var jag skall göra av allt därinne, kanske hyra yta på ett lagerhotell eller motsv……..

#2 Burskåp är ett alternativ, men det kanske bara blir ett tillägg till övrigt….  Phu, måste sansa mig, men deras makt är storSkrattande.

razina
0

Oj vad jag känner igen mig… Det började med att tjejerna hade en stor gallerbur och killarna en lite mindre i köket. Då jag tyckte killarnas var för liten öppnade jag den så de hade fri tillgång till en lite hage utanför buren. Sen behövde de tydligen större igen… så då var det bara att plocka ner sambons billy-bokhyllor och göra om till burar.. vilket betyder en massa bråte på golvet för oss medan vi letar ny förvaring… Men det bekommer inte grisarna det minsta. Sedan började killarna slåss riktigt otäckt, så då var det bara att sära på dem. Eftersom bokhylleburen skulle bli för liten om man delade av den så fick den ena flytta in i den största gallerburen. Och eftersom alla vill stå samlade i köket och det inte fick plats, så snodde dom köksbordet och placerade det över ena bokhylleburen så gallerburen fick stå där.. så då var det bara för oss att leta nytt köksbord och börja måla om stolarna… :) Snart har de nog tagit över hela lägenheten…puh! :)

godisgrisen
0

I ena änden av mitt kök är det tänkt att man ska ha matplats… Det var mycket länge sen det var det där. Matbordet står i vardagsrummet för att matplatsen är marsvinsrum. Ett burskåp har liksom glidit in i vardagsrummet, det tar sig… Ibland undrar jag om man verkligen behöver ett matbord eller soffa, måste man ha det? Det räcker väl med en säng sen kan man väl ha akvarier och burskåp till marsvinen i resten av lägenheten, det kan man väl få ha va…?

Nej allvarligt jag måste vara supersträng mot mig själv så det inte blir så. Så det är stopp nu tre burskåp får räcka. Men det är inte riktigt knökfullt än så det lätt att säga än så länge…

tantnett
0

#8 #9 Ha Ha Ha! Skönt att läsa att det finns fler marsvinsinvaderade vänner där ute. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Creation
0

Hade jag inte haft en mamma som höll mig tillbaka hade jag nog kommit lika långt som du vid det här laget ;-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.