Resa låångt med marsvin! .. Tips?
Nu är det såhär att snart ska jag åka bort med familjen till vänersborg på en semester till mina kusiner.
Vi bor i söråker/sundsvall och det är ca. 70 mil dit.
Alltså inräknat med stopp och så, då kommer det bli ca. 9 timmar.
Och ev. så tar vi med marsvinen för vi kanske inte har vakt åt dom då vi ska vara borta ca. 1 vecka.
Alltså om vi tar med dom undrar jag om ni har något viktigt tips man bör tänka på när man reser längre resor med marsvin?
(det är två marsvin, kommer ju såklart rasta dom lite när vi stannar för att äta osv.)
Jätte tacksam för svar!
/ P
Det är bra om ni har AC i bilden och att dom sitter i skuggan. Har ni inte AC i bilen så är det viktigt med mycket vattniga grönsaker och skugga. Även fri tillgång till vatten, såklart :)
Sedan att man kör försiktigt över ex. gupp och dylikt, mina gillar verkligen inte gupp, det åker väl lite upp och ner i magen då antar jag. Vi har inte åkt längre än en trekvart med dom men det har funkat.
En hel gurka brukar dom få nu på sommartid, mycket uppskattan när man åker. Eftersom (iallafall mina) dom inte dricker ur vattenflaskan när vi åker bil.
Men stannar ni då och då funkar det väl.
Lycka till! :)

#1 okej tack för tipsen! :) Jo vi har AC i bilen :)
#2 jo .. men det är det vi inte vet om vi kan fixa.. men vi kommer ju stanna väldigt ofta

Det ni bör tänka på är att marsvinen ska få ha vatten och transporten inte ska vara i direkt solljus. Istället för vattenflaska så är det bästa om ni ger massor av gurka istället. Det är bra om ni har AC i bilen, och ha inte bilfönstrena öppna för det ger drag och då kan marsvinen bli förkylda. Det är jättebra om ni rastar marsvinen påvägen, att ni låter dem sträcka lite på benen! :)
Det kommer säkert bra, man får nog tänka hur vill jag själv ha det i bilen för att jag ska kunna åka skönt utan att svettas. Jag skulle aldrig panik annonsera efter marsvinsvakt utan ta med dem. Huvudsaken är ju att bilen inte blir överhettad och att de inte blir utsatta för drag !! :)
Det är betydligt bättre för marsvinen om ni fixar marsvinsvakt, så jag hoppas verkligen att ni hittar någon :) Grannar, släkt, kompisar, uppfödare…? Någon måste det väl finnas i närheten? ^^
Om det blir så att ni måste ta med er marsvinen bör de ha en transport var. Risken för bråk är mycket större i trånga utrymmen. Se till att de har mycket hö i transporten, en kylklamp om det är vamt. Rikta inte AC:n/fläktarna så att det drar på marsvinen - då blir de förkylda. Om det är varmt, se till att ha behaglig temperatur i bilen, ca +20 grader. Jag har aldrig sett att mina marsvin använder vattenflaska under transport, så se till att ni stannar och ger dem nya doser grönt istället - ex. gurka, stjälkselleri, gräs, maskrosblad.
Finns en artikel med mer info här.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 förstår vad du menar men jag skulle inte kunna känna att jag litar på någon som jag bara spontant kontaktar via blocket..
#5 okej då vet jag :)
#6 okej, tack för tipsen!
#7 jag kan förstå det att det blir bättre då men ja..
men jag undrar en sak,
Tror ni att det finns risk att dom kan typ dö? :O
eller vad skulle ni helst gjort?
#8 Men en vecka är ju inte så länge, de klarar sig bra att bara gå i buren en vecka. Så länge de får hö, grönsaker, nytt vatten dagligen så går det säkert jättebra ska du se. Hellre det och att din farmor tar hand om dem, än att de åker med er - för deras skull alltså :)
Mvh Felicia

#10 jo kanske det.. men sen vill jag gärna ha med dom (a) men det är ju som sagt bättre för deras skull om dom får stanna hemma.
Men vet inte än om hon kan,
Tror du att det finns någon risk för dom att dö under bilresan? :o
#11 Jag tycker inte du ska ta med dem för att du vill :P En såpass lång bilresa är krävande för små marsvin ^^
Varför skulle de dö?
Mvh Felicia

#12 nej det förstår jag mycket väl, men måste jag så måste jag..
Jag vet inte men .. det kanske finns nå … eller det var inget hah ^^

skulle aldrig i hela mitt liv fixa en vakt via blocket .. liksom en helt främmande person
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Håller bestämt med #6 & #14. 1000 ggr hellre ta me dem i så fall om de inte går att lösa på annat sätt. De går nog bra, även om piggarna kanske tycker att de är lite besvärligt.
Det går säkert bra, mitt marsvin som skulle säljas klarade galant en resa på 6-7 timmar, hon hade gurka och maskrosblad och stod i skugga på golvet. Någon gång tog jag transporten i knät och kliade henne lite på pannan. Hon var precis sig själv då hon kom fram och gick jättebra ihop med sin nya flock!
Lycka till

#17 Jo det gör man såklart.
Men jag skulle inte kunna känna att jag litar på personen..
Dessutom åker vi iväg på onsdag, så ja..
Och visst är dom flesta seriösa men nja.
Det är du det ..
Vet inte ännu hur det blir.
#19 Du skulle alltså utan problem lämna över dina djur till någon främ… jag menar till en person som du haft kontakt med i två dagar? Jag känner Petronella, jag har träffat hennes marsvin (honan är min uppfödning) och jag kan säga dig att hennes marsvin kommer klara resan galant. Du har ingen rätt att säga att Petronella gör det för sin egen skull, vilket jag tolkar det som i raden "Du väljer ju själv om du ska tänka på marsvinen eller dig". Hon tar med dom för att hon inte har någon marsvinsvakt och inte vill ta första bästa från blocket. Att hon gärna har med sig sina älsklingar spelar ingen roll.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#20 håller med till 100% där, tack Mimmi! :D

Jag tror det är upp till var och en om man vill annonsera ut efter marsvinsvakt, granne eller ta med sina marsvin på resa. Personligen skulle jag inte våga annonsera ut efter en vakt utan isåfall välja en ansvarsfull människa som jag känner väl och vet att personen kan en del om marsvin =)
#23 Så instinkter kan aldrig ha fel? Känslan av att man litar på en person behöver inte alltid stämma, det har jag själv erfarat som uppfödare när jag sålt djur till personer jag ansåg vara perfekta djurägare.
TS vill ha med sig marsvinen, ja. Vem vill inte ha med sig sina marsvin på semestern?
Jag anser att hennes marsvin inte kommer ta skada av att följa med. Det är inte det bästa för alla marsvin, men Kaj och Cordelija kommer klara resan alldeles utmärkt. Dom kommer nog ha riktigt roligt :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Jag skulle ha tagit med dom om ingen närstående hade kunnat ta hand om dom. Aldrig att jag hade lämnat över ansvaret till någon jag nyss träffat.
Men ingen här kan ta hand om dom då? :)
#25 Moa, du har inte träffat Petronellas marsvin och har ingen aning om hur dom är. Speciellt Kaj är väldigt, väldigt framåt och har redan hängt med på det mesta. Jag skulle aldrig rekomendera något som inte är bra för marsvinen, då skulle jag ta hand om dom själv när hon är borta, eftersom både jag och Petro bor i Söråker! Men jag känner inte att det behövs, för resan kommer inte skada marsvinen.
#29 Det har jag aldrig sagt. Jag är inte övertygad om att marsvin mår bäst av att bli omhändertagen av en okänd person än att åka med matte på semester. Absolut inte.
Det handlar inte om att dom bara är tama utan framåt och nyfikna.
Vad menar du med att instinKterna är borta?
Att Instingterna är borta på dom här marsvinen?. Måste ju vara så. Tama=Nyfikna spelar roll. Dom mår iaf bäst av att inte sitta i en transport bur i 9 tim bli stressade och byta miljö och släppas runt på,. Främling=seriös djurvän lika väl. Bara man kan pratas vid "främlingen" kan komma och titta på marsvinen". Inga problem. Är ju inte så att "främlingen" vill djuren illa bara för att den "främlingen" vill ta hand om två marsvin.
Vad i marsvinens instikt säger att dom ska vara kvar hemma?
Dom kommer inte åka i en trång transportbur. De kommer åka i en mindre gallerbur med spån, grönsaker och hö.
Nu tänker jag inte sitta här och diskutera mer med dig Moa eftersom det blir som det alltid blir - man kommer ingenvart.

okej alla det är ingen idé att bråka..
Det hemskaste som någonsin kunnat inträffahar hänt!
Kaj har dött! :''''''''''''''''''''''''''''''''''''''(<3333333
Han dog inatt, av åldern tror vi.
Han blev ju nästan 6 år.
Jag älskade honom så mycket, jag vet inte vad jag ska göra utan dig !
Vila i frid älskling, jag glömmer dig aldrig! <3333333

När mina marsvin åker bil så sätter vi överdelen bak i bilen, med kutterspån, hö och vatten. :) De sover alltid. :P

#33 Men gud :'( Stackars liten. Beklagar sorgen. (Han var ruskigt lik min Wille på bilden :'o)
Vila i frid Kaj, hälsa min lille Sickan däruppe att jag saknar honom.
Å nej å nej å nej…. Beklagar verkligen… Vila i frid lilla Kaj. Sex år är en aktningsvärd ålder för en liten pig.
Sluta bråka, svara inte på inlägg som inte leder någon vart!
#33 Nämen! Vad tråkigt :( Han blev i alla fall gammal och fick ett bra liv :) Vila i frid fina Kaj!
Mvh Felicia
Rest in peac Kaj, som kommer vara saknad av många. <3
Han blev gammal och somnade nog in på ett sätt som alla marsvin borde få göra.
Nej vad tråkigt :'( R.i.P Kaj <'3
Tycker absolut du ska ta med dig Cordelija!
#41 Snälla Moa, jag har sagt det förut och säger det igen. Läs riktigt. Cordelija är en hona.
Förövrigt, Petro, så kan jag ta hand om Cordelija medans du åker. En hona har jag plats för. Tror att utan Kaj så blir Cordelija osäker, men du gör självklart som du vill <3 Vi kan ta det via PM. Pussa Cordis från mig 

Åh tack alla!
Vi har nyss begravt honom, han fick en fin grav med ljus,blommor och lite maskrosblad som han älskade!
Som tur är så dog han av åldern inte av någon sjukdom så han slapp lida!
Men jag saknar honom otroligt mycket och det var hemskt att se honom lida..
Han dog säkert när han somnade inatt.
Det var hemskt ändå att se honom helt stel och död..
Han var mitt första husdjur och har en storplats i mitt hjärta, gubben min <3
Vila I Frid min absoluta bästa vän<333 

Till mimmi:
Vi kan ta det i PM, har pussat henne från dig , har henne uppe nu , men hon undrar nog vart hennes burkompis tog vägen..
Hon fick säga hejdå till honom när han låg i lådan och då la hon sig bredvid han och puffade på örat hans .. <3 
#45 Det är det bästa sättet för dem att somna in på, lugnt och stilla efter att ha levt ett långt och bra marsvinsliv :)
Cordelija verkar vara fäst vid sin vän :') Har du hittat någon liten flicka som hon ska få bo med?
Mvh Felicia

#46 ja hon var fäst vid honom, det märktes..
Kaj var fäst vid henne med, han fick lite hår från henne med i lådan + av mig..
Jah har inte hittat någon än eftersom vi åker tidigt imorgon, men du kan ju läsa mitt PM.

Hemskt tråkigt att det som inte får hända hände.. Men som några har sakt så fick han ett långt och bra liv, och fick somna in på ett värdigt sätt.