Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1218 ggr
Anema
0

Hane + Hane eller Flock?

Hej, om ett år ungefär kommer jag ev. att skaffa marsvin. Antingen blir det 2 hanar, eller blir det att kastrera en hane, och sedan bilda en flock med några honor. Min fråga är vad ni tycker att jag ska välja, har svårt att bestämma mig. Jag skulle tycka det varit kul med en flock + att man kan hjälpa fler marsvin till hem(kommer att köpa från omplacering, eller dyl.) Men samtidigt är det en risk att kastrera ett marsvin..
Jag vet ju att man kan köpa en kastrat, men om man inte hittar någon, så blir det ju ett problem.

Ni får gärna tipsa om ni vet någon bra vetrinär i Göteborgsområdet för ev. kastrering samt hur många marsvin en flock helst ska innehålla o.s.v

Jag har tid, plats och råd till båda alternativen! ;)

deluxe
0

Allt över fem marsvin, tex. en kastrerad hane och fyra honor, är en flock. Om man vill ha fler än två så tycker jag att flocken är det självklara alternativet! Men nöjer man sig med två så är hanar väldigt trevliga också. Flört

Om du bor i Göteborgsområdet kan jag tipsa om Eragons marsvinsomplacering. Mina marsvin kommer därifrån och där finns ofta vuxna kastrater. Irene som har hand om omplaceringen är dessutom väldigt duktig på och intresserad av flocksammansättningar med allt vad det innebär.

Vad det gäller veterinärer så kan jag rekommendera Blå stjärnan och deras avdelning för exotiska smådjur.

Bella-R
0

#1 "Allt över fem marsvin, tex. en kastrerad hane och fyra honor, är en flock." Där håller jag inte riktigt med. Vad är det som säger att just fem marsvin och fler är en flock? För mig är en marsvinsflock där det är mer än två marsvin.. dvs tre, fyra, fem etc. Förstår faktiskt inte på vilken fakta du bygger detdär på? :P Varför just över siffran fem är en flock, och inte t.ex fyra.. Elr det kanske är din personliga åsikt kring hur många marsvin det krävs för att det ska heta flock? Isåfall missuppfattade jag nog ditt inlägg. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

isabelle_
0

Håller med Bella.

Rafflan
0

#2 citerar "Egentligen räknas det som flock först vid fem flockmedlemmar, varför är jag inte säker på men så brukar Monica Willnerth, en av de mer marsvinsrutinerade i Sverige säga"

taget från http://www.eragons.se/

Bella-R
0

#4 Hmm.. det köper jag inte :/ Tycker bara det låter märkligt. Jag tror att det är hennes personliga åsikt kring hur många marsvin som krävs för att det ska vara en flock. Det kan inte vara vetenskapligt bevisat direkt.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Berlau
0

Väljer du såklart själv, men om du åker bort etc. är det enklare med två hanar atrt lämna bort.

Filosofia
0

Har du haft marsvin tidigare eller blir dessa dina första marsvin? Jag ska själv skaffa mina allra första marsvin inom kort nämligen, och jag hade precis samma funderingar som du. :) Till slut har jag i alla fall bestämt mig för att ta två vuxna hanar från omplaceringshem. För det första tror jag att det är bra att som marsvinsnybörjare starta med två lite äldre grisar som är vana vid hantering och för det andra sägs det att hanar ofta är lite mer framåt och nyfikna än honorna (detta kan förstås variera från individ till individ). För det tredje tycker jag att det är lagom att börja med två stycken djur när man själv inte är så van. Det är ju mycket praktiska saker man ska lära sig att utföra; bad, kloklippning, städning av bur, hantering överhuvudtaget, utfodring, hälsokontroll, etc. För det fjärde: ska man ha en större flock krävs det också en större bur - kanske en större bokhyllebur. Och det tar ju sin lilla tid att bygga. För det femte finns det många hanar som behöver nytt hem. De är inte lika eftertraktade som honor och är svårare att sälja/adoptera bort. Därför gör man en extra god gärning om man tar hand om ett hanpar, tycker jag! :)

Moa-16
0

Men en marsvins flock är ändå inte 3 marsvin. En flock är vid 5+. Och vadå vetenskapligt bevisat?. Hihi det säger sig ju lite själv vad en flock är. då kan ju lika väl 2 marsvin vara en flock.

TS hur många marsvin hade du tänkt dig då?. ;).

Binajis
0

Så varför just siffran 5? Varför inte 6? Eller 7? Känns konstigt att man inte ska kunna säga flock åt sina 3 eller 4 marsvin.

"Idag köpte jag mitt femte marsvin så nu har jag en flock. Innan var det bara en… vadå?"

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Anema
0

#8 - Jag vet inte än, det beror lite på hur stor buren blir (om jag väljer flock) ;)  2 - 8 st skulle jag tro.

Anema
0

Jag har funderat lite nu, och jag kanske överväger att ha ett pojkpar. Men jag är inte fullt säker än, beror lite hur mitt liv ser ut om ett år.

Jag skulle kunna tänka mig att ha 3 hanar om de trivs ihop.
Kan man ha 2 vuxna och sedan köpa en bebishane, eller om jag köper en vuxen hane och 2 bebishanar? Detta är säkert individuellt, men vad tror ni, vilket alternativ är bäst? Tre bebishanar är säkert också ett alternativ. Men det är ju bra om man kan ge ett vuxet marsvin ett hem, eftersom dessa oftast är svårsålda om jag förstått det rätt. Sedan så spelar det ingen roll om marsvinen är vuxna eller ungar när jag får dem, marsvinsungar blir ju också stora ;) Så om jag hittade tre vuxna hanar som går bra ihop hade det varit fantastiskt!

Jag har en '120 - bur' hemma, enligt lagen är 4 marsvin tillåtet, tror jag. Men jag tycker det blir för trångt för dem..
Tre marsvin är kanske inte heller det bästa att ha, men lite bättre än 4 i alla fall. Jag kommer att ha marsvinen ute från buren i sammanlagt 3-4 timmar per dag, vid olika tillfällen. Då blir det gos, springa fritt i mitt rum, eller ute i en rymlig hage. Tror ni att 3 marsvin skulle gå bra att ha i en 120-bur i dessa fall?
Ju fler marsvin man kan erbjuda ett hem, desto bättre.

Moa-16
0

#11 Så tycker inte jag man ska tänka. "ju fler marsvin man kan erbjuda hem,desto bättre". Det är ju inte så att marsvin är i en kris och måste räddas. Man måste ha tid för dom och kunna ge dom ett bra liv. Tänk på att dom kan bli över 7 år. 120 bur tycker jag är för litet för 3 marsvin. Men om dom får komma ut ur buren i 3 timmar varje dag. Tror dock det kan vara svårt att hålla det;). Då man kanske har annat att göra än att ta ut och in marsvin ur buren. Då är det bättre att skaffa en stor bur och låta dom vara ute ur buren i kanske 1-2 tim om dagen. Och ute kan dom ju vara hela dagar om vädret är bra!. Tror det bästa är att du köper först 1 vuxen hane och en bebis och sen en till bebis…Eller 3 bebisar på en gång.

Filosofia
0

#11 Det går att ha tre hanar ihop, men det är mycket mer osäkert. Även om det går bra i början kan de ryka ihop när de kommer i slyngelåldern. Dessutom kräver det att de har en mycket stor bostadsyta. Jag skulle nog inte ha fler än två marsvin i en 120-bur, och särskilt inte om det gäller hanar. Tänk på att det ska få plats ett eget hus åt dem och allt. De kan ju behöva kunna gå undan från varandra när det blir gruff.

Binajis
0

#12 Jag tror TS menar att om hon kan rädda flera marsvin så vill hon göra det. Hon verkar ha tänkt igenom det och dessutom kommer hon ju inte köpa en hel drös på en gång.

Dessutom förstår jag inte varför det skulle bli att sätta in och ut marsvin hela tiden om dom är ute 3 timmar? Vad blir det inte då om dom bara är ute 1-2? Som du säger så kan dom ju vara ute hela dan, alltså tar TS ut dom t ex när hon vaknar och tar in dom på kvällen eller när hon nu vill göra det.

Anema, jag tycker som Moa och Filosofia att 120-bur är förlitet, även om dom får vara ute och springa mycket. Ang tre hanar så tror jag det skulle funka allra bäst om du köper en äldre hane och två yngre. Det tycker jag har funkat bäst i mina burar.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Moa-16
0

Tror bara det kan vara svårt att hålla det i ca  7 år. Att dom ska vara ute ur buren springa på golvet i 3-4 tim. För i streck kan man ju inte ha dom. Blir ju lite kiss och bajs då;). Om man inte har någon stor hage. Men det blir ju att man tar ut och in ut och in då ju;/.

Rafflan
0

#15 du kan ju helt enkelt ha dom utomhus dom timmarna eller ha buren öppen så dom kan välja :P

Binajis
0

Har dom en stor hage så spelar det väl ingen roll om det blir lite kiss och bajs? Men har man dom lös i ett rum så okej, det kanske inte är så trevligt.

Jag tror inte Anemas marsvin kommer bo i samma bur i 7 år. Tror de flesta marsvinsägare någon gång av någon anledning byter bur och jag tror att Anema iså fall satsar på en större.

Jag tror förresten att när det gäller ute-ur-buren-grejen att det blir rutin ganska fort om man har klart för sig hur man ska ha det.

Rafflan
0

Anema 3 hanar kan funka men krävs då en stor bur, 120 räcker tyvärr inte :/

Sen så tror jag det är lättare med 1 vuxen och 2 små för när dom små kommer i slyngel åldern är det vuxna fortfarande störst och kan sätta dom små på plats och behövs kanske inte så mycket rang tjafs då :)
Men då bör du köpa 2 små samtidigt så dom e ungefär jämn gamla ;)

Anema
0

#12 - Jag menade att jag om jag kan erbjuda hem till 3 marsvin istället för 2 så är det ju bra. Jag snackar ju inte om 20 - 30 marsvin. Jag vet att marsvin kan bli över 7 år gamla, jag är inte nybörjare, jag har haft marsvin tidigare. För mig är det inte några problem att sköta marsvinen flera timmar varje dag. Varför jag har så mycket tid, är för att jag väldigt sällan tittar på tv o annat som fördriver tiden samt inte har så många vänner att umgås med. Jag älskar djur, och att se djur lyckliga gör mig lycklig.

**Du skrev följande i inlägg #12;

"Det är ju inte så att marsvin är i en kris och måste räddas."**

Du verkar inte veta att det finns många marsvin som ej har något hem. Det är därför omplaceringshem finns!

Rafflan
0

#19 och trots alla omplacerings hem hittas årligen flera stackare utomhus i soptunnor, kartonger eller helt löst :(

Anema
0

#20 - Precis!

Anema
0

Jag hade ju annars kunnat sätta ihop min bur med en bur i samma storlek alt. något större/något mindre!

Anema
0

Att jag då köper en till bur helt enkelt :)

Moa-16
0

Hihi. Men om du ska göra någon insats för marsvin runt om i landet starta ett omplacerings hem då;/. Klart det finns marsvin som far illa. Många djur som gör det. Men så jätte illa är det inte. Det största problemet är att folk bara skaffar djur. Som en leksak man gör sig av med det när man tröttnat.

Binajis
0

#24 Men Moa, Anema säger ju att det handlar om några få marsvin, inte 20-30 stycken. Alltså vill hon göra en god insats och köpa marsvin från omplaceringshem t ex. Är inte det en bra insats enligt dig? För att det inte är "så jätte illa". Av vilken anledning det blir som det blir med djur spelar ingen roll, det är ändå förjävligt rent ut sagt.

Berlau
0

#11 Jo såklart det går, men hanar ha oftast "lättare" att börja bråka. Jag skulle iallafall rekomendera 130x70 för en liten hanflock (tre stycken). Det har jag för mina tre tjejer men skulle igentligen vilja ha större eftersom dom lätt sitter stilla, även om dom får komma ut. Det är ju ändå i buren dom befinner sig mäst!
Super att du tänker "dom kommer ju ändå bli stora". Har själv tre tjejer, alla köpta från omplaceringshem och en av en privatperson. :) Alla tre var vuxna när jag fick dom. Helt undebara, och med så olika bakrunder.. så olika personligheter <3

Moa-16
0

Jo jag vet. Bara tänkte om man vill göra en stor insats för marsvin kam man starta ett omplacerings hem. Att köpa ett marsvin från ett omplaceringshem är som en droppe i havet. Men det är ju bra. Men det är ju lika bra att då köpa en bebis från en djuraffär tex.

Binajis
0

#27 Det där kan du väl inte mena?

Creation
0

#27 Att köpa en bebis från djuraffär anser jag verkligen inte jämförbart med att köpa ett marsvin från omplaceringshem Obestämd Eller missuppfattade jag dig?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Filosofia
0

#27 Att adoptera från omplaceringshem/privatperson är bättre än inget alls. Det är inte alla som har möjlighet eller ens vill ha ett eget omplaceringshem. Det kräver både pengar, tid och stor kunskap. Dessutom måste man hitta nya hem åt marsvinen, vilket kan vara emotionellt svårt för en del, då man behåller dem en tid, fäster sig vid dem för att sedan se dem åka iväg till nya hem. Anema kanske helt enkelt bara vill ha egna husdjur att ta hand om så länge de lever, precis som de flesta andra här? Och det är inte alls lika bra att köpa från djuraffären, eftersom man 1) gynnar de oseriösa grossisterna och 2) gynnar okunniga djuraffärer som säljer djur till vem som helst utan att ge rätt information bara för att tjäna pengar. Omplaceringshemmet däremot tänker inte ekonomiskt utan etiskt.

Moa-16
0

Jo jag menar som jag skriver;/. Man räddar ju marsvin,s bebisen från den hemska djuraffären;)!. Djur kommer alltid finnas i djuraffärer hjälper inte att marsvin iFokus folk inte köper pellets och djur därifrån lixom.  Kan man absolut jämföra.

FeliciaS
0

Jag tycker att du antingen ska köpa ett hanpar, eller en kastrat och honor. Att köpa en hane och kastrera känns lite "onödigt" (klumpigt uttryckt), ett ingrepp som känns allt för riskfyllt när det inte är ett måste. På omplaceringshem finns ofta kastrater, vill du ha en kastrat och honor rekommenderar jag dig att kolla där. I Göteborg finns Eragons, som är tipsat här ovan.

Har man inte haft marsvin förut skulle jag inte börja med ett flertal på en gång, utan med två-tre stycken och utöka eftersom.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus