mycket kiss
Mina marsvin kissar väldigt ofta. Åtminstone när de får springa fritt, så kissar de ganska ofta och lite över allt. När man gosar med dem, eller tar dem till soffan, så går det en liten stund så kissar dem.
Är det normalt att de kissar så ofta, (typ varje gång jag tar ut dem efter en ganska kort stund), har dem kanske små urinblåsor? De dricker inte förvånansvärt mycket, men de får ju grönsaker och frukter som innehåller en del vätska.
Om de e fler som upplever det som jag? x)
Ungar och yngre marsvin kissar betydligt oftare än vuxna. Annars så upplever inte jag att de kissar så jätteofta :P Men de brukar markera på ytor som inte är sina revir, genom att kissa (framförallt hanar). Att ha en vaxduk på golvet när de är ute är ett tips - bara att torka av. Mina grisar blir lite oroligare och brukar pipa på ett speciellt sätt när de ska kissa, om man har dem uppe.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mina bajsar bara när dom kommer till en ren bur, så kanske är en sorts revirmarkering som #1 skriver:)
Oftast kissar de inte direkt när man tar upp dem, ibland går det bra att hålla 3o minuter utan olycka medans vissa gånger händer det olyckor inom den tiden.. Men det beror nog också på hur nyligen de kissat i buren.