Frågor om avel!
Snart är det dags att para Wilma och Rasmus hade vi tänkt! Ska de bo ihop i 5 veckor eller räcker det att ha dem ihop på golvet en stund om dagen? Rasmus bor ensam nu eftersom det blev bråk med burkompisen, kan jag sätta in Wilma till honom så de kan bo där eller skulle det bli bråk då tro? Nåt annat man ska tänka på? :)
Lättast är ju om du flyttar in Wilma till Rasmus då han ändå bor ensam
, Lycka till med parningen och kommande ungar 
Ok kanske är lättast att göra så då. Finns det ingen risk att det blir bråk med Wilmas burkompisar när hon sätts tillbaka i gamla buren efter 5 veckor?
Jag skulle låtit Wilma bo ihop med Rasmus så slipper han bo ensam.
#2 Nej, det låter otroligt att det skulle bli bråk ;) Hanar är betydligt mer revirbenägna och när någon av dem har fått träffa en hona så är det inte helt ovanligt att den hanen inte kan gå ihop med en hane igen. Det gäller inte honor, som lever tillsammans i stora flockar naturligt.
Jag gjorde samma sak i våras. Min dräktiga hona var tjaffsig mot en av hennes förra burkompisar (troligen p.g.a hormonerna) och de hackade tänder en massa när de träffades på golvet. I början när hon flyttade ihop med hanen lät jag henne träffa sina fd. burkompisar 1-2 ggr/v men sedan blev det allt längre mellanrum och det var först när hon inte hade träffat dem på 2-3 veckor någonting som hon tjaffsade lite med den ena. När jag däremot satte ihop dem i buren var det lugnt och det gick toppenbra ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ok vad bra :) Jag kommer nog göra så att Wilma får flytta in till Rasmus men vara ute och leka lite några ggr/vecka med tjejkompisarna.
Ska jag låta Wilma och Rasmus bekanta sig med varann på golvet först, eller funkar det att bara sätta in henne till honom?
#4 Det lär du inte behöva, hanar brukar bara vara väldigt glada i att få en honkompis ;) Brunstar inte honan lär hon nog bli ordentligt trött på honom efter ett tag, men inga rangbråk :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ok :) Blir nog ihopsättning imorgon då. Vad spännande :)